۰
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم‌سالاری» روند رسيدگی به موضوع مهاجران را بررسی می کند

مهاجران غير قانونی دغدغه ايرانيان

اين روزها صحبت از بازگرداندن مهاجران بخصوص افاغنه به کشورشان است و به گفته برخي از ناظران اين کار چندماهي است که آغاز شده و دولت چراغ خاموش در حال يافتن مهاجراني است به صورت غيرقانوني به ايران آمدند و آنها را به کشورهاي خود بخصوص افغانستان برمي‌گردانند.
مهاجران غير قانونی دغدغه ايرانيان
گروه سياسي: اين روزها صحبت از بازگرداندن مهاجران بخصوص افاغنه به کشورشان است و به گفته برخي از ناظران اين کار چندماهي است که آغاز شده و دولت چراغ خاموش در حال يافتن مهاجراني است به صورت غيرقانوني به ايران آمدند و آنها را به کشورهاي خود بخصوص افغانستان برمي‌گردانند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اما اين موضوع در لايحه برنامه هفتم توسعه نيز گنجانده شده و نمايندگان مجلس در بخش‌هايي از اين لايحه به دولت اجازه دادند که «سازمان ملي مهاجرت» را تشکيل دهد.البته پيش از اين، وزير کشور معاونت جديدي را در اين وزارتخانه با عنوان معاونت امور مهاجران تشکيل داده و اقدامات اوليه براي تشکيل و راه اندازي اين سازمان در حال انجام است.  البته همچنان برخي از نمايندگان مجلس و کارشناسان بر اين اعتقادند که آنقدر تعداد مهاجران در کشور زياد است که دولت توان شناسايي تمامي‌آنها ندارد و نمي‌تواند در کوتاه مدت تمامي‌اين افراد را شناسايي کرده و به کشور خود بازگرداند.
در همين راستا، مرتضي محمودوند نماينده مجلس در گفت وگويي تصريح کرد: ما قانون «اتباع» را داريم و اميدواريم مسوولان موضوع بروکراسي اداري را بهانه اي براي سازماندهي قرار ندهند من به وزير کشور هم اعلام مي‌کنم که قانون «اتباع» مدون و کامل است و اصلاحاتي که مدنظرشان است در کميسيون امنيت انجام و اعمال شده و اگر موضوع خاص ديگري مدنظرشان است شفاف اعلام کنند.
وي ادامه داد: تعداد اتباع بيگانه در کشور ما بيشتر از آماري است که مسئولان اعلام مي‌کنند و من براساس تحقيقات و بررسي که داشتم اين آمار را قبول ندارم چون تنها تعداد کمي‌از مهاجرين از مبادي ورودي به کشور بصورت قانوني وارد شده اند و مابقي ورود غيرقانوني دارند بنابراين آمار بيشتر از 5 ميليوني است که وزير کشور اعلام کرده است.
اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: مساله ديگري که بايد توجه داشت اين است که مهاجريني که زمان ناامني وارد کشور شدند به ايران و ملت ما پناه آوردند اما از يکسال گذشته به بعد مخصوصا از 6 ماه گذشته که اين مهاجرين شدت پيدا کرده است را نمي‌توان پناهنده ناميد، چون بيش از يکسال در کنار دولت فعلي طالبان با آرامش زندگي کردند پس اين حجم مهاجرين نشانه بي تدبيري است .
محمودوند اعلام کرد: بنابراين من تاکيد مي‌کنم که هيچ مشکلي براي سازماندهي مهاجرين نداريم؛ از مسوولين مي‌خواهيم بهانه تراشي نکنند و هر آنچه ابزار قانوني بخواهند در اختيار دارند؛ اتحاديه اروپا از اين بحران مهاجرين فرصت طلايي براي خودش ايجاد مي‌کند اما ما چرا بايد هر آنچه مصيبت است را با بي تدبيري خودمان بر اين ملت وارد کنيم و بعد بهانه مي‌اوريم که با خلاء قانوني مواجه هستيم.
در تمامي‌دنيا موضوع مهاجرت يک مسئله لاينحل است البته کشورهاي توسعه يافته به دليل ورود غيرقانوني بسيار زياد مهاجران براي اينگونه اقدامات راهکارهاي قانوني سفت و سختي گذاشته اند و حتي در بسياري از موارد مهاجرين را در جزايري خارج از سرزمين اصلي يا کشورهاي ديگر اسکان مي‌دهند تا بعد از بررسي‌هاي فراوان که زمان بر هم هستند نسبت به پذيرش آنها اقدام کنند و اين از وظايف دولت‌ها است.
داوود منظور نيز در جلسه علني مجلس و در جريان بررسي بندي از لايحه برنامه هفتم توسعه که به الزام پوشش بيمه سلامت براي تمام اتباع قانوني مقيم کشور باز مي‌گشت، بيان کرد: اکنون حاکميت در مورد اتباع در حال تصميم‌گيري است. اين‌که ما با مهاجران و اتباع چگونه تعامل کنيم بايد در يک چارچوب و با نگاهي جامع ديده شود. نمي‌توان به صورت جزء جزء براي اتباع تصميم‌گيري کرد بلکه بايد تمام مسائل اتباع در يک بسته جامع ديده شود.
وي در ادامه اظهار کرد: از سوي ديگر اکنون براساس قانون، اتباع خارجي بايد بيمه ‌نامه داشته باشند که تمام بيماري‌هاي احتمالي آنها در مدت اقامت‌شان در ايران مشخص باشد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصريح کرد: ممکن است موضوعي که اکنون در لايحه برنامه براي الزام پوشش بيمه سلامت تمام اتباع ديده شده جزئي از برنامه حاکميت در خصوص اتباع نباشد. ابعاد اين موضوع بايد به صورت جامع‌تر مورد بررسي قرار گيرد.
همين چند روز پيش بود که يک کليپي در فضاي مجازي منتشر شد که نشان مي‌داد يک ايراني براي خريد قرصي نان در افغانستان به نانوايي مراجعه کرده ولي افرادي که در صف نان بودند وقتي فهميدند وي ايراني است آنرا ترد کردند و از نانوا خواستند که وي نان نفروشد درحاليکه گفته مي‌شود مصرف حجم عظيمي‌از گندم و نان کشور توسط مهاجران صورت مي‌گيرد و حتي آرد بصورت گسترده به خارج قاچاق مي‌شود.
حتي در نزديکي همين تهران و در مجاورت حرم عبدالعظيم حسني کودکان کاري هستند که با خانواده از پاکستان به ايران مهاجرت کرده و در پاسخ به اينکه چند نفر هستند و روزي چقدر درآمد دارند مي‌گويد که پدرم اهل کراچي است و بعد از سيل چند سال گذشته به ايران آمده ايم و من و چندين خواهر و برادرم در شهرري کار مي‌کنيم ولي پدرم اصلا کار نمي‌کند و در خانه است و بيشتر مواقع استراحت مي‌کند!
درهرحال همچنان مردم ايران چشم نگران مهاجرت گسترده اتباع بيگانه از کشورهاي همسايه بخصوص شرقي هستند تا مسئولان باتوجه به اتفاقات سياسي رخ داده در کشورهاي متبوع آنها، سريعتر آنها را ساماندهي کند و درباره آنها تصميم بگيرد.
کد مطلب: 205018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *