۰
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵

نحوه دریافت کد ثنا و کاربردهای آن

نحوه دریافت کد ثنا و کاربردهای آن

هر کدام از ما به عنوان شهروند، با سیستم قضایی کشورمان کارهای مختلفی داریم. از چند سال پیش برای تسهیل کارهای مختلف و به‌روز رسانی فرایندهای اداری، بسیاری از خدمات سیستم قضایی در کشور ما الکترونیکی شدند. این خدمات الکترونیکی نیاز به زیرساخت‌های مخصوص دارند و کد ثنا، یکی از مهم‎ترین این زیرساخت‌ها است. با دریافت کد ثنا، شما در واقع یک عدد منحصر به فرد (شبیه به کد ملی) دارید که با آن می‌توانید وارد تمام سامانه‌های قضایی شده، کارهای خودتان را انجام دهید و پرونده‎های قضایی خودتان را پیش ببرید.

با گرفتن کد ثنا حتی می‎توانید کارهای بانکی و دریافت وام (مثلا خرید اقساطی) را هم تسهیل کنید. در این مطلب با هم نحوه دریافت کد ثنا را یاد می‌گیریم و چند خدمت مختلف را هم بررسی می‎کنیم که برای انجام آن به کد ثنا احتیاج است.

آیا برای دریافت کد ثنا باید حضوری اقدام کنیم؟

تا چند سال پیش، نحوه دریافت کد ثنا شامل رفتن به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی و دریافت این کد به صورت حضوری بود. در واقع شما باید اطلاعات اولیه را به صورت اینترنتی ثبت کرده و احراز هویت را حضوری انجام می‎دادید. اما از سال ۱۳۹۹، بر اساس اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، کل این فرایند آنلاین شد. با راه‌اندازی «سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه» حالا کافی است که مدارک خودتان را در این سامانه بارگذاری کرده و خیلی سریع و ساده کد ثنای خودتان را بگیرید.

چگونه کد ثنا بگیریم؟

با اجرای مرحله به مرحله این قدم‎ها، می‎توانید فرایند دریافت کد ثنا را انجام به سادگی انجام دهید:

  • وارد سامانه ثبت‎نام الکترونیک ثنا به آدرس sana.adliran.ir بشوید. بعد گزینه «ثبت‌ نام برخط» را انتخاب کرده، و این را هم در نظر داشته باشید که برای شرکت‎ها و موسسه‎ها باید گزینه «ثبت نام شخص حقوقی» را بزنید.
    در این قسمت اطلاعاتی مثل شماره ملی و دیگر اطلاعات شخصی از شما خواسته می‎شود. آن‎ها را در کادرهای مشخص‎شده وارد کنید و دکمه «ادامه» را بزنید.
    حالا شرایط استفاده از سامانه برای شما نمایش داده می‎‌شود. آن‏‎ها را پذیرفته و به مرحله بعد بروید.
    اطلاعات تکمیلی در چهار مرحله باید وارد شوند. که با کامل کردن هر مرحله به بعدی می‎روید. قسمت اول اطلاعات شناسنامه‌ای است، از جمله شماره ملی، تاریخ تولد، محل تولد و…
    مرحله بعدی شامل اطلاعات تماس است. شماره همراه و تلفن ثابت از جمله مواردی هستند که باید به صورت ضروری آن‏‌ها را وارد کنید.
    مرحله بعد اطلاعات محل سکونت است. شهر و استان، آدرس منزل و کد پستی خودتان را بنویسید.
    مرحله بعدی اطلاعات تحصیلی است که باید تکمیل کنید.
    در مرحله آخر یک کد برای شما پیامک می‌شود. این کد برای تایید فرایند دریافت کد ثنا است. آن را در کادر مشخص‌شده وارد کنید.
    حالا باید مبلغ لازم برای احراز هویت را بپردازید. با انتخاب یکی از درگاه‌ها، شما وارد آن می‎شوید. با کارت بانکی خود مبلغ را پرداخت کنید تا دوباره به سایت عدل ایران برگردانده شوید.
    فرایند احراز هویت شما این جا شروع می‌شود. با استفاده از دوربین موبایل یا وب کم لپ‌تاپ، از چهره خود عکس گرفته و در این کادر وارد کنید.
    با صفحه لمس موبایل امضای الکترونیک خود را وارد کرده و تایید کنید.
    حالا یک عبارت به شما نمایش داده می‌شود که باید آن را تکرار و ضبط کنید. با استفاده از میکروفون گوشی یا لپ تاپ این عبارت را خوانده، در سایت آپلود کنید.

بعد از این مرحله، اطلاعات شما احراز شده و در عرض چند دقیقه، کد ثنا برایتان پیامک می‌شود. این کد را یادداشت کرده و نگهداری کنید. چون در تمام فرایندهای اقساطی و حتی وام و خرید اقساطی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

چگونه کد ثنا را بازیابی کنیم؟

گاهی به دلایل مختلف مثل از بین رفتن تاریخچه موبایل یا پاک شدن پیامک‌ها، ممکن است کد ثنا را گم کنید. خوشبختانه این کد قابل بازیابی است و اگر یک بار آن را گرفته باشید همیشه می‎توانید دوباره دریافتش کنید. کافی است به سامانه احراز هویت ثنا بروید، و روی گزینه فراموشی رمز عبور کلیک کنید.

در این مرحله چند مورد از اطلاعات هویتی و ایمیل از شما درخواست شده، و یک  کد فعالسازی برایتان ارسال می‎شود. با وارد کردن این کد به حساب ثنای خودتان وارد شده و می‎توانید کد ثنا و دیگر اطلاعات را از آن جا بردارید.

دریافت کد ثنا برای چه کارهایی نیاز است؟

کد ثنا در موارد متعددی مورد نیاز است و گاهی کارهای قضایی بدون داشتن این کد به کلی ممکن نیستند.

  • ازدواج و طلاق در دفاتر اسناد رسمی
    ابلاغیه‎‏های الکترونیکی قضایی
    دریافت گواهی عدم سو پیشینه
    احراز هویت آنلاین در فرایندهای مختلف ثبت نامی
    ثبت درخواست‎های قضایی مختلف
    دادخواست انحصار وراثت
    پیگیری امور قضایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی
    ثبت درخواست عفو
    مشاهده نتایج دادگاه‌ها
    دریافت بعضی از وام‏‌ها
    دریافت اعتبار خرید اقساطی به صورت آنلاین

 

خرید اقساطی کالا از ازکی‌وام با کد ثنا

همان طور که گفتیم، یکی از خدمات قابل دریافت با کد ثنا خرید قسطی است. شما می‎توانید در ازکی‌وام با یک فرایند اعتبارسنجی ساده اعتبار خرید کالا بگیرید، و با آن خریدهای مورد نظرتان را بکنید. علاوه بر این اقساط و مبلغ بازپرداخت این اعتبار هم توسط شما تعیین خواهد شد.

سقف اعتبار ازکی‌وام ۷۵ میلیون تومان است و ثبت نام در آن کاملا اینترنتی است. کافی است مدارک خود را در وب‌سایت بارگذاری کرده و کاملا غیرحضوری اعتبارسنجی شوید. بعد نسخه فیزیکی مدارک را به نماینده ازکی‌وام تحویل داده (یا پست کنید) و منتظر واریز اعتبار خرید خودتان بمانید. 

سوالات متداول

  • آیا کد ثنا را فقط به صورت اینترنتی می‎توانم دریافت کنم؟

در حال حاضر هم امکان دریافت آنلاین این کد وجود دارد و هم دریافت حضوری. برای پیشبرد حضوری فرایند دریافت کد ثنا، همچنان می‌توانید به مراکز خدمات قضایی در شهر یا روستای خودتان مراجعه کنید.

  • آیا کد ثنا برای افراد خارج از کشور هم کاربرد دارد؟

بله، ایرانیان خارج از کشور با داشتن این کد می‌توانند معاملات رسمی خود را در ایران تسهیل کنند.

  • برای دریافت کد ثنا به چه مدارکی نیاز دارم؟

در هر مرحله از ثبت نام، مدارک مورد نیاز را می‌بینید. این مدارک عبارت‎اند از آدرس، کد ملی، شماره شناسنامه و…

کد مطلب: 208566
برچسب ها: سامانه ثنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *