۲
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
مردم‌سالاری چگونگی طی پلکان ترقی وزير پيشين جهاد را بررسی می کند

«ساداتی نژاد»؛ معجزه نظارت استصوابی

اين روزها صحبت‌هاي بسياري در فضاي رسانه‌اي و ميان مردم کوچه و بازار درباره فساد سه و نيم ميليارد دلاري چاي در وزارت کشاورزي شنيده مي‌شود. اولين بار اين موضوع را رئيس سازمان بازرسي منتشر کرد و دولت بعدا به آن الحاقاتي افزود و با تاييد اين اتفاق گفت که خودش آنرا کشف کرده و به مقامات امنيتي و قضايي اطلاع داده است و پس از اطلاع، تا بالاترين مقام دستگاه مربوطه را برکنار کرده است.
«ساداتی نژاد»؛ معجزه نظارت استصوابی
گروه سياسي- حسين قباديان: اين روزها صحبت‌هاي بسياري در فضاي رسانه‌اي و ميان مردم کوچه و بازار درباره فساد سه و نيم ميليارد دلاري چاي در وزارت کشاورزي شنيده مي‌شود.
اولين بار اين موضوع را رئيس سازمان بازرسي منتشر کرد و دولت بعدا به آن الحاقاتي افزود و با تاييد اين اتفاق گفت که خودش آنرا کشف کرده و به مقامات امنيتي و قضايي اطلاع داده است و پس از اطلاع، تا بالاترين مقام دستگاه مربوطه را برکنار کرده است.
حالا اين مقام مربوطه کيست؟ در چه جايگاهي بوده و چگونه راهي دستگاه دولتي شده است؟
ورود وي به مجلس با ردصلاحيت رقيب اصلي
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين روزها برخي رسانه‌ها مدعي شده‌اند که وزير پيشين جهادکشاورزي دوباره در انتخابات مجلس از حوزه انتخابيه تهران ثبت نام کرده و اتفاقا هم تاييد صلاحيت شده اما تا قبل از انتخابات مجلس دهم هيچ کس نامي از «سيدجواد ساداتي نژاد» نشنيده بود. وي براي اولين بار با حمايت نهادهاي تاثيرگذار و صاحب قدرت در شهرستان کاشان به ميدان آمد و به تاييد صلاحيت هيات‌هاي نظارت به نمايندگي مجلس رسيد.
در مجلس نهم عباسعلي منصوري آراني وکالت مردم کاشان، آران و بيدگل را برعهده داشت که براي انتخابات مجلس دهم ردصلاحيت شد. وي از معدود نمايندگاني بود که در آن مجلس تندرو و تاريخي راه ديگري را برگزيد و از جمله تعداد کمي از نمايندگان کميسيون امنيت ملي و کميسيون ويژه بررسي برجام بود که با اين توافق تاريخي موافق بود و از آن دفاع کرد، اما وقتي که نتايج بررسي صلاحيت‌هاي انتخابات مجلس دهم منتشر شد وي از ردصلاحيت شدگان بود.
عباسعلي منصوري آراني فردي شناخته شده در بدنه ارتش بود، پس از رياست دانشگاه دافوس بازنشسته و وارد سياست شد و خود را نامزد انتخابات مجلس کرد. سپس در انتخابات نهمين دوره مجلس منتخب مردم کاشان بود اما براي انتخابات مجلس دهم ردصلاحيت شد. وي پس از ردصلاحيت شدن در مصاحبه‌ها و نطق‌هاي مکرر خود در مجلس، ردصلاحيتش در انتخابات را ظلم به مردم کاشان، آران و بيدگل دانسته بود و اظهار داشت: من در کميسيون امنيت ملي و در کميسيون ويژه برجام و در صحن علني به ‌شدت مدافع برجام بودم. موضوع ديگري که بر ردصلاحيتم اثرگذار شد موضوع گروه‌هاي دوستي پارلماني است که به صورت روتين در مجلس هست. گروه پارلماني انگليس، سوئيس، يونان و بلژيک بود که در يک گروه قرار داشتند و با راي ساير نمايندگان، بنده مسئول آن شدم.
منصوري آراني با بيان اينکه هرگز دلايل ردصلاحيت اش را به وي اعلام نکردند، گفت: البته دلايل سوم و چهارمي‌ هم هست، علاوه بر برجام و گروه پارلماني، اعتقادات من نسبت به سربازي در ردصلاحيتم اثرگذار بوده است و چهارمين دليل، همان بحثي است که آقاي ابراهيميان (سخنگوي وقت شوراي نگهبان) گفتند يعني تاثير گروه‌هاي اطلاعاتي و تحقيقاتي بر تصميم‌گيري شوراي نگهبان، که موضوع مهمي است.
وي درباره ردصلاحيت خود تصريح کرد: اين اتفاق در خود شوراي نگهبان افتاد. همانطور که مي‌دانيد صلاحيت من در شهرستان، استان و هيات مرکزي نظارت تاييد شد.
اين فرمانده پيشين دفاع مقدس درعين حال به نکته جالبي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: در طول تاريخ انتخابات در اين شهر هرگز اين اتفاق نيفتاده بود. علتش اين است که مردم مرا مي‌شناسند، آنها باورشان نمي‌شود که من ردصلاحيت شدم. وقتي شما مي‌گوييد اين فرد ردصلاحيت است، از نظر شوراي نگهبان اين کار قانوني است. شوراي نگهبان بنا بر جايگاهي که دارد مي‌تواند چنين تشخيصي داشته باشد اما اين تشخيص زماني مورد پذيرش مردم هم واقع مي‌شود که مردمي‌که در صحنه هستند اين تشخيص را باور کنند.
منصوري آراني ادامه مي‌دهد: حرف من اين است که اتفاق افتاده بايد آسيب شناسي شود، زماني شما سند متقني داريد و مي‌گوييد اين فرد دچار مشکل اقتصادي، اخلاقي يا سياسي يا... شده است. خود فرد هم اين را مي‌داند. ما انسان‌ها خودمان مي‌فهميم که کجا گناه کرديم، کجا تخلف کرديم، کجا زدوبند کرديم. من اما حتي براي فرزند خودم که فوق ليسانس مکاترونيک است، جزو نخبگان کشوري و برگزيده جشنواره خوارزمي است، کاري نکردم و وي الان بيکار است.
وي در بخش ديگري از سخنانش مي‌گويد: مي‌خواهم بگويم وقتي اين اتفاقات مي‌افتد، آسيبش به نظام مي‌رسد و ما دوست نداريم اينگونه شود، ما بچه اين نظام هستيم، ما همه آمده‌ايم که فداي اين نظام شويم. بيشتر از اينکه من دلم به حال خودم بسوزد، دلم به حال مردم و نظام مي‌سوزد.
منصوري تصريح مي‌کند: درباره بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان مي‌گويد: حتي نمايندگان مجلس را به شوراي نگهبان راه نمي‌دادند. يکي از اتفاقات بدي که افتاد همين بود، من هر روز  شاهد تحقير نمايندگان مجلس در برابر ورودي شوراي نگهبان بودم، اصلا نمايندگان را راه نمي‌دادند و اين خيلي بد بود.
وي ادامه مي‌دهد: البته نگاه من عمدتا معطوف به آينده است که اگر اين روند ادامه پيدا کند، اين تيم‌ها مي‌توانند پرونده هر کسي را که بخواهند خراب جلوه دهند و شوراي نگهبان نمي‌تواند اشراف کافي داشته باشد و اينجا، سياهچاله‌اي است که مي‌توانند خوب‌هايي را از ورود به مجلس بازدارد و بدهايي را وارد عرصه کنند.
حمايت افراد و نهادها از چهره مشعشع ساداتي نژاد پيش از وزارت
اگر به سخنان اين فرمانده ارشد دفاع مقدس نگاهي کنيم مي‌بينم که وي انسان بسيار سالم، دلسوز وطن و نظام است و دليل آنرا در جراحات ناشي از جنگ تحميلي در بدنش مي‌توان درک کرد.
در هرحال، ساداتي نژاد سپس در انتخابات مجلس دهم از مجموع  135 هزار 387 راي ماخوذه با 88 هزار و 946 راي حائز اکثريت آراء مي‌شود و به مجلس راه پيدا مي‌کند.
فيلمي از مرحوم عبدالنبي نمازي امام جمعه کاشان در فضاي مجازي وجود دارد که در ديدار با ساداتي‌نژاد در توصيف وي مي‌گويد: «از آقاي دکتر (ساداتي نژاد) هم تشکر مي‌کنم؛ به حمدالله پيگيري‌هاي ايشان معادل چند نماينده است. سيادتي در چهره ايشان است؛ سادات معمولا با شجاعت وارد ميدان مي‌شوند از اجداد طاهرينشان اين شجاعت را به ارث برده اند، افتخار مي‌کنيم به وجود ايشان، تقاضا مي‌کنم پيشنهادات ايشان را جدي بگيريد، مردم کاشان شايسته همين هستند.»
وي در مجلس دهم عضو کميسيون آموزش و تحقيقات بود و در مجلس انقلابي يازدهم باز هم منتخب مردم کاشان شد و اين بار رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي شد. سال‌هاي ابتدايي مجلس يازدهم همزمان شد با سالهاي پاياني دولت دوازدهم و ساداتي نژاد رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شد.همانجايي که نمايندگان مي‌گويند در سطح جايگاه وزير نشسته است. ساداتي نژاد پس از روي کار آمدن دولت سيزدهم به عنوان وزير جهادکشاورزي براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي مي‌شود و سپس برکرسي اين وزارتخانه عريض و طويل دقيقا همانجايي که مي‌گويند فساد در آن رخ داده است، تکيه مي‌زند.
چگونگي کشف فساد دبش
صادقي حسني رئيس سنديکاي چاي کشور درباره چگونگي رخ داد اين اتفاق از آغاز روند هشدار به اين وقوع فساد در رسانه‌ها مي‌گويد: ما به عنوان سنديکا 25 آبان 1401 براي اولين بار در مصاحبه با يک رسانه اين موضوع را اعلام کرديم و نسبت به آن هشدار داديم. ما وقتي آمار واردات پنج سال گذشته را رصد مي‌کرديم متوجه شديم که اين روال طبيعي را طي نکرده و اعداد و ارقام با يکديگر همخواني ندارد. يعني ميانگين واردات چاي پنج سال گذشته منتهي به 1400 بين 60 تا 65 هزار تن بود. اين عدد به طرز عجيبي در سال 1401 افزايش پيدا کرد و تاحدود دو برابر بالا رفت.
حسني در اين زمينه توضيح داد: صادرات ما در پايان سه سال 9700 تن بيش از توليد ما بود. بنابراين سوال اينجا بود که اين چاي در کجا توليدشده که به عنوان محصول به خارج از کشور صادر مي‌شود؟ سوالي که البته پاسخ آن در پرونده فساد چاي دبش مشخص شد.
حسني در ادامه درباره روند پيگيري‌هاي سنديکاي چاي گفت: اطلاعات ديگري هم داشتيم که شفاهي بود و متوجه شديم که اتفاقات شومي در حال رخ دادن است. به همين دليل طي مصاحبه‌اي در آبان ماه هشدار داديم که اتفاقاتي در صنعت چاي در حال وقوع است و از دستگاه‌هاي مختلف خواستيم که به اين مسئله ورود کنند.‌
وي ادامه مي‌دهد: يازده دي ماه سال 1401 هم گزارشي از اسناد و اطلاعاتي که داشتيم در حضور نماينده لاهيجان آقاي فرخي به وزير وقت آقاي ساداتي‌نژاد ارائه دادم. در آن ديدار نيز ناهمخواني اعداد و ارقام و مستندات را به وزير وقت شفاهي و کتبا توضيح داديم. بنابراين ماجرا دو بار به ساداتي‌نژاد خبر داده شده بود اما او هيچ اقدام عملي در اين زمينه نکرد. اين در حالي است که 24 بهمن 1401 نامه اتحاديه وارد‌کنندگان به مخبر ماجرا را علني‌تر کرد اما باز هم سکوت وزير کشاورزي دولت رئيسي ادامه داشت.
پس از اين اتفاقات تماس‌هايي بين اتحاديه وارد‌کنندگان با سنديکاي چاي ايران برقرار شد. درنهايت نيز اطلاعاتي که ردوبدل شد، منجر به نامه اتحاديه به معاون اول رئيس‌جمهوري درباره وقوع اين فساد شد. اين نامه در 24 بهمن ماه 1401 منتشر شد و در کمتر از يک هفته بعد در 2 اسفند 1401 معاون اول رئيس‌جمهوري دستور «رسيدگي جدي» به اين موضوع را داد. براين اساس محمد مخبر معاون اول رئيس‌جمهوري اين دستور را به سردار يزدي رئيس دبيرخانه ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي داده است.
 با تمامي تفاسير دفاع دولت از ساداتي نژاد نيز امروز که فساد دبش برملا شده براي همگان جاي تعجب دارد.
دفاع دولت بعد از برکناري از ساداتينژاد
علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت در فروردين ماه امسال در حاشيه جلسه هيئت دولت در واکنش به شايعه دستگيري ساداتي‌نژاد وزير سابق جهاد کشاورزي گفته بود: «آقاي ساداتي‌نژاد استعفا دادند و استعفاي ايشان پذيرفته شد، اکنون نيز يکي از معاونان سابق ايشان، سرپرست وزارتخانه است. آن چيزهايي که گفته مي‌شود شايعه است، صحت ندارد و نبايد بدان توجه کرد.دولت اکنون از کمک‌هاي ايشان استفاده مي‌کند و در آينده نيز همکاري‌هايي خواهيم داشت.»
جهرمي تاکيد کرده بود: «مديريت ساداتي‌نژاد در حوزه مديريت غذايي موجب شد که کشور دچار مشکلي در اين حوزه نشود، اما بنابر ارزيابي‌هايي که صورت گرفت رئيس‌جمهوري تصميم به تغيير مديريتي در اين حوزه گرفتند.»
چند سوال اساسي درباره حضور اين افراد براي آينده کشور
درجاي جاي صحبت‌هاي منصوري آراني غم دلدادگي و نگراني براي آينده کشور و مردم حوزه انتخابيه اش موج مي‌زند و ابراز مي کند که اين رفتار هيات‌هاي نظارت براي آينده کشور صدمات جبران ناپذيري خواهد داشت که اينگونه نيز شد. آيا نبايد بخشي از مسئوليت ايجاد اين خسران بزرگ را هيات‌هاي محترم نظارت و نهادهاي ذي نفوذ برعهده بگيرند؟ آن بچه انقلابي‌هايي که امروز حتي الله کرم آنها را نفوذي مي‌داند و براساس نظر يکي از اعضاي محترم شوراي نگهبان نمي‌گذارند که کار به دست غربگرايان بيافتد امروز نبايد پاسخگو باشند؟ يا بلايي که اين نماينده انقلابي مجلس بر سر مردم آورد کمتر از آن جاسوسي است که اطلاعات سردار سليماني يا فخري زاده را به دشمن داد؟
اگر اينگونه که مسئولان مي‌گويند که فساد از اواخر دولت دوازدهم آغاز شده سوال اين است که با وجود اينکه درحال تبليغات بر سر اين موضوع هستيد چگونه کاظم خاوازي وزير پيشين، در دوره محمدعلي نيکبخت وزير کنوني جهادکشاورزي، قائم مقام وزير و معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي است؟ مگر اينگونه نيست که پست‌هاي معاونت وزارت با نظر رئيس جمهوري داده مي‌شود و حتي که براي انتصاب در دستگاه‌هاي دولتي بايد استعلام‌هاي فراواني از نهادهاي نظارتي گرفته شود؟ پس چگونه شده که وي تاييد شده است؟ ساداتي نژاد برآيند چنين ديدگاهي در کشور است؛ ديدگاهي که فردي با چندين سال جهاد در جبهه‌هاي جنگ و فرماندهي نبردهاي بزرگ، شهدايي گرانقدر را براي دفاع از کشور تربيت کرد، ردصلاحيت مي‌کنند و امثالي مانند ساداتي‌نژاد را که هيچ سابقه انقلابي در کارنامه ندارد، با نام انقلابي برمسند وکالت مي‌نشاند.
موضوعات مطرح شده نشان مي‌دهد که رانت نظارت استصوابي باعث شده که وي توانسته وارد مجلس شود، درغيراين صورت همچنان منصوري آراني نمايندگي مجلس را برعهده داشت و وي نماينده و وزير نشده بود که امروز بزرگترين اختلاس و فساد تاريخ ايران رقم خورد.
کد مطلب: 208396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *