۰
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۲

نحوه پر کردن و بستن درز انقطاع نمای ساختمان به روش راپل و بدون داربست

به نقل از سایت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو درز انقطاع یا همان شکاف موجود در نمای بین دوساختمان به دو دلیل عمده حتما باید بسته شود. دلیل اول به علت حفظ زیبایی نما و دلیل دوم به منظور عدوم ورود پرندگان و جانوران به داخل این درز می باشد. این کار با روش های متفاوتی انجام می شود که در این مقاله برای شما راجع به آن صحبت خواهد شد.
نحوه پر کردن و بستن درز انقطاع نمای ساختمان به روش راپل و بدون داربست

به نقل از سایت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو درز انقطاع یا همان شکاف موجود در نمای بین دوساختمان به دو دلیل عمده حتما باید بسته شود. دلیل اول به علت حفظ زیبایی نما و دلیل دوم به منظور عدوم ورود پرندگان و جانوران به داخل این درز می باشد. این کار با روش های متفاوتی انجام می شود که در این مقاله برای شما راجع به آن صحبت خواهد شد. 

لازم به ذکر است که یکی از مواردی که در گرفتن جواز پایان کار ساختمان ضروری است همین بحث پوشاندن درز انقطاع است. 

 

درز انقطاع چیست؟

در اجرای عملیات ساختمانی نکات فنی زیادی باید رعایت شوند که این نکات در قالب مجموعه دستورالعمل‌هایی شکل قانونی به خود گرفته اند و پیمانکاران پروژه‌ها ملزم به اجرای آن‌ها هستند. رعایت این نکات فنی به منظور افزایش ضریب ایمنی ساختمان‌ها و بهبود استفاده از آن‌ها صورت می‌گیرد. یکی از نکات فنی مهم در این راستا رعایت فاصله‌هایی است که در اصطلاح از آن‌ها با عنوان «درز» یاد می‌شود. این فاصله‌ها با اهداف متفاوت و در بخش‌های مختلف ساختمان طراحی و ایجاد می‌شود که هرکدام کارکردهای خاص خود را دارند. یکی از انواع درزهای ساختمان درز انقطاع است که وجود آن، برای پیشگیری از حوادث احتمالی مانند زلزله بسیار ضروری است

به فاصله بین دو ساختمان یا دو بخش از یک سازه که به منظور جلوگیری از آسیب های ناشی از زلزله، انقباض و انبساط ساختمان و سایر عوامل محیطی ایجاد می شود درز انقطاع می گویند. تمامی ساختمان‌ ها تا حدودی از لحاظ حرکتی محدود شده‌ اند. این محدودیت‌ ها با لرزش‌ های ایجاد شده توسط عواملی همچون زلزله، باعث اعمال تنش در سازه‌ ها می‌ شوند. به همین علت در جهت جلوگیری از آسیب وارد شدن به ساختمان‌ های مجاور در اثر لرزش‌ های ایجاد شده، یک درز مشخص در نظر گرفته می‌ شود که همان درز انقطاع است.

این کار هنگامی که زمین مورد نظر با پلاک مجاور از لحاظ ساختمانی، همسایه محسوب می‌ شود انجام می‌ پذیرد. درزها شامل انواع مخلفی نظیر انقباضی، انبساطی و… هستند. اگر شما نیز قصد ساخت سازه‌ ای را دارید لازم است در مورد محاسبه درز انقطاع اطلاعاتی را کسب کنید.

مهمترین دلایل برای بستن درز انقطاع ساختمان

معمولا پس از ساخت ساختمان ها در همان مرحله اجرای نما، تمهیداتی را برای بستن و پوشاندن درز انقطاع ساختمان در نظر می گیرند. در غیر اینصورت پوشش درز انقطاع به دلایل زیر امری واجب است.

1- بستن درز انقطاع ساختمان برای گرفتن پایان کار

ساختمان هایی که در انتهای ساخت، درز انقطاع موجود در بین ساختمان خود و ساختمان های مجاور را پوشش ندهند برای گرفتن پایان کار قطعا به مشکل بر خواهند خورد. از این رو بستن درز انقطاع ساختمان برای گرفتن پایان کار امری ضروری است.

2- پوشش درز انقطاع ساختمان برای حفظ زیبایی نما

مسلما وجود درز انقطاع در بین دو ساختمان چنانچه پوشانده نشود در زیبایی نما تاثیر بسیار منفی خواهد داشت. از همین رو برای حفظ زیبایی نما بستن درز انقطاع ساختمان امری اجتناب ناپذیر است.

3- پوشاندن درز انقطاع ساختمان برای جلوگیری از ورود پرندگان

وجود درز انقطاع بین دو ساختمان می تواند لانه ای شود برای پرندگان. وجود و تردد پرندگان و ریختن فضولات آنها خود می تواند علاوه بر ایجاد سر و صدا باعث بیماری های بسیاری شود. به همین خاطر برای رهایی از شر پرندگان مزاحم و فضولات و سر و صدای آنها راهی به جز بستن درز انقطاع ساختمان وجود ندارد.

نحوه پوشاندن و پر کردن درز انقطاع بین دو ساختمان

شاید کمتر پیش آمده باشد که مشاهده کرده باشیم بین دو ساختمان فاصله یا همان درز انقطاع وجود دارد؛ در بیشتر موارد ظاهر ساختمان‌ها به‌گونه‌ای است که انگار به یکدیگر متصل هستند. در واقع از نظر ظاهری این‌طور به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه فاصله‌ای بین ساختمان‌ها نیست. اما حقیقت آن است که نبود فاصله، تنها در ظاهر کار دیده می‌شود و در اصل فاصله بین ساختمان‌ها پوشانده شده است.

بنابراین باید بین دو عبارت «پوشاندن» و «پر کردن» تمایز قائل شد. مقصود از پوشاندن درز آن نیست که آن را با مصالح یا بتن پر کنیم؛ بلکه تنها بر حفظ ظاهر و پوشاندن فضای خالی دلالت دارد. اگر فضای خالی پوشانده نشود، ممکن است مشکلاتی از قبیل لانه سازی پرندگان، تجمع زباله و مواردی از این قبیل پیش آید. به همین خاطر با استفاده از قالب بندی و با مصالح سبکی مانند یونولیت این فضای خالی پوشانده می‌شود. استفاده از یونولیت ضمن پر کردن کاذب فضا، به عنوان عایق حرارتی و برودتی نیز عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دیوارهای واحدهای مسکونی در مجاورت با فضای خالی تبادل انرژی انجام دهند.

 

البته به دلیل آن که یونولیت ممکن است پس از مدتی دچار پوسیدگی شده و فرو بریزد، گاه از ورق گالوانیزه ضد زنگ یا انواع فلزات دیگر و یا حتی پلاستیک‌ها نیز استفاده می‌شود. می‌توان فضای درز را با استفاده از مصالحی که چندان مقاومت بالایی ندارند، نیز پر کرد؛ این مصالح باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که در هنگام وقوع زلزله در اثر فشار و ضربه‌های وارده خرد شوند و انرژی وارده را خنثی کنند. معمولاً پیمانکاران برای پوشاندن درز راه حل‌های متنوعی را در پیش روی خود دارند که بتوان ضمن پوشاندن، زیبایی ظاهری ساختمان‌ها را حفظ نمود.

بستن درز انقطاع ساختمان با یونولیت

در این روش برای بستن درز انقطاع ساختمان از یونولیت استفاده می شود. یونولیت ها بر اساس اندازه درز انقطاع موجود برش داده شده و در درز موجود جایگذاری می شود. نکته مهم در این کار این است که یونولیت ها باید جوری برش داده شوند که به سختی داخل درز بروند تا به درستی کیپ شده و به مرور زمان از جای خود رها نشوند.

می توان پس از جاسازی یونولیت ها در درز انقطاع روی آن را یک لایه مخلوط سیمان و پودر سنگ مالید. این کار علاوه بر تحکیم بیشتر باعث زیبا سازی نما می شود. 

پوشاندن درز انقطاع ساختمان توسط ورق 

در این روش برای بستن درز انقطاع ساختمان از ورق استفاده می شود. اگر دو ساختمان هم سطح باشند از ورق صاف استفاده شده و اگر دو ساختمان عقب و جلو باشند از ورق L مانند استفاده می شود.

ورق های استفاده شده می بایست به هر دو ساختمان و یا یک ساختمان پیچ شوند. این که از چه ورقی و با چه قطر و رنگی استفاده شود بسته به سلیقه کارفرما می باشد. مسلما برای راحتی در نصب، طول ورق ها نباید بیشتر از دو متر باشد. عرض ورق ها نیز بستگی به اندازه درز انقطاع داشته و معمولا از هر طرف باید کمی بیشتر اندازه گیری و تهیه شود چرا که جا برای پیچ کردن آن موجود باشد.

ورق های مورد استفاده تنوع گوناگونی از نظر جنس و رنگ دارند. نکته مهم این است که جنس ورق به گونه ای باشد که به مرور زمان زنگ نزند و نپوسد.

پوشاندن درز انقطاع ساختمان توسط توری

در این روش از توری مرغی یا توری فرنگی برای بستن درز انقطاع استفاده می شود. در این روش باید از زیبایی نما به طور کامل صرف نظر کرد. این روش فقط به این منظور است که پرندگان نتوانند وارد درز انقطاع موجود شوند.

توری های مربوطه برای بستن درز انقطاع ساختمان به اندازه کمی بزرگتر از درز انقطاع بریده شده و سپس توسط پیچ و رولپلاک و واشر به بدنه نما محکم می شوند. بهترین توری برای پوشش درز انقطاع توری های فرنگی گالوانیزه گرم می باشند.

پر کردن درز انقطاع ساختمان بدون داربست با راپل

امروزه دسترسی به نقاط مرتفع و انجام کار در ارتفاع معمولا از طریق سه روش میسر می باشد. شاید قدیمی ترین روش که تا حدی برای انجام خدمات نما منسوخ شده است، داربست باشد. امروزه استفاده از داربست بیشتر برای مراحل ساخت یک ساختمان کاربرد دارد.

چنانچه نیاز به پوشاندن درز انقطاع، شستشو نما، رنگ آمیزی نما و دیگر خدمات مرتبط به ارتفاع و نمای ساختمان باشد بهترین گزینه استفاده از طناب و خدمات راپل می باشد. البته کلایمر یا همان سبدهایی که توسط برق بالا و پایین می روند امروزه کاربرد دارند البته نه برای ساختمان های کوچک مسکونی و اداری. کلایمر عموما برای ساختمان های بزرگ و پاساژها استفاده می شود.

قیمت بستن و پوشاندن درز انقطاع نمای ساختمان

قیمت اجرای پوشاندن درز انقطاع بستگی به حجم کار و نوع متریالی که قرار است این کار انجام شود، دارد. برای این براورد هزینه ابتدا می بایست از کار بازدید شود تا بتوان توضیحات و قیمت را به مشتری اعلام نمود.

 

نماسازان پیشرو مجری بستن درز انقطاع بین دو ساختمان

مطالب این مقاله از وبسایت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو در خصوص نحوه پوشش درز انقطاع ساختمان بوده است. این شرکت سال ها است که به طور تخصصی در حوزه کار های در ارتفاع توسط راپل مشغول می باشد. یکی از کارهایی که توسط پرسنل متخصص این کار انجام می شود بحث بستن درز انقطاع می باشد. برای این موضوع کافی است با شماره 09128316620 تماس گرفته و یا به وبسایت این شرکت به آدرس www.petzlrappel.com مراجعه نمایید.

کد مطلب: 209486
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *