۰
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمين فاضل ميبدی در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

عملکرد دولت و مجلس فعلی مشوق مردم براي انتخابات نيست

راه زيادي تا انتخابات باقي نمانده است، اما نظرسنجي‌ها حکايت از مشارکتي کمتر از 15درصد در تهران دارد، حجت‌الاسلام والمسلمين فاضل ميبدي معتقد است عدم رغبت مردم به شرکت در انتخابات چند دليل دارد؛
عملکرد دولت و مجلس فعلی مشوق مردم براي انتخابات نيست
 گروه سياسي-مانيا شوبيري: راه زيادي تا انتخابات باقي نمانده است، اما نظرسنجي‌ها حکايت از مشارکتي کمتر از 15درصد در تهران دارد، حجت‌الاسلام والمسلمين فاضل ميبدي معتقد است عدم رغبت مردم به شرکت در انتخابات چند دليل دارد؛
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دليل اول انتخابات غير رقابتي و دليل دوم مسائل اقتصادي و اجتماعي و دليل سوم نارضايتي مردم از عملکرد دولت و مجلس فعلي است.
فاضل ميبدي در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري» در ادامه موضوعات مهمي را نيز پيرامون سياست خارجه و برخورد با روسيه عنوان کرد. ميبدي همچنين تاکيد داشت؛ تحقق آينده روشن براي کشور نيازمند يک تغيير رويکرد اساسي است.
مشروح گفت‌وگوي مردم‌سالاري با حجت‌الاسلام والمسلمين فاضلي ميبدي را در ادامه مي‌خوانيد:
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فاضل ميبدي، عضو مجمع محققين و مدرسين با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص انتخابات گفت: بين عملکرد دست اندرکاران و سخنان رهبري فاصله است، آنچه را که ايشان در بياناتشان ايراد مي‌کنند، در مقام عمل محقق نمي‌شود، اين دوگانگي از کجاست و به دليل چيست من نمي‌دانم!
فاضل ميبدي خاطرنشان کرد: يک فيلتر تنگ مي‌گذارند، افرادي را که خودشان بخواهند را هم تاييد مي‌کنند ولي سران گروهي که قبول ندارند اگر در صحنه انتخابات حضور داشته باشند، رد مي‌شوند. بنابراين شور انتخاباتي شکل نمي‌گيرد و آنطور که رهبري فرمودند هم برگزار نمي‌شود. نمونه آن انتخابات 98 مجلس و رياست جمهوري1400.
وعده‌هاي دولت و مجلس محقق نشد
عضو مجمع محققين و مدرسين قم با اشاره به عدم رغبت مردم به مشارکت در انتخابات گفت: عدم حضور مردم در انتخابات چند دليل دارد؛ دليل اول انتخابات غير رقابتي و دليل دوم مسائل اقتصادي و اجتماعي است.
وي افزود: دولت و مجلس فعلي وعده‌هايي که به مردم دادند، به ويژه در بخش تورم و مسکن هيچکدام محقق نشد، دغدغه مجلس لايحه حجاب است و دغدغه دولت چيزهاي ديگر.
فاضل ميبدي با تاکيد بر اينکه مشکلات اقتصادي زياد است و تورم بالاست، افزود: در آستانه انتخابات گوشت روز‌به‌روز گران‌تر مي‌شود، از طرف ديگر اينترنت که روي همه‌چيز مردم تاثير دارد، گران‌تر شد! چرا دولت قيمت اينترنت را بالا مي‌برد؟ به اعتقاد من عملکرد دولت و مجلس به گونه‌اي بوده است که در دلسرد کردن مردم براي شرکت در انتخابات تاثير گذاشته است.
مجلس يازدهم ناموفق بود
فاضل ميبدي با اشاره به عملکرد مجلس يازدهم، خاطرنشان کرد: مجلس يازدهم ناموفق بود، افراد کارشناس تحصيلکرده و متخصص در اين مجلس حضور نداشتند، اين موضوع از نطق‌هاي انتخاباتي و برخوردهاي آنان مشخص بود.وي با تاکيد بر اينکه 90 درصد وعده‌هاي مجلس يازدهم به مردم محقق نشد، افزود: به‌نظر من اين مجلس‌ از مجالسي بود که بعد از انقلاب توفيق کمتري در کار داشت و در کارنامه‌اش هم نسبت به مجالس قبل نمره کمتري مي‌گيرد.
فاضل ميبدي با اشاره به اينکه مجلس‌هاي غيررقابتي همينطور مي‌شوند، گفت: مجلس دور بعد هم اگر به همين شکل تکرار شود، طبيعي است که مردم راي نخواهند داد، مگر اينکه افراد کاردان و شايسته توسط شوراي نگهبان تائيد شوند و در مجلس دوازدهم حضور داشته باشند تا براي مردم کار کنند.
مجلس گامي براي رفع مشکلات برنداشت
وي به مشکلات رفع نشده کشور در سياست خارجي و مسائل اقتصادي داخلي اشاره کرد و افزود:  اين مجلس هيچ گامي براي رفع اين مشکلات برنداشت، با اينکه مجلس و دولت همسو بودند ولي يکدستي حاکميت مشکلي از مردم حل نکرد.
فاضل ميبدي خاطرنشان کرد: اجاره‌خانه‌ها را ببينيد، مشکل مسکن را ببينيد، قيمت دلار به کجا رسيده است؟! قيمت اقلام اساسي مثل گوشت و مرغ چقدر قرار است افزايش پيدا کند؟ اين چيزي نبود که به مردم وعده داده شده بود.
عضو مجمع محققين و مدرسين قم با بيان اينکه مجلس و دولت در اين مدت چه‌کار مي‌کردند که اين مشکلات به وجود آمده است؟ افزود: حالا آقايان مي‌گويند اگر اين دولت سرکار نبود، دلار به 150 هزار تومان مي‌رسيد! مغلطه از اين بيشتر مي‌شود؟ شما دلار را زير 30 هزارتومان تحويل گرفتيد، قرار بود قيمت آن‌را کمتر کنيد نه بيشتر! زماني که بشر بخواهد مردم را فريب دهد، اينطور رفتار مي‌کند.
عملکرد دولت را موفق نديدهام
فاضل ميبدي با تاکيد بر اينکه عملکرد دولت را موفق نديده‌ام، خاطرنشان کرد: دولت را در کوچه و بازار مي‌شناشند، دولت آن نيست که فقط بخواهد طرح‌هاي 30 ساله تصويب کند که معلوم نيست به نتيجه برسد يا نه!
وي با اشاره به اينکه اين دولت بيشترين سفر به شهرستان‌ها را داشته است، افزود: مسئله حياتي کشور ما در حال حاضر آب است، آلودگي هواست، مسائل اقتصادي است. دولت براي هيچکدام از اينها برنامه اساسي ندارد. ما هيچ برنامه علمي و اساسي از اين دولت در مسائل سياسي و اقتصادي، آب، محيط زيست و آلودگي هوا نديده‌ايم.
بدنه دولت کارشناسي و تخصصي نيست
فاضل ميبدي خاطرنشان کرد: سخنراني کردن و حرف زدن کار آساني است، ولي بدنه اين دولت کارشناسي و تخصصي نيست. بدنه کاربلدي نيست. نمونه آن اتفاقات تلخي است که رخ مي‌دهد. اگر از ابتدا با کارشناسي و مطالعات خوب جلو بيايند، اين اتفاقات نمي‌افتد.
عضو مجمع محققين و مدرسين قم با اشاره به موضع‌گيري روسيه در خصوص جزاير سه‌گانه و انفعال دولت گفت: متاسفانه از همين مواضع ضعف بوده است که تا به حال ضرر کرده‌ايم، اشتباه کرديم که در حمله به اوکراين از روسيه حمايت کرديم، اشتباه کرديم به روسيه اتکا کرديم، اشتباه کرديم که تنها به شرق روي آورديم، دولت بايد بتواند موازنه شرق و غرب را براساس عزت ملي تعيين کند.
وي افزود: به روسيه‌اي که اين‌همه دنبال امتياز از ماست اينطور روي جزاير سه‌گانه بر عليه ما موضع گيري کند، در مسئله غزه به نفع اسرائيل موضع‌گيري کند، اينها به ضرر جمهوري اسلامي است.
سياست خارجي ما بسيار ناموفق بوده است
فاضل ميبدي با تاکيد بر اينکه اين همه در برابر روسيه کوتاه مي‌آئيم، خروجي‌اش خنجر از پشت روسيه به ماست، گفت: سياست خارجي ما بسيار ناموفق بوده است. من بارها گفته‌ام نياز نيست غرب را قبله خود کنيم، اما اينکه عليه غرب بيايستم، اينطور که الان ايستاده‌ايم و غرب را به منطقه کشانده‌ايم که به کمک اسرائيل آمده کار درستي نيست.
وي افزود: مي‌توانستيم با سياست با غرب مذاکره کنيم تا اين اتفاقات نيفتد، حالا حضور ناوگان غرب در درياي سرخ و باب المندب و خليج فارس مربوط به ضعف سياست خارجي ماست. هر لحظه هم احتمال انفجار اتفاق ناگوار هست.
فاضل ميبدي با تاکيد بر اينکه همانطور که دنيا عمل مي‌کند، چه اشکالي داشت که با غرب مذاکره مي‌کرديم؟ افزود: با شعار دادن و پرچم آتش زدن و اين‌ها مشکلي حل نمي‌شود.
پايداري اعتقادي به انتخابات ندارند
وي با اشاره به حضور پررنگ پايداري‌ها در مجلس يازدهم و دولت خاطرنشان کرد: آنطور که من بزرگان پايداري را مي‌شناسم اصلا اعتقادي به انتخابات ندارند، به نظر من اين‌ها در 4 سال گذشته امتحان خود را پس دادند، آنها جز منافع خود به چيز ديگري فکر نمي‌کنند.
فاضل ميبدي با اشاره به اينکه پايداري‌ها اسلام بنيادگرايي را قبول دارند، گفت: توسعه مملکت، آينده و برنامه کشور و اينکه در دنياي امروز چگونه عمل کنيم که کشور ما رشد اقتصادي و توسعه داشته باشد، اصلا در فرهنگ اينها جاي ندارد.
وي افزود: پايداري‌ها فقط مي‌خواهند حکومت کنند، مي‌گويند حکومت فقط دست ما باشد تا اسلام بنيادگرايانه را هم در کشور حاکم کنيم. اما عدالت اجتماعي، مبارزه با مفاسد اقتصادي، مبارزه با اختلاس اصلا در قاموس‌شان نيست.
فاضل ميبدي معتقد است؛ اسلام پايداري‌ها در اين حد است که زن دوچرخه‌سوار نشود، مردم به زيارت بروند، زنان حجاب‌شان درست باشد، اسلامي که رفاه مردم را تامين کند، اسلامي که به دنبال آزادي و عدالت اجتماعي مردم باشد در قاموس‌شان نيست.
ايرانيان يا سرمايه‌شان را مي‌برند يا فکرشان را
فاضل ميبدي خاطرنشان کرد: بايد در کشور سرمايه‌گذاري شود، سرمايه بايد از خارج از کشور بيايد، امروز سرمايه‌گذار خارجي به کشور ما اعتماد نمي‌کند، خود ايرانيان هم در حال خروج از کشور هستند، يا سرمايه‌شان را مي‌برند يا فکرشان را.وي با تاکيد بر اينکه بايد رويکردمان را عوض کنيم، خاطرنشان کرد: حکومت اسلامي به اين معنا نيست که فرد ريش داشته باشد و زن حجاب داشته باشد، اينها مسائل اوليه نيست. حکومت اسلامي يعني اعتماد عمومي نسبت به يکديگر، يعني يک دولت متخصص کاردان در راس کشور باشد تا به مردم اميد و اعتماد بدهد.
فاضل ميبدي با تاکيد بر اينکه ما الان در مسئله گاز، استخراج نفت و آب مشکل داريم، خاطرنشان کرد: آب از اصلي‌ترين مشکلات ماست، کجاي اين دولت چند کارشناس متخصص نشسته است که براي مسئله آب و آينده فکري کند؟ کارشناس داريم، اما خارج از ايران است، نمي‌آيد، قهر کرده است. عضو مجمع محققين و مدرسين قم افزود: تا رويکرد دولت و حکومت نسبت به مسائل اجتماعي و سياسي عوض نشود، اصلاحاتي هم در کشور اتفاق نخواهد افتاد؛ اصلاحات به اين معني که ما بايد اين دست فرماني را که آمده‌ايم، عوض کنيم. فاضل ميبدي گفت: در اين 40 سال با سياست خارجي ما نه مشکلات اقتصادي‌مان حل شده است نه مشکلات سياسي ما، هر روز هم عليه ما در دنيا توطئه مي‌کنند و افرادمان را ترور مي‌کنند. ميبدي خاطرنشان کرد: از همه اينها بدتر خروج سرمايه‌هاي ما از کشور است، چه سرمايه‌هاي فکري و چه مالي تا اين رويکردها عوض نشود، تا همه سليقه‌ها، افکار و متخصصين سر سفره حکومت دعوت نشوند، نمي‌توان نسبت به توسعه و پيشرفت آينده اميدوار بود.
کد مطلب: 209429
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *