۰
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰

برنامه عراق پس از خروج آمریکا؛ ائتلاف علیه اسرائیل تشکیل می‌شود

نماینده پارلمان عراق با تاکید بر اینکه در سایه حضور مقاماتی که تصمیمات و موضعگیری‌هایی فراتر از دولت دارند، هیچ حاکمیتی وجود ندارد، گفت که نیروهای آمریکایی باید به شکلی از خاک عراق بیرون شوند.
برنامه عراق پس از خروج آمریکا؛ ائتلاف علیه اسرائیل تشکیل می‌شود

به گزارش مردم سالاری آنلاین، حسین مونس، رئیس جنبش عراقی «حقوق» و از نمایندگان پارلمان این کشور درج نامش در لیست تحریم‌های آمریکا را مایه افتخار و عزت خود دانست وبر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد.

مونس در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری المیادین انجام داد، اظهار کرد: تمسک آمریکا به اعمال تحریم‌ها نشان‌دهنده استبداد و بی‌پروایی‌ آمریکایی‌ها در عراق و نقض حاکمیت این کشور است،‌ آمریکا این شیوه‌ها را با هدف در تنگنا قرار دادن دولت عراق و نمایش کنترل خود بر عراق در پیش می‌گیرد، واشنگتن سعی دارد با اتخاذ سیاست تحریم معادلات را در عراق برهم بزند.

این نماینده پارلمان عراق در ادامه تاکید کرد: از نظر من توجه آمریکا به اعمال تحریم ارزشی ندارد، اما این تصمیمی است که به بالاترین مقام قانونگذار (به عنوان نماینده پارلمان) و حاکمیت کشور آسیب می‌زند چراکه دستورات آمریکا در خاک عراق اجرا می‌شوند.

رئیس جنبش «حقوق» عراق حضور آمریکا در خاک کشورش را «هژمونی، حاکمیت و قیمومیت» توصیف کرد و گفت: آمریکا تنها در عراق نفوذ اقتصادی ندارد بلکه بیشتر از آن است.

او با تاکید بر خواسته‌اش برای بیرون کردن نیروهای آمریکایی و آزادسازی عراق از هژمونی اقتصادی آن گفت که هیچ برگشتی از آن نیست.

مونس در ادامه گفت: زمانی که نیروهای آمریکایی عراق را اشغال کردند، دو صندوق با پول‌هایش تشکیل دادند، «عراق۱» و «عراق۲» که در آن پول‌های عراق حاصل از درآمدهای نفتی را واریز می‌شد، یکی از آنها برای بدهی‌های کویت هزینه شد و آمریکایی‌ها در صندوق دوم پول‌ها را سرمایه‌گذاری کردند تا به آنها حاکمیت اقتصادی بر کشور (عراق) را بدهد.

این نماینده پارلمان عراق درباره چگونگی مقابله با قیمومیت آمریکا فاش کرد که آنها خواستار (اجرای) اقدامات متعددی در راستای فرار از هژمونی دلار و حرکت به سمت تنوع‌بخشی ارزها و نیز تقویت دینار عراق شدند و آنها را در پیش گرفتند، تمامی راهکارها برای اجرای این تصمیم وجود دارد، امروز عراق منابع مالی منظمی در تمامی کشورهای منطقه دارد.

رئیس جنبش «حقوق» عراق در ادامه گفت: نیازی به وجود اتفاق نظر درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیست، اما لازم است که اکثریتی در این مورد وجود داشته باشد، این اکثریت در حکمی که پارلمان عراق پنجم ژانویه ۲۰۲۰ تصویب کرد، محقق شد، بر اساس این حکم، دولت عراق خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از کشور است.

او همچنین تاکید کرد که در سایه حضور مسؤولانی که تصمیمات و موضعگیری‌هایی فراتر از دولت دارند، هیچ حاکمیت عراقی وجود ندارد.

مونس با تاکید بر پیگیری کمیته دوجانبه عراق-آمریکا گفت: به هر حال نیروهای آمریکایی باید به شکلی از خاک عراق بیرون شوند.

این نماینده پارلمان عراق ضمن اعلام نظر مثبت خود درباره دولت فعلی عراق در مدیریت مساله خروج آمریکا از این کشور گفت: هیچ عاقلی وجود ندارد که این هژمونی و این قیمومیت را به این شکل بپذیرد.

رئیس جنبش «حقوق» عراق افزود: آمریکایی‌ها تروریسم و تهدیدهای داعش علیه عراق را تقویت کردند و در زمینه این تروریسم سرمایه‌گذاری کردند و داعش را برای بازگشت خود به عراق جهت حفظ امنیت ملی آمریکا و حفاظت از امنیت و ثبات اسرائیل به کار گرفتند و این مردم عراق بودند که به برکت فتوای مرجعیت عالی‌قدر و با حمایتی از سوی ایران در برابر تشکل‌های تروریستی ایستادگی کردند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر حضور آمریکا تهدیدآمیز بوده و حافظ یا مدافع کشور نیست، هدف قرار دادند نهادی دولتی و به قتل رساندن فرماندهان و کارمندان دولتی در حشد شعبی به منزله تحقیر، خواری و خصومت است.

مونس بار دیگر تاکید کرد که سفارت آمریکا در عراق به پایگاهی نظامی تبدیل شد و در آن سیستم‌های شنود و جاسوسی وجود دارد.

او در ادامه سفارت آمریکا در عراق را به عنوان بزرگترین سفارت جهان و بزرگترین هیات جهان محکوم کرد.

این نماینده پارلمان عراق درباره پیشنهاد برقراری آتش‌بسی میان ارتش آمریکا و مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد: من صرف برقراری آتش‌بس را بی‌معنا می‌دانم، اشغالگری وجود دارد و مردم مخالف آن هستند.

رئیس جنبش «حقوق» عراق درباره تاثیر خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر بخش امنیتی تاکید کرد: ارتش عراق و در کل نیروهای مسلح این کشور و حشد شعبی امروز در بهترین وضعیت خود هستند و هیچ توجیهی برای حضور ارتش موازی ارتش عراق به هر بهانه‌ای وجود ندارد.

مونس در ادامه مصاحبه خود با المیادین فاش کرد، گام بعدی پس از حذف حضور آمریکا در عراق و بیرون کردن آن از کشور دعوت به تشکیل ائتلافی از تمامی کشورهای مخالف اسرائیل برای ایستادگی در برابر نفوذ سرویس موساد آن خواهد بود.

او با اشاره به حضور رژیم صهیونیستی در عراق در پوشش نهادهای جامعه مدنی و شرکت‌های تجاری، اقتصادی و امنیتی و نیز در سفارتخانه‌ها گفت: سرویس موساد اسرائیل در بغداد و در اقلیم کردستان عراق وجود دارد و ایادی آن نمایان است.

مونس در پایان نیز گفت: عراق در خطر است و آنها به دنبال بازپس‌گیری حاکمیت آن هستند، ما به بازپس‌گیری حاکمیت کشور و حفاظت از آن و نیز حذف حضور نفرت‌انگیز آمریکا ادامه می‌دهیم.

کد مطلب: 210585
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *