۰
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۰

توافق آرژانتین و ایران در مورد پروندۀ آمیا

رئیس‌جمهوری آرژانتین خبر می‌دهد که مسئولان ایرانی و آرژانتینی توافق کرده‌اند که یک کمیسیون حقیقت‌یاب مستقل به پروندۀ سوءقصد مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس رسیدگی کند.
به گزارش انتخاب ؛ خانم کریستینا کرشنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین در صفحۀ توئیتر خود نوشت: "این رویدادی تاریخی است. نزدیک به نوزده سال بعد از سوءقصد "آمیا"، اینک برای نخستین بار یک ابزار حقوقی میان آرژانتین و ایران ایجاد شده است".
در روز ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۹۴ در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح، یک خودروی بمب‌گذاری شده به ساختمان مرکز همیاری یهودیان (آمیا) در شهر بوئنوس‌آیرس برخورد کرد. در این حمله ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.
بعدها، قوۀ قضاییۀ آرژانتین، مقامات ایران را مسبب این کار دانست و از سال ٢٠٠٦ خواهان آن شد که ایران، هشت نفر متهم، ازجمله احمد وحیدی، وزیر دفاع کنونی و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری وقت را به آرژانتین تحویل دهد.
در این سال‌ها مذاکرات زیادی میان مقامات دو کشور در بارۀ این پرونده صورت گرفته اما تاکنون نتیجه‌ای نداده بود.
اینک رئیس‌جمهوری آرژانتین خبر می‌دهد که در اتیوپی و در حضور وزیر خارجۀ آرژانتین و مقامات ایرانی، توافق‌نامه‌ای امضا شده است.
به نوشتۀ خانم کرشنر، دو کشور موافقت کرده‌اند که یک کمیسیون حقیقت‌یاب متشکل از پنج حقوقدان معتبر ایجاد گردد. این افراد، آرژانتینی یا ایرانی نخواهند بود.
رئیس‌جمهوری آرژانتین در صفحۀ توئیتر خود توضیح داد که بر اساس توافق دو دولت، مقامات قضایی آرژانتینی خواهند توانست برای نخستین بار از افراد تحت تعقیب پلیس بین‌المللی (اینترپل) بازجویی کنند. خانم کرشنر افزود که این توافقنامه باید به تصویب پارلمان دو کشور برسد
با این که لحن رئیس‌جمهوری آرژانتین بسیار خوش‌بینانه است با این حال خبرگزاری فرانسه می نویسد: بعید به نظر می‌رسد که دولت جمهوری اسلامی مداخلۀ اینترپل و احیاناً بازجویی از کسانی مثل احمد وحیدی یا هاشمی رفسنجانی را بپذیرد.
کد مطلب: 21090
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *