۰
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۵

مذاکره ایران و آرژانتین بر سر امیا

رئیس جمهور آرژانتین : پس از چند سال از تلاش های دیپلماتیک که بخش اعظم آن با موفقیت همراه نبود، ایران هفته گذشته پیشنهاد کرد نشست هایی میان دو کشور برگزار شود.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، دستگاه قضایی آرژانتین مقامات رسمی ایران را به دخالت درانفجارهای سال ۱۹۹۴ محکوم کرده و از طریق پلیس بین الملل این مقامات را تحت تعقیب قرار داده است.

در انفجار سال ۱۹۹۴ مرکز یهودیان در پایتخت آرژانتین موسوم به امیا، ۸۵ نفر کشته شدند. دو سال قبل از حملات ۱۹۹۴ ، در انفجار سفارت اسرائیل در بوینس آیرس، ۲۹ نفر کشته شدند. رویترز می نویسد که حزب الله لبنان مسؤولیت عملیات سفارت اسرائیل را برعهده گرفت اما ایران هر گونه ارتباط با این حملات را رد کرد.

خانم "کریستینا فرناندز" رئیس جمهور آرژانتین در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در روز سه شنبه (به وقت محلی) این موضوع را مطرح کرد و از رایزنی های ایران و آرژانتین در این باره خبر داد.

ایران بارها هر گونه ارتباط با این انفجار را رد کرده است.
احمد وحیدی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه و وزیر فعلی دفاع ایران، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات، احمدرضا اصغری دبیر سوم پیشین سفارت ایران در آرژانتین، محسن ربانی رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در آرژانتین، عماد مغنیه رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب الله لبنان افرادی هستند که با شکایت آرژانتین، از سوی پلیس بین الملل تحت تعقیب قرار گرفته اند.

رئیس جمهور آرژانتین اضافه کرد: پس از چند سال از تلاش های دیپلماتیک که بخش اعظم آن با موفقیت همراه نبود، ایران هفته گذشته پیشنهاد کرد نشست هایی میان دو کشور برگزار شود.

وی افزود: مقامات مسؤول در وزارت خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفتگوهایی را برگزار خواهند کرد. باید به شما بگویم من پیش بینی می کنم این نشست ها با نتیجه همراه شود.

رئیس جمهور آرژانتین ادامه داد: ایران اعلام کرده است که خواهان همکاری و مشارکت در تحقیقات ویژه مربوط به دو حمله (۱۹۹۲ و ۱۹۹۴) است.
خبرنگار رویترز نیز گفته که تاکنون نتوانسته است از مقامات ایرانی در نیویورک واکنشی در این باره دریافت کند.
کد مطلب: 8379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *