۰
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۵

روسیه، غرب را انگشت به دهان گذاشت

به اذعان این روزنامه انگلیسی، گرچه روسیه در حمله به اوکراین متحمل خسارات فراوانی در خودروهای زرهی خود شده، اما با تعمیر ادوات قدیمی و افزایش ظرفیت تولید، موضع خود را در جنگ حفظ کند.
روسیه، غرب را انگشت به دهان گذاشت

به گزارش مردم سالاری آنلاین، افزایش بی‌سابقه تولید تسلیحاتی روسیه، سراسر اروپا را حیرت‌زده کرده و با توجه‌ به افزایش بودجه نظامی این کشور به ۷.۵ درصد تولید ناخالص داخلی، غرب امروز می‌داند ظرفیت و انعطاف صنایع دفاعی روسیه را دست‌کم گرفته است.

ایالات متحده در ادامه اقدامات خصمانه خود «وجوه مصادره شده روسیه» برای کمک به اوکراین را به استونی منتقل کرده است.

روزنامه گاردین در گزارشی به حیرت غرب از میزان تاب‌آوری اقتصاد روسیه پرداخته و اذعان کرده است که این کشور می‌تواند تا چندین سال بدون مشکل در حوزه صنایع دفاعی به جنگ اوکراین ادامه دهد.

جهش صنعتی

به گزارش گاردین، روسیه تولید تسلیحاتی خود را به میزان چشمگیری افزایش داده و از نظر ظرفیت تولید، از صنایع نظامی غرب پیشی گرفته است. هزینه‌های نظامی روسیه به ۷.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده و کارخانه‌های تسلیحاتی روسیه در تمامی ساعات شبانه‌روز مشغول کار هستند. این تغییرات تولید تسلیحاتی را به قطب مرکزی اقتصاد روسیه بدل و - به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه - ۵۲۰ هزار شغل جدید در این کشور ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه پس از تصرف شهر راهبردی «آودیوکا» در شرق اوکراین، این «پیروزی مهم» را به نیروهای مسلح این کشور تبریک گفت.

عظمت بودجه اختصاص‌یافته در روسیه به تولیدات تسلیحاتی زمانی روشن می‌شود که بدانیم کشورهای ناتو استاندارد خود در بودجه نظامی را ۲ درصد تولید ناخالص داخلی می‌دانند که البته کشورهای اندکی در این اتحاد در عمل این استاندارد را محقق کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کارخانه‌های روسیه طرح‌های کاری سفت‌وسختی تدوین کرده‌اند تا میزان تقاضای تسلیحات را پاسخگو باشند؛ از جمله شیفت‌های ۱۲ساعته و استخدام نیروی کار از میان دانشجویان و زندانی‌ها. «آندری چکمنیوف» عضو اتحادیه کارگران صنعتی روسیه گفت: امروز در روسیه تمامی نهادهای مربوط به صنعت نظامی با سفارش‌های مضاعف دولتی، از این برنامه پیروی می‌کنند.

دست‌کم گرفتن قدرت صنایع دفاعی روسیه

طراحان جنگی اروپا هر روز بیش‌ازپیش نگران این هستند که کشورهای ناتو توان نظامی روسیه را دست‌کم گرفته‌اند. «مارک ریسیک» از وزارت دفاع استونی در اظهاراتی که نشان از پیش‌بینی‌ناپذیر بودن نقطه توقف این جهش صنعتی داشت، گفت معلوم نیست نقطه شکست روسیه کجاست. او گفت: «اساساً یک‌سوم بودجه این کشور به تولیدات نظامی و جنگ اوکراین اختصاص یافته است؛ اما نمی‌دانیم این چه اثری بر جامعه روسیه خواهد داشت».

ایالات متحده در ادامه اقدامات خصمانه خود «وجوه مصادره شده روسیه» برای کمک به اوکراین را به استونی منتقل کرده است.

به گزارش گاردین تولید مهمات توپخانه در روسیه به‌مراتب فراتر از تخمین‌ها ظاهر شده و این امر در میدان نبرد به روسیه یک برتری مهم در حوزه قدرت آتش داده است. مارک ریسیک با ابراز نگرانی در این باره، گفت: «این واقعاً از میزانی که ما انتظار داشتیم بسیار بالاتر است.» روسیه از نظر آتش توپخانه موضع بسیار قوی‌تری دارد و این عدم توازن اوکراین را در میدان نبرد در موضع ضعف قرار داده است.

اقتصاد کلاشنیکف

به گزارش گاردین، مجموعه صنایع نظامی روسیه که تا قبل از جنگ اوکراین در باور غرب کم‌بازده بودند، حال برای افزایش ظرفیت تولید انعطاف و تطبیق‌پذیری بالایی از خود نشان داده‌اند. «ریچارد کانلی» عضو اندیشکده «رویال یونایتد سرویسز» برای توصیف این امر از عبارت «اقتصاد کلاشنیکف» استفاده کرد، ساخته‌شده برای جنگ در مقیاس بزرگ.

اتحادیه اروپا اعلام کرد این بلوک نیازی به تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین، قبل از انقضای قرارداد فعلی در پایان سال میلادی جاری، نمی‌بیند.

او گفت: روس‌ها چند سال بودجه این (صنعت نظامی) را تامین می‌کردند... این تا ۲۰۲۲ (سال حمله روسیه به اوکراین) صرفه اقتصادی نداشت؛ اما حال ناگهان به نظر می‌رسد که این یک برنامه‌ریزی بسیار زیرکانه بوده است.

بازتوزیع ثروت و تحول اقتصادی

به گزارش گاردین، جهش صنایع دفاعی روسیه موجب تغییر چشمگیر در نحوه توزیع ثروت در این کشور شده است. به گفته «دنیس وولکوف» از مرکز تحقیقاتی «لوادا» در روسیه، درآمد کارگران صنایع نظامی و خانواده سربازان افزایش یافته است. همچنین به گزارش مسکو تایمز، ماشین‌کاران و جوشکاران در کارخانه‌های تسلیحاتی روسیه اکنون بیش از بسیاری از مدیران و وکلا درآمد کسب می‌کنند و این نشان از یک بازتوزیع کم‌سابقه ثروت در روسیه دارد.

بودجه نظامی در روسیه قرار است از بودجه خدمات اجتماعی پیشی بگیرد؛ امری که نشان‌دهنده تغییری شگرف در اولویت‌های اقتصادی مسکو است. «الکساندرا پروکوپنکو» از اندیشکده «موقوفه کارنگی» باور دارد تلاش پوتین برای تامین بودجه جنگ، حفظ بودجه خدمات اجتماعی و اجتناب از تورم، یک «سه‌راهی ناممکن» است.

در حال حاضر، قیمت بالای نفت از میزان بحرانی‌بودن شرایط کاسته است؛ اما این جنگ قرار است اقتصاد روسیه را از درون متحول کند. ریچارد کانلی گفت: «در گذشته، در دوره پس از شوروی، نفت بخش پیشرو در اقتصاد روسیه بود. اما حالا می‌گویم این صنعت دفاعی است که بخش پیشروی اقتصاد است و نفت هزینه آن را می‌پردازد. این در درازمدت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

تاثیر فرسایش جنگ و تفاوت صنایع دفاعی روسیه و غرب

به اذعان این روزنامه انگلیسی، گرچه روسیه در حمله به اوکراین متحمل خسارات فراوانی در خودروهای زرهی خود شده، اما با تعمیر ادوات قدیمی و افزایش ظرفیت تولید، موضع خود را در جنگ حفظ کند. موسسه بین‌المللی مطالعات راهبُردی تخمین زده است که روسیه در جنگ اوکراین هزاران فروند خودروی زرهی خود را از دست داده، اما حتی با همین نرخ فرسایش ادوات هم می‌تواند تا چندین سال به جنگ ادامه دهد. این امر نشان‌دهنده میزان بالای تاب‌آوری صنعت دفاعی روسیه است.

صنایع دفاعی روسیه و غرب تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. صنعت دفاعی روسیه انعطاف بیشتری داشته و توجه کمتری به سودآوری دارد. شاید روسیه در تامین اجزای لازم برای ساخت تسلیحاتی مانند موشک با مشکل مواجه باشد، اما توانسته مهمات اساسی و حیاتی این جنگ را با سرعت خوبی تولید کند. در مقابل، صنایع دفاعی غربی عموماً بهره‌وری اقتصادی و سودآوری برای سهام‌داران خود را در اولویت قرار می‌دهند؛ نه نیاز اوکراین به مهمات.

کد مطلب: 211854
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *