۰
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۵

حرف آخر کی‌روش در مورد رحمتی

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می گوید راهی برای برگشت مهدی رحمتی باقی نمانده و تیم ایران با بازیکنان آماده به خدمت راهش را ادامه خواهد داد.
جام ورزشی: کارلوس کی درباره موضوع‌های روز فوتبال ایران، وضعیت مهدی رحمتی، پاسخ دانیل داوری و محرومیت خودش از حضور بر روی نیمکت تیم ملی ایران در دیدار برابر قطر صحبت کرد.
*یک بحثی که همیشه درباره بازیکنان دعوت شده به تیم ملی وجود دارد این است که معمولا یکسری بازیکن به صورت ثابت در فهرست‌های شما دیده می شوند. به هر حال اگر شما درباره روند کارتان توضیح بدهید، افکار عمومی هم شاید راضی شود که شیوه انتخاب بازیکنان به چه صورت است.
برای معرفی بازیکنان ما دو گروه داریم که آنها را به ماتریکس A و B تقسیم می کنیم. گروه اصلی بازیکنان ما همان کسانی هستند که برای تیم ملی بازی کرده اند، در اردوها حضور داشته اند و ما هر هفته عملکرد آنها را زیر ذره بین داریم و کارشان را ارزیابی می کنیم. وقتی شما یک گروه اصلی را انتخاب می کنید در کنار ارزیابی بازیکنان اصلی، باید دائم بازیکنان دیگر را هم ارزیابی کنید. این کار را ما درباره تمامی پستها انجام می دهیم و این برای این است که اگر بازیکنی مصدوم شد یا آماده نبود، جوابی برایش داشته باشیم. به عنوان نمونه وقتی علی کریمی مصدوم است از ماتریکس ما بیرون می آید و بازیکن دیگری را جانشینش می کنیم. بنابراین اینطور نیست که رقابت تنها بین دو بازیکن باشد. ضمن اینکه هر وقت تشخیص بدهیم بازیکنی که از گروه اصلی ما بیرون است، سطح بالاتری از بازیکنان گروه اصلی دارد آن بازیکن وارد ماتریکس می شود.
*البته یک نگرانی وجود دارد که با رفتن مهدی رحمتی و پاسخ دانیل داوری، تیم ملی در دروازه با مشکل روبه رو شود. رحمتی با تصمیمش فوتبال ایران را شگفت زده کرد اما شما با پاسخ سریعتان به این تصمیم، خیلی بیشتر فوتبال ایران را شگفت زده کردید؟
من سرمربی تیم ملی ایران هستم. یک بازیکن در رسانه ها اعلام کرده از تیم ملی بازنشسته شده و این وظیفه من است که وقتی یک بازیکن نمی خواهد برای تیم ملی بازی کند از بازیکنان دیگری دعوت کنم که برای حضور در تیم ملی آماده اند. من دلم باید برای آنها بسوزد. وقتی رحمتی به صورت عمومی اعلام کرد که از حضور در تیم ملی خودش را بازنشسته کرده از من در این باره سوال شد و من گفتم اگر رحمتی واقعا چنین تصمیمی گرفته به این تصمیم احترام می گذارم و از او به خاطر خدماتی که ارائه داده تشکر می کنم. من به عنوان سرمربی تیم ملی ایران وظیفه دارم بازیکنانی را به تیم ملی دعوت کنم که آماده اند خودشان را فدای تیم ملی کنند. تصمیمی که من گرفتم خیلی ساده است. هر بازیکنی که از حضور در تیم ملی کنار می کشد، صد بازیکن دیگر هستند که آماده اند جایش را پر کنند.
*حرف شما درست است و برای اینکه بزرگی تیم ملی ایران را حفظ کنید، تصمیم تان قابل احترام است اما خیلی ها می گویند شما باید ابتدا حرفها و دلایل رحمتی را می شنیدید و بعد درباره تصمیمش اظهارنظر می کردید.
بله، من هم این حرف را شنیده ام. خیلی‌ها می گویند که من باید حرفهای رحمتی را می شنیدم اما وقتی بازیکن نمی خواهد دلایلش را بگوید و خیلی خودجوش این تصمیم را گرفته و نخواسته با من مشورت کند، من چه کار باید انجام بدهم؟ من حتی فکر می کردم با رییس فدراسیون فوتبال حرف زده به همین خاطر از آقای کفاشیان درباره دلیل رحمتی پرسیدم که او هم گفت من در جریان نیستم. این جمله آخر من است، ما کارمان را با بازیکنانی پیش می بریم که می خواهند باشند و به تیم ملی خدمت کنند.
*در فلسفه کاری شما جایی برای عذرخواهی وجود ندارد؟
(با خنده) حدس می زدم که چنین سوالی بپرسید اما می خواهم از شما بپرسم. وقتی شما از سمتتان استعفا کنید و مدیرتان هم این استعفا را قبول کند و شما بروید، شاید ۲۰۰ نفر دیگر باشند که بتوانند جانشین شما بشوند. اینکه شما بعد از چند وقت به درخواست مدیرتان به سر کار برگردید، آن ۲۰۰ نفر چه فکری می کنند؟ چه احساسی به آنها دست می دهد؟
*پس با شرایطی که وجود دارد و حتی پاسخ دانیل داوری به دعوت به تیم ملی ایران، شما نظرتان همین چیزی است که گفتید. وضعیت داوری چطور خواهد شد؟
ابتدا شما باید بدانید جریان دعوت داوری چیست. ما مدتهاست این بازیکن را زیر نظر گرفته ایم. داوری هم مثل همه بازیکنان دو رگه ای که به تیم ایران آمده اند با مشکلات اداری روبه رو بود. اینکه می خواستیم این بازیکن را به اردو دعوت کنیم، اتفاق جدیدی نیست و حتی قصد داشتیم او را برای مسابقات غرب آسیا هم دعوت کنیم ولی همین مشکلات اداری مانع شد. البته اکنون این مسائل اداری حل شده اما مشکلی که وجود دارد به تداخل زمانی بوندسلیگای دو و تقویم فیفا بر می گردد. به هر حال باید بگویم مشکل کلی درباره حضور داوری در تیم ملی ایران وجود ندارد و این بازیکن تصمیمش را گرفته که پیراهن ایران را بپوشد. ما هم مثل سایر بازیکنان دورگه که به تیم ملی آوردیم، داوری را هم به اردوی تیم ملی دعوت می کنیم، شرایطش را می سنجیم و برای بازی کردن آماده اش می کنیم.
*اما داوری در رسانه های آلمانی اعلام کرده شرایطش برای حضور در اردوی پیش روی تیم ملی فراهم نیست.
مشکلی که وجود دارد این است که تیم داوری در بوندسلیگای دو ۲ روز قبل از بازی تیم ملی بازی دارد و ۲ روز بعد از دیدار ایران باید دوباره برای تیم باشگاهی اش بازی کند. ما اکنون با باشگاه او در حال مذاکره هستیم تا به بهترین راه حل برسیم. با این حال اگر شرایطش برای بازی با لبنان فراهم نباشد، شاید در این برهه نیاید.
*یکی از دغدغه هایی که وجود دارد، همین پست دروازه بانی است. رحمتی که دیگر دعوت نمی شود، داوری هم که شاید فعلا نیاید. حقیقی هم دو سال است که فقط از روی سکوهای ورزشگاه بازی تیمش را می بیند. وضعیت بقیه دروازه بانها هم که روشن است. به چه راهی رسیده اید؟
سوال بسیار مهمی برای حال و آینده فوتبال ایران است. وقتی ما به ایران آمدیم، سعی کردیم برای پستهای مختلف به بهترین راه حل برسیم. در این مدت تلاش کردیم برای پستهای متفاوت بهترین بازیکنان را دعوت کنیم اما واقعا پست دروازه بانی پست تخصصی و بسیار مهمی است. با ارزیابی مان در روزهای نخست حضور در ایران، مشخص شد که رحمتی به عنوان دروازه بان اول تیم ملی ۶، ۷ سال دروازه بان ثابت تیم ملی بوده و بالای ۸۰ بازی ملی انجام داده. بعد از رحمتی، رحمان احمدی را داشتیم با یک سابقه خوب و تجربه بالا. برای سومین انتخاب به دنبال یک دروازه بان جوان بودیم. برای همین، فروزان، صالح، صادقی، گردان، مکانی، حقیقی و لک را زیر نظر گرفتیم اما آنها هیچ کدام حتی یک بازی ملی هم نداشتند. برای من خیلی راحت بود که در همه بازیها به رحمتی میدان بدهم و با خیال راحت هیچ نگرانی نداشته باشم اما به این فکر کردم که اگر دروازه بان اصلی ما چند روز قبل از بازی با کره مصدوم بشود و یا تصمیم بگیرد که از تیم ملی خداحافظی کند، باید چه راه حلی داشته باشیم. به هر حال در زمان حضور من در تیم ملی برای اولین بار دروازه بانانی چون سوشا، لک، گردان، صادقی، حقیقی و صالح به تیم ملی دعوت شدند. با این حال حرفهایی را از کسانی که قبلا در جای من نشسته بودم، می شنوم که نمی دانم باید به آنها بخندم یا گریه کنم. در این شرایط فروزان، سوشا، لک، مکانی و حقیقی برای تیمهایشان بازی نمی کنند و گردان تنها چند هفته است فرصت بازی پیدا کرده. این حقیقتی است که الان فوتبال ایران با آن روبه رو است. اکنون زمانی است که باید جواب یکسری افراد را بدهم؛ جواب کسانی که انتقاد می کردند چرا من دروازه بانی مثل حقیقی که برای تیمش بازی نمی کند را به تیم ملی دعوت می کنم. من باید بین این دروازه بانهای جوان یک یا دو گلر دیگر به تیم ملی دعوت کنم. برای اردوی بعدی تیم ملی رحمان احمدی و علیرضا حقیقی خواهند بود و من باید بین گردان، داوری یا صالح یکی را به تیم ملی اضافه کنم.
کد مطلب: 21285
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *