۰
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۹

واکنش متفاوت به بازداشت روزنامه‌نگاران

روزنامه بهار نوشت:
بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب با موج «اتهام‌زنی» برخی از نمایندگان مجلس مواجهه شده است. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی از ۱۰‌روز پیش تعطیل بوده است و نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان حضور داشتند.
اتهام‌زنی برخی از نمایندگان و خبرگزاری‌ها و سایت‌های نزدیک به اصولگرایان در حالی است که هنوز پرونده روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده مورد بررسی قرار نگرفته، دادگاهی تشکیل نشده و هیچ حکمی درباره خبرنگاران بازداشت‌شده صادر نشده است.
روزنامه ایران، ارگان دولت، نیز روز چهارشنبه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی مبنی بر این‌که «یک نفری متهم به یک معنا می‌شود؛ قوه‌قضاییه وظیفه دارد از راه‌هایی که قانون معین کرده، برود تحقیق کند و مشخص کند که این اتهام وارد است یا وارد نیست. صرف متهم‌شدن که جرم نیست. به هر کسی ممکن است یک اتهامی وارد شود. تا وقتی که از طریق قانونی جرم ثابت نشده است، نه در خود قوه، نه در بیرون قوه، نه در تریبون‌ها و منبرهای رسمی، نه در وسایل ارتباط جمعی، کسی حق ندارد آبروی یک مسلمانی را ببرد، این بسیار مسئله مهمی است» از بازداشت خبرنگاران اصلاح‌طلب انتقاد کرده است.
از سوی دیگر خبرگزاری «فارس» در گزارشی با عنوان «وقتی پیشنهاد «وسوسه‌انگیز» کار دست «دوستان خوب بی‌بی‌سی» داد» مدعی شده است: «مسئولان و کارکنان سایت بی‌بی‌سی فارسی در تماس‌های تلفنی با برخی خبرنگاران کشور به آن‌ها پیشنهاد «همکاری» می‌دهند.»
خبرگزاری فارس که منبع اطلاعاتی‌اش را یک سایت بی‌نام‌و‌نشان به اسم «عصر امروز» معرفی کرده مدعی شده است «چند ماه پیش نیز یکی از سایت‌های خبری» از پیشنهاد وسوسه‌انگیز بی‌بی‌سی به برخی خبرنگاران داخلی خبر داد که براساس آن مسئولان و کارکنان سایت بی‌بی‌سی در تماس‌های تلفنی با برخی خبرنگاران کشور به آن‌ها پیشنهاد «همکاری» می‌دهند.
به گفته فارس در این تماس‌ها که بیشتر با «روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب» برقرار می‌شود، از آن‌ها خواسته می‌شود تا در ازای «ماهانه ۱۰‌هزار دلار»، برخی اخبار محرمانه درباره انتخابات را در اختیار این سایت خبری قرار دهند.»
خبرگزاری «فارس» در حالی به نقل از سایت «عصر امروز» مدعی رقم حقوق «ماهانه ۱۰‌هزار دلار» حقوق شده است که با احتساب دلار «چهارهزارتومانی» این مبلغ در ماه به ۴۰‌میلیون تومان می‌رسد.
با این حال برخی خبرگزاری‌ها در اقدامی هماهنگ و با انتشار مصاحبه با برخی نمایندگان تازه از تعطیلات بازگشته، آنان را به واکنش علیه روزنامه‌نگاران بازداشتی وا‌داشته‌اند. واکنش نمایندگان و «خائن» و «وطن‌فروش‌خواندن» روزنامه‌نگاران بازداشتی در حالی است که هنوز پرونده روزنامه‌نگاران در حال بررسی بوده و هنوز حکمی درباره مجرم‌بودن روزنامه‌نگاران از سوی مراجع قضایی صادر نشده است. عده‌ای از نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی جداگانه با خبرگزاری «فارس»، از اقدام وزارت اطلاعات در بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران تقدیر کردند.
فتح‌الله حسینی، جواد کریمی قدوسی، محمد اسماعیلی، محمدصالح جوکار، حسن کامران دستجردی، حسین نقوی و منصور حقیقت‌پور این اقدام وزارت اطلاعات را «به‌موقع» و «مقتدرانه» توصیف و اعلام کردند که کمیسیون امنیت ملی از وزارت اطلاعات حمایت می‌کند.
محمد اسماعیلی، نماینده زنجان، در گفت‌وگو فارس با «خائن» نامیدن روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، نوید برخورد «قاطعانه» با آن‌ها را داد.
حسن کامران دستجردی، نماینده اصفهان، هم در گفت‌وگو با فارس این روزنامه‌نگاران را «پیاده‌نظام دشمن» نامیده است.
سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، هم در گفت‌وگو با فارس با تقدیر از بازداشت روزنامه‌نگاران گفت: «اقدامات عوامل رسانه‌ای غرب در کشور و دستگیری آنان توسط وزارت اطلاعات هشداری جدی برای مسئولان است تا آگاهی کامل نسبت به توطئه‌های دشمن داشته باشند.»
همچنین جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و کلات، هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده: «دستگیری عوامل رسانه‌ای غرب در کشور پیام خوبی برای کسانی است که زمینه‌هایی این‌چنینی دارند تا روی خوش به پیشنهادات رسانه‌های غربی نشان ندهند.»
فتح‌الله حسینی هم به خبرگزاری فارس گفته معتقد است که «وزارت اطلاعات سیاسی‌کاری‌ نمی‌کند.»
این البته تمام واکنش نمایندگان به بازداشت روزنامه‌نگاران نیست. در حالی که علی مطهری، نماینده تهران که نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات است، از روز نخست نسبت به برخورد با خبرنگاران انتقاد کرده، جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با بهار از پیگیری ماجرا برای دریافت جوابی قانع‌کننده خبر داده است.
علی مطهری پیش از این با انتقاد از رفتارهایی که اخیرا با روزنامه‌نگاران انجام شده گفته است که این اقدامات «آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند.» آقای مطهری ضمن انتقاد از وزارت اطلاعات اظهار داشت: «سوال من این است که این روزنامه‌‏نگاران واقعا چه خبری را می‌توانند به بی‌بی‌سی برسانند که بی‌بی‌سی به آن دسترسی نداشته باشد؟ خوشبختانه در سایت‌های وابسته به نهادهای انقلابی کشور همه اخبار وجود دارد.»
کد مطلب: 21640
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *