۰
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۰

گام بلند ایلان ماسک برای کنترل کامپیوترها تنها با فکر

شرکت نیورالینک، شرکتی که بر روی ارتباط مغز و کامپیوتر به رهبری ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، کار می کند، به نقطه عطف دیگری دست یافته است؛ چرا که سازمان غذا و داروی ایالات متحده به این شرکت مجوز داد تا در ماه آینده تراشه مغز خود را در دومین فرد هم بکارد. پیش از این ایلان ماسک، گفته بود اولین بیمار انسانی که تراشه مغزی نورالینک در سر او کاشته شد، پس از بهبودی کامل، تنها با فکر کردن می ‌تواند نشانگر ماوس رایانه را روی صفحه حرکت دهد.
گام بلند ایلان ماسک برای کنترل کامپیوترها تنها با فکر
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ سازمان غذا و دارو در آمریکا،  به شرکت نیورالینک (Neuralink  ) برای انجام دومین جراحی ایملنت تراشه های مغزی مجوز داد.

به گزارش جماران، به نقل از «آبزرور»، شرکت نیورالینک، استارت آپ رابط مغز و کامپیوتر به رهبری ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، به نقطه عطف دیگری دست یافته است؛ چرا که سازمان غذا و داروی ایالات متحده به این شرکت مجوز داد تا در ماه آینده تراشه مغز خود را در دومین فرد هم بکارد.

این خبر را اولین بار، وال استریت ژورنال فرستاد. مجوز قانونی پس از اولین آزمایش انسانی نیورالینک در ژانویه انجام می شود که پس از کاشت با نقص عملکرد مواجه شد، اما این شرکت راه حل هایی را برای این مشکلات در آزمایش بعدی پیشنهاد کرده است. هدف شرکت نورالینک این است که مغز انسان را به کامپیوترها متصل کند و با این وسیله به کسانی که بیماری‌های پیچیده عصبی دارند، کمک کند.

 

پیش از این ایلان ماسک، گفته بود اولین بیمار انسانی که تراشه مغزی نورالینک در سر او کاشته شد، پس از بهبودی کامل، تنها با فکر کردن می ‌تواند نشانگر ماوس رایانه را روی صفحه حرکت دهد. بعد از آن نورالینک تلاش کرد تا بیشترین تعداد کلیک روی دکمه ماوس را از بیمار دریافت کند.

 

در ماه ژانویه، نولاند آرباگ، یک جوان 30 ساله که بعد از حادثه‌ای که در غواصی برایش رخ داد از شانه به پایین فلج شد و به مدت هشت سال به دلیل آسیب نخاعی هیچ حرکتی از زیر شانه های خود به پایین نداشت، تحت عمل جراحی قرار گرفت تا ایمپلنت N1  نیورالینک  در زیر جمجمه او نصب شود. این تراشه که تقریبا به اندازه یک سکه است، دارای 64 رشته خارجی است که هر کدام از آنها، نازک‌ تر از موی انسان است و برای انتقال سیگنال ‌های عصبی در قشر حرکتی مغز قرار می ‌گیرد.

 

پس از عمل جراحی، آرباگ می ‌توانست مکان‌ نمای کامپیوتر را تنها از طریق افکارش کنترل کند، و به او اجازه می‌ داد با دوستانش ارتباط برقرار کند، بازی کند و با دنیای دیجیتال به روش ‌هایی که پس از تصادف غیرممکن می‌پنداشت، ارتباط برقرار کند. آرباگ می‌گوید او از این تراشه برای بازی کامپیوتری سیویلایزیشن پنج هم استفاده کرده است. او می‌گوید توانسته ۸ ساعت پشت سر هم با کامپیوتر بازی کند. اما آرباگ می‌گوید این تکنولوژی جدید کاملا بی‌عیب و نقص نیست و چند بار به مشکلاتی بر خورده است.

این شرکت در ویدئوی ۹ دقیقه‌ای و زنده‌ای که در ایکس (توییتر سابق) به نمایش گذاشت، نولاند آرباگ را نشان داد که با استفاده از مکان نمای صفحه کامپیوتر، شطرنج بازی می‌کند.

 

با این حال، حدود یک ماه پس از کاشت، دستگاه شروع عملکردهای نادرستی نشان می داد، زیرا بسیاری از رشته های بسیار نازک آن دچرا شل شدگی شدند. آرباگ در مصاحبه ای با یکی از برنامه های تلویزیونی آمریکا گفت که درگیر احساسات زیادی شده و می ترسد تمام پیشرفت هایی را که ایمپلنت به زندگی اش آورده است، از دست بدهد. او گفت بسیار بسیار سخت بود که از تمام کارهای شگفت انگیزی که در آن روزها توانستم انجام دهم دست بکشم و حتی با این ناکامی ها، گریه کردم.

 

پس از این نقص، نیورالینک دریافت که تنها حدود 15 درصد از رشته ها در مغز آرباگ در جای خود باقی مانده اند. از طریق تغییرات نرم افزاری، این شرکت در نهایت به بازیابی بسیاری از عملکردهای دستگاه کمک کرد و به آرباگ اجازه داد تا آن قابلیت های فیزیکی را حفظ کند.

 

علیرغم این شکست، اما تجربه آرباگ، پتانسیلهای این فناوری را نشان داد و روشن کرد این گام تا چه اندازه مثبت بوده است. او معتقد است «زمانی که فردی دچار آسیب نخاعی شود، به بیمارستان برود، جراحی شود و چند روز بعد از خانه خارج شود، شگفت‌انگیز خواهد بود که بتواند به توانمندیهای سابق خود برگردد و من فکر می کنم این اتفاق خواهد افتاد.»

 

روش «آرباگ»، بخشی از مطالعه PRIME نیورالینک است. این شرکت به نظارت دقیق پیشرفت آرباگ ادامه می دهد و از داده های جمع آوری شده برای بهبود تکرارهای بعدی ایمپلنت استفاده می کند. طبق وب ‌سایت این شرکت، هدف این شرکت «ایجاد یک رابط مغزی تعمیم ‌یافته برای بازگرداندن استقلال به افرادی است که یافته های پزشکی، نیازهای آنها را برآورده نمی کند».

 

این اولین بار نیست که شرکتی یک تراشه را در مغز افراد کاشته است. پیشتر در اوایل سال ۲۰۱۹ محققان در موسسه «گرونوبل کلیناتک» فرانسه ایمپلنتی را ساخته و نصب کرده بودند که به یک فرد مبتلا به فلج چهاراندام اجازه داده بود بازوهای خود را حرکت دهد.

 

قرار دادن رشته ها در عمق بیشتر مغز

نیورالینک، پس از یافته های مهمی که از آزمایش اولیه انسانی خود به دست آورده، اعلام کرد: براساس تازه ترین یافته هایش، مغز می تواند تا سه برابر بیشتر از حد انتظار حرکت کند. وال استریت ژورنال گزارش داد که این یافته منجر شد آنها تصمیم بگیرند رشته ها را در عمق بیشتری در قشر حرکتی مغز - از سه تا پنج میلی متر اولیه به هشت میلی متر - در آزمایش آتی برسانند.

نیورالینک به دنبال آزمایش تراشه مغزی خود در دو بیمار جدید در ماه های آینده است و قصد دارد 10 شرکت کننده را در سال جاری کاشت کند. این شرکت از بیش از 1000 فرد مبتلا به فلج چهار اندام بهره گرفته است، هر چند که کمتر از 100 مورد از آنها، معیارهای لازم برای انجام این مطالعه را دارند.

 

همچنین منابع مرتبط به وال استریت ژورنال گفتند که یک مسئله این است که تا کنون مردان سفید پوست برای انجام این عمل ثبت نام کرده اند در حالی که شرکت به دنبال گروهی متنوع برای مطالعه رفتارهای مختلف است.

 

نیورالینک توسط ماسک و گروهی از دانشمندان و مهندسان در سال 2016 تأسیس شد. این شرکت قبل از آزمایش انسانی امسال، ایمپلنت مغزی خود را در حیواناتی مانند خوک، میمون و موش آزمایش کرده بود که باعث انتقادات اخلاقی نسبت به این آزمایشات شده بود. آن شرکت چندین میمون را نشان داد که در حال انجام بازی‌های ویدئویی اولیه یا حرکت مکان نما روی صفحه نمایش از طریق ایمپلنت‌های نورالینک خود بودند.

 

اگرچه نورالینک اعلام کرده که هیچ یک از آن میمون‌ها بر اثر کاشت تراشه بر روی مغزشان جان شان را از دست ندادند، اما گزارش‌هایی از بروز مشکلات کاشت بر روی میمون‌ها از جمله فلج، تشنج و تورم مغزی وجود دارد. این شرکت پیش‌ازاین تراشه را روی خوک‌ها آزمایش کرده است و همین‌طور ادعا کرده است میمون‌هایی که تراشه مغزی دریافت کرده بودند توانستند نسخه ساده‌ای از بازی کامپیوتری پانگ را بازی کنند.

 
کد مطلب: 216544
برچسب ها: آیلان ماسک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *