۰
سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۱

واکنش جنبلاط به انفجارهای عراق

واکنش رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان به انفجارهای عراق و روایت جدید روزنامه الاخبار لبنان از چگونگی ترور عماد مغنیه از مهمترین اخبار لبنان است.
به گزارش مهر به نقل از شبکه المنار، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان، انفجارهای تروریستی عراق را که به جان باختن شماری از افراد بیگناه منجر شد، محکوم کرد.
وی بر ضرورت همدلی میان عراقی ها و تقویت وحدت ملی در این کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که عراق ثبات خود را به دست آورد.
جنبلاط، ثبات را تنها راه احیای نقش عربی و منطقه ای عراق دانست و همچنین در نامه ای به مقتدی صدر رهبر جریان صدر از مواضع وی در حمایت از وحدت عراق و تلاش وی برای جلوگیری از فتنه قدردانی کرد.
از سوی دیگر روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان عماد مغنیه چگونه ترور شد؟ به بررسی زوایای ترور عماد مغنیه پرداخته است.
در این مطلب آمده است: با توجه به اینکه، عماد مغنیه زیاد به منطقه کفر سوسه دمشق سفر می کرد بیشتر از اینکه در لبنان باشد در این منطقه بود.
این روزنامه می افزاید: تحقیقات زیاد، دخالت رژیم صهیونیستی و مسئولیت آن در ترور مغنیه را روشن کرد و همچنین مشخص شد که مائیر داگان رئیس وقت موساد ناظر اصلی مراحل ترور وی بود.
الاخبار می نویسد: روند عملیات مدت زیادی به طول کشید و موساد مزدوران خود را برای تصویر و رصد دقیق منطقه کفر سوسه به خدمت گرفته بود تا آنها گزارش دقیق به موساد بدهند.
این روزنامه لبنانی می افزاید: مشخص شد که هیچ محدودیت جدی درباره عماد مغنیه وجود نداشت و دوربین نظارتی وجود نداشت. تحقیقات روشن کرد که مزدوران موساد از یک ساختمان در دست احداث برای اجرای عملیات استفاده کرده اند.
الاخبار می نویسد: مزدوران موساد عملیات لجستیک برای اجرای عملیات از جمله تهیه ویلا، بمبگذاری خودرو مورد نظر و دیگر اقدامات را پس از انجام عملیات شروع کردند و خودرویی که شبیه خودروهای که به کفر سوسه رفت و آمد می کردند، میتسوبیشی بود و نیز خودرو دیگر برای فرار عاملان اجرای ترور تهیه شد.
الاخبار می نویسد: اجرای عملیات حدود شش هفته به طول انجامید و برخی از محققان شروع آن را اوایل نوامبر۲۰۰۸ دانسته اند که تا نیمه های فوریه آن سال به طول انجامید. در هفته اول فوریه خودرو میتسوبیشی بمبگذاری شد و ماده انفجاری سریع الانفجار در آن جاسازی شد.
این روزنامه می افزاید: بر اساس تحقیقات مشخص شد که عاملان ترور، سوری نبوده اند و آنها به سوریه وارد شده اند.عصر۱۲/۰۲/۲۰۰۸ یکی از عاملان ترور خودرو بمبگذاری شده را به محل عبور و مرور شهید عماد مغنیه می برد و این چند ساعت قبل از انفجار رخ داد. سپس سه نفر از عاملان اجرای ترور در طبقه ششم ساختمان مشرف مستقر می شوند که یکی وظیفه دیده بانی، دیگری منفجر کردن و سومی نقش پشتبیانی را دارند و نفر چهارم نیز در خودرویی که باید عاملان ترور با آن فرار می کردند، باقی ماند.
الاخبار می نویسد: ساعت ده و بیست دقیقه شهید عماد مغنیه از ساختمان خارج می شود و در فاصله ۹ متر مانده به خودرو، جنایتکاران آن را منفجر می کنند که حاج عماد شهید می شود. سپس عاملان ترور از ساختمان پایین می آیند و به سوی خودرویی که انتظار آنها را می کشید حرکت کردند. جنایتکاران به سرعت به سوی اتوبان المزه حرکت می کنند. پس از مدتی خودرو خود را در کنار جاده رها می کنند و ضمن پیاده شدن از آن برخی ادوات گمراه کننده در آن می گذارند و به نظر می رسد که مشکلی برای آنها هنگام فرار وجود داشته است که خودرو را باقی گذاشته و سوار بر خودرویی دیگر به مکان نامعلومی فرار کرده اند.
کد مطلب: 23546
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *