۰
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۷

حریری و جنبلاط بر حمایت از گروه‌های تروریستی سوریه توافق کردند

روزنامه السفیر لبنان جزئیات دیدار رئیس جریان المستقبل لبنان و رئیس حزب سوسیالیست‌ ترقی خواه این کشور در پاریس و توافقات آنها را فاش کرد.
 روزنامه السفیر نوشت که «سعد حریری» و «ولید جنبلاط» دو روز پیش در دیدار خود در پاریس در خصوص ضرورت ادامه حیات دولت «نجیب میقاتی» و پرهیز از هر گونه اقدامی در جهت برهم زدن وضعیت دولت توافق کردند.

پرهیز از تنش با حزب‌الله

یک منبع نزدیک به این دیدار گفت که آماده‌سازی دیدار بین جنبلاط و حریری با دقت و از طریق رایزنی «نادر الحریری» و «غطاس خوری» با جنبلاط انجام شد و طرفین در دیدار در مورد ۴ مسئله اصلی توافق کردند که نخستین آن آتش بس نامحدود و ضروری با دولت میقاتی به منظور حفاظت از ثبات جبهه داخلی است.

این منبع گفت که مسئله دوم که جنبلاط و حریری در مورد آن به توافق رسیدند، پرهیز از هر گونه تنش با حزب‌الله و یا ورود به رویارویی سیاسی با آن است بویژه اینکه بنا به گفته حاضرین در نشست، حزب‌الله سعی می‌کند از هر گونه رویارویی پرهیز کند و گذشته از آن تلاش برای حفظ آرامش در جبهه داخلی لبنان مهم است و این روند به برقراری آشتی بین لبنانی‌ها پس از براندازی نظام سوریه(به گفته حریری و جنبلاط) کمک خواهد کرد.

توافق بر سر حمایت از گروه‌های مسلح سوریه

جنبلاط و حریری در این دیدار همچنین در مورد مسئله سوم یعنی استمرار حمایت از گروه‌های مسلح سوریه و حمایت از کشیده شدن سوریه به سمت باتلاق جنگ طائفه‌ای توافق کردند.

دو طرف همچنین در مورد یکی کردن راهبرد انتخاباتی خود به توافق رسیدند بویژه اینکه هر دوی اینها با پیروی از اصل سهمیه‌بندی در انتخابات آینده مخالف هستند زیرا حریری ترس از این دارد که سهمیه‌بندی به ایجاد ائتلاف سیاسی و پارلمانی منجر شود و تشکیل اکثریت و فعالیت دولت آینده را با مشکل مواجه سازد و جنبلاط نیز خواهان لغو طائفه‌گرایی سیاسی و سهمیه‌بندی در لبنان است.

دفتر جنبلاط در همین راستا دیروز بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد که روابط مبارزه‌ای، سیاسی و دوستی بین خاندان حریری بالاتر از همه اختلافات و تفاوت دیدگاه‌هاست.
کد مطلب: 5749
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *