۰
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۰

آخرین وضعیت پرونده قضات تعلیقی کهریزک

سرپرست دادگاههای کیفری استان تهران آخرین وضعیت پرونده قضات تعلیق شده ماجرای کهریزک را تشریح کرد و گفت: اصل بر علنی بودن دادگاه است
مهر: قاضی افتخاری اظهار داشت: جلسه محاکمه قضات تعلیق شده هشتم اسفند امسال در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی برگزار می شود.
مستشاران مشخص شدند
وی افزود: این پرونده سه متهم دارد که پس از صدور کیفرخواست برای آنها از سوی دادسرا، پرونده شان برای رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. چهار مستشار دادگاه نیز مشخص شده و آنها به طور کامل پرونده را مطالعه کرده اند.
اصل بر علنی بودن است
سرپرست دادگاههای کیفری استان تهران درباره علنی بودن جلسه دادگاه نیز گفت : اصل بر علنی بودن دادگاه است اما در این خصوص رئیس دادگاه و چهار قاضی مستشار تصمیم می گیرند. در قانون مواردی که بر اساس آن دادگاه غیرعلنی می شود اعلام شده است.
پرونده مطالعه شده است
وی در خصوص مطالعه پرونده از سوی وکلای متهمان و اولیای دم نیز گفت : در دادگاه متهمان ، شاکیان، وکلا و افراد دخیل در پرونده می توانند پرونده را مطالعه کنند. در این پرونده نیز به طرفین زمان کافی برای مطالعه پرونده داده شده است.
بعید می دانم یک جلسه کافی باشد
قاضی افتخاری درباره تعداد جلسات دادگاه نیز گفت : بعید می دانم در یک جلسه بتوان به این پرونده رسیدگی کرد و روند رسیدگی به پرونده، تعداد جلسات دادگاه را مشخص می کند.
متهمان و اولیای دم در دادگاه
وی درباره حضور متهمان در جلسه دادگاه گفت : تصور نمی کنم دادگاه بدون اظهارات متهمان کفایت رسیدگی اعلام کند. البته متهمان می توانند وکلای خود را به دادگاه بفرستند و دفاع را بر عهده آنها قرار دهند. اما اگر دادگاه نیاز بداند که متهمان باید در جلسه محاکمه حاضر شوند باید حضور پیدا کنند. روز دادگاه به تمام متهمان و اولیای دم ابلاغ شده است.
مرگ ۳ تن در کهریزک
گفتنی است در جریان فتنه ۸۸ امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی پس از بازداشت به زندان کهریزک منتقل و پس از سه روز به گواهی پزشکی قانونی بر اثر ضربات وارده به نسوج نرم و شرایط بد نگهداری کشته شدند اما با واکاوی بیشتر دلیل کشته شدن آنها از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح دو تن از مباشران انتظامی به اعدام محکوم شدند و حکم چندین نفر دیگر هم توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.
گذشت اولیای دم در بخش اول پرونده
در حالی که متهمان محکوم شده به اعدام در یک قدمی چوبه دار قرار داشتند اولیای دم رضایت خود را اعلام کردند.
برای محاکمه روزشماری می کنیم
این احکام درحالی اجرا شد که خانواده کشته شدگان خواستار محاکمه قضات متهم در این پرونده بودند. عبدالحسین روح المینی پدر یکی از کشته‌شدگان حادثه کهریزک در حاشیه مراسم سومین سالگرد قربانیان حادثه گفت: روزشماری می کنیم تا زمان رسیدگی به پرونده این قربانیان آغاز شود.
وی در جمع خبرنگاران درخصوص پیگیری های صورت گرفته در پرونده کهریزک گفت: در هفته قوه قضائیه که در مشهد برگزار شد بنده گلایه هر سه خانواده را درباره این پرونده به خدمت مسئولان بلندپایه قوه قضائیه اعلام کردم.
صدور قرار جلب دادرسی
با این وجود در ابتدای تحقیقات برای سه قاضی تعلیق شده پرونده قرار منع تعقیب صادر شد. پس از صدور قرار منع تعقیب برای دادستان سابق تهران و دو قاضی دیگر در پرونده معروف به بازداشتگاه کهریزک، شاکیان پرونده به این قرار اعتراض کردند.
در ادامه نیز پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران فرستاده شد. رئیس این شعبه پس از بررسی اعتراض شاکیان پرونده و قرار صادر شده از سوی دادسرا اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی کرد. در ادامه نیز پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادسرای تهران فرستاده شد.
بازداشت یکی از متهمان پرونده
همزمان با انجام تحقیقات در رابطه با بخش دوم پرونده، یکی از متهمان به اتهام تیراندازی در یک پمپ بنزین در اصفهان تحت تعقیب قرار گرفت و با قرار دادسرای تهران راهی زندان شد.
سرانجام ۴۰ ماه پس از ماجرا کهریزک پرونده قضات تعلیق شدند با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد.
کد مطلب: 23639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *