۰
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۲

بازداشتگاه کهریزک با چه نامی فعال است؟

وی تاکید کرد مگر امکان دارد بازداشتگاهی در کشور حدود ۱۲ سال فعال بوده و هم اکنون نیز با نام سروش ۱۱۱ در حال فعالیت باشد آنگاه پیرامون مجوز آن تشکیک نمود.
روزنامه ایران نوشت: بازداشتگاه کهریزک دارای مجوزهای قانونی بوده و هم اکنون به نام سروش ۱۱۱ فعال است.

به گزارش خبرگزاری موج، علی‌اکبر حیدری‎فر دادیار سابق امنیت دادسرای تهران با بیان این مطلب گفت: علیرغم تاکید رئیس دادگاه مبنی بر این که شکات از انجام مصاحبه و بیان مطالب دادگاه خودداری کنند، متاسفانه مطالب تحریف شده و کذبی از سوي خانواده شاكيان منتشر شده است كه موجب تشویش اذهان عمومی شده و پاسخ به آن ضروری به نظر می‌رسد.

وي افزود: سهراب سلیمانی مدیر کل سازمان زندان‌هاي استان تهران روز سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شد و در رابطه با سه موضع از ایشان تحقیق شد؛ ابتدا رئيس دادگاه از وي سوال كرد که در تیر ماه ۱۳۸۸ به صورت رسمی و در مصاحبه با ایسنا اعلام کرده‌ايد که متهمان در اثر مننژیت فوت کرده‎اند كه سلیمانی ضمن قبول این اقدام گفت نظریه پزشک زندان اوین در معاینه و اظهار نظر پزشکی علت این امر بوده است و در واقع اینکه ایشان به صورت رسمی در مصاحبه با این خبرگزاری این مطلب را بیان کرده‎اند، پذیرفته‎اند.

بعد از ایشان سوال شد که آیا قبول دارید در روز ۱۸تیر و زمان اعزام متهمان به کهریزک، زندان اوین ظرفیت پذیرش زندانی جدید را نداشته است که ایشان گفتند پاسخ به این امر باید با استعلام از زندان اوین صورت گیـــرد ولی اینجانب به عنوان مدیر کل سازمان زندان‌هاي استان تهران اعلام می‎کنم که تراکم زندانی بسیار بالا بوده و هر اتاقی چندین برابر ظرفیت متهم داشت.
سپس رئيس دادگاه از وي پرسيد آيا سازمان زندان‌ها بر بازداشتگاه کهریزک نظارت و يا بازديدي انجام داده است که پاسخ مديركل سازمان زندان‌هاي استان تهران منفی بود.

حیدری‎فر در ادامه گفت: پس از پاسخ منفی سلیمانی، مرتضوی دادستان سابق تهران به چندین سند اشاره و آن را در دادگاه قرائت کرد.

نخستين سند مربوط به صورتجلسه مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۸۵ بود که در آن درویشي معاون اداره کل سازمان زندان‌های تهران به همراه شش مقام دیگر از بازداشتگاه کهریزک بازرسی و بازدید به عمل آورده بودند و صراحتاً با امضای هر ۷ نفر از جمله درویشی بهره‌برداری از بازداشتگاه کهریزک را بلامانع اعلام و در خاتمه، صورتجلسه آن را امضا کردند که در رابطه با اعزام متهمان به کهریزک با هماهنگی دادسرا اقدام شود.

دومین سند که در جلسه دادگاه قرائت شد مربوط به مجوز ۱۹ آبان ۱۳۸۶ بود که طی این مجوز سهراب سلیمانی خطاب به معاون قضایی رئیس کل دادگستری و مسئول دفتر امور زندانیان دادگستری استان تهران با ذکر رفع نواقص و ایرادات این بازداشتگاه اعلام کرده که این اداره کل نیز مانند دیگر بازداشتگاه‌هایی که در اختیار نیروهای مسلح است بر بازداشتگاه مذکور نیز نظارت خواهد نمود و رونوشت این مجوز به دادستانی تهران در همان زمان ابلاغ شده است.

همچنین در جلسه دادگاه مرتضوی به مجوز قوه قضاییه ۷ بهمن ۱۳۸۶ اشاره نمود که طی آن قوه قضاییه خطاب به یساقی صراحتاً حکم نموده که لازم است بازداشتگاه کهریزک با نظارت مستقیم سازمان زندان‌ها برای متهمان دادسرای تهران باشد. حیدری‎فر افزود : دادستان سابق تهران در این جلسه هم خطاب به رئیس دادگاه و هم سلیمانی گفت که پس از صدور این مجوزها و ابلاغ آن هیچ گونه نامه یا حکمی از سوی قوه قضاییه دال بر لغو و بلا اثر شدن این احکام صادر یا ابلاغ نشده است و با توجه به این که هیچگونه ابلاغی پس از صدور این احکام رسمی از سوی مقامات صلاحیتدار فوق پیرو ابلاغیه‎های مذکور به دادسرای تهران ابلاغ نشده بنابراین، این احکام برای دادسرا، ملاک عمل و قانونی بوده است.

وی تاکید کرد مگر امکان دارد بازداشتگاهی در کشور حدود ۱۲ سال فعال بوده و هم اکنون نیز با نام سروش ۱۱۱ در حال فعالیت باشد آنگاه پیرامون مجوز آن تشکیک نمود.
کد مطلب: 29600
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *