۰
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۴۹

تأکید اوباما بر اقدام شدید علیه کره شمالی

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن در دیداری دو جانبه بر لزوم توسل به اقدامات شدید علیه کره شمالی که چندی پیش آزمایش هسته‌ای انجام داد، تأکید کردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، جمعه پس از دیدار با «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن گفت طرفین در این گفتگو بر تعهد خود برای «اقدامات شدید» به آزمایش هسته‌ای کره شمالی تأکید کردند.
اوباما گفت: «ما درباره نگرانی‌هایمان درباره اقدامات تحریک‌آمیزی که کره شمالی انجام داده است و عزممان برای انجام اقدامات شدید در واکنش به آن گفتگو کردیم.»
نخست وزیر ژاپن که به داشتن مواضع افراطی در خصوص کره شمالی شهرت دارد گفته است که با اوباما درباره نیاز به وضع قطعنامه‌های شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ موافقت کرده است.
پیش از این رسانه‌ها از آزمایش موفقیت‌آمیز یک بمب اتمی ۷ کیلو تنی توسط کره شمالی خبر دادند که واکنش تند مجامع بین‌المللی را به همراه داشت.
شورای امنیت سازمان ملل بلافاصله پس از تأیید شدن خبرهای این آزمایش هسته‌ای اعلام کرد تا ساعاتی دیگر جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد.
آزمایش هسته‌ای کره شمالی در راستای تهدیدهای پیشین این کشور انجام می‌شد که گفته بود قصد دارد در اعتراض به دور جدید تحریم‌های سازمان ملل سومین دور آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد.
تنش‌های کشورها با کره شمالی زمانی بالا گرفت که این کشور در دسامبر سال گذشته (آذر ماه) یک فروند موشک دوربرد به فضا پرتاب کرد. در حالی که پیونگ‌یانگ گفت پرتاب این موشک در راستای اهداف صلح‌آمیز این کشور و برای پژوهش‌های علمی در فضا بوده است، چین، روسیه، آمریکا، کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر با انتشار بیانیه‌هایی این پرتاب را محکوم کردند.
شورای امنیت سازمان ملل که پیشتر کره شمالی را از پرتاب موشک‌های دوربرد منع کرده بود نیز در ژانویه سال جاری (برابر با بهمن ماه) با تصویب قطعنامه‌ای سازمان فضایی این کشور و تعدادی از مقام‌های آن را به فهرست تحریم‌های بین‌المللی اضافه کرد. کره شمالی مدت اندکی پس از تصویب این قطعنامه در واکنش به آن اعلام کرد سومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام خواهد داد.
کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ هم دو بمب اتمی آزمایش کرده است.
کد مطلب: 23807
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *