۰
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۵

لایحه کنگره آمریکا برای فرستادن دیپلمات به ایران

به موجب این لایحه، نماینده ویژه و عالی‌رتبه‌ای به ایران اعزام خواهد شد. لایحه مزبور از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تا برای پیگیری گفتگوهای مستقیم، مستمر، دوجانبه و چندجانبه با دولت ایران – و برای پیشگیری از جنگ و حمایت از حقوق بشر – فرستاده ویژه‌ای را منصوب کند.
به گزارش مشرق ،اعضای دموکرات‌ مجلس نمایندگان آمریکا پانزدهم فوریه، لایحه جدیدی را ارائه دادند که براساس آن، فرستاده سیاسی جدیدی به ایران اعزام خواهد شد.
این هیات عالی‌رتبه، مسئولیت پیگیری مذاکرات مستقیم، مستمر، دوجانبه و چندجانبه را – برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای- با تهران برعهده خواهد داشت.
باربارا لی، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا در این رابطه اظهار داشت: ایالات متحده باید در سیاست عدم رابطه خود [با ایران] تجدید نظر کرده و از تمامی ابزارهای دیپلماتیک موجود بهره جوید. این اظهارات از طریق دفتر وی در مطبوعات منتشر شده است.
باربارا لی، از نمایندگان زن کنگره آمریکا، "لایحه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از جنگ از طریق دیپلماسی"[۱] را به کنگره ارائه داد. به موجب این لایحه، نماینده ویژه و عالی‌رتبه‌ای به ایران اعزام خواهد شد. لایحه مزبور، دیپلماسی را تنها راه‌حل ضروری جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای دانسته و از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تا برای پیگیری گفتگوهای مستقیم، مستمر، دوجانبه و چندجانبه با دولت ایران – و برای پیشگیری از جنگ و حمایت از حقوق بشر – فرستاده ویژه‌ای را منصوب کند.
این نماینده خاطرنشان کرد: ابرهای تیره‌ای که بر فراز برنامه هسته‌ای ایران به چشم می‌خورد، نگران کننده است. ما باید از تمامی ابزار دیپلماتیک موجود – از جمله به کاربستن دیپلماسی مستقیم دوجانبه و چندجانبه- استفاده کرده و در این راستا، باید با کنارگذارن "سیاست عدم تماس،"[۲] مذاکرات را از سرگیریم.
این لایحه خواستار کنار گذاشته شدن سیاست عدم تماس از سوی وزارت خارجه آمریکا شده است. این سیاست باعث شده تا مسئولان و کارکنان وزارت خارجه این کشور نتوانند با همتایان ایرانی خود به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند. لایحه مزبور، اقداماتی برای استفاده از فرصت‌ها جهت اعتماد سازی متقابل و تقویت مذاکرات مستمر- همراه با حسن‌نیت - با ایران را پیشنهاد داده است.
نمایندگانی چون، ارل بلومن‌اُر، جان کانیرز، جان دینگل، کیث الیسون، راش هالت، هنک جانسون، جیمز مک‌گاورن، جیم مُران، بتی مک‌کالم و بابی راش از جمله طراحان اصلی این لایحه‌اند.
کد مطلب: 23901
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *