; ?>; ?> تلاش‌های پشت پرده دیپلمات‌های آمریکایی برای بهبود رابطه ایران - آمریکا و ارتباط آنها با برخی مقامات دولت روحانی - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳

تلاش‌های پشت پرده دیپلمات‌های آمریکایی برای بهبود رابطه ایران - آمریکا و ارتباط آنها با برخی مقامات دولت روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ماه گذشته در نیویورک، میهمانی شام غیر علنی را با گروهی از مقامات ارشد سابق آمریکا برگزار کرد. در میان میهمانان روحانی سه مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و یک وزیر خارجه سابق این کشور نیز حضور داشتند.
تلاش‌های پشت پرده دیپلمات‌های آمریکایی برای بهبود رابطه ایران - آمریکا و ارتباط آنها با برخی مقامات دولت روحانی
به نقل از المانیتور، لورا روزن در گزارشی با عنوان «دیپلمات‌ سابق آمریکا برای بهبود روابط ایران و آمریکا در پشت پرده تلاش می‌کند» می نویسد: روحانی در این دیدار به طور کلی درباره پتانسیل همکاری‌های بیشتر میان ایران و آمریکا در صورت دستیابی ایران و ۱+۵ به توافق نهایی گفت اما وی به جزئیات بیشتری از مذاکرات هسته ای که اکنون میان ایران و ۶ قدرت جهانی در جریان است و قرار است تا ۲۴ نوامبر به نتیجه برسد، اشاره ای نکرد.

یک کارشناس آمریکایی که در میهمانی شام روحانی حضور داشت به المانیتور، گفت: در مقایسه با نخستین حضور روحانی در سازمان ملل متحد که وی پر از امید و هیجان بود و یک مکالمه تاریخی نیز میان وی و رئیس جمهوری آمریکا انجام شد، موضوعی که اکنون بیش از پیش مورد توجه روحانی بود، روابط ایران و آمریکا بود که اکنون عادی تر شده است.

اگر مسیر مثبتی که پس از روی کار آمدن روحانی در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایران ادامه پیدا کند، بخشی از اعتبار آن به ویلیام لورز، سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا و چک و اسلواکی مربوط خواهد بود.

همانند توماس پیکرینگ، ویلیام میلر، فرانک وینسر دیگر دیپلمات های با سابقه آمریکا، لورز دو دهه گذشته را به دیپلماسی برای نزدیک کردن مقام های سابق آمریکا و ایران گذراند، کسانی که اکنون روابط نزدیکی با برخی از مقامات دولت روحانی دارند.

لورز و دیگر همکارانش همچنین همکاری هایی در جهت تحلیل چندین گزارش از جوانب روابط بهتر ایران و آمریکا شامل گزارش جدیدی از سوی ایران پروژکت که فرصت های بهبود روابط آمریکا و ایران برای همکاری های بیشتر در صورت دستیابی به توافق هسته ای طولانی مدت را مورد بررسی قرار دادند.

لورز با خوش بینی درباره مذاکرات در این باره به المانیتور می گوید: معتقد نیستم که هریک از طرفین از توافق دور شوند، آنها بسیار به توافق نزدیک هستند.

لورز، پیکرینگ و یکی ازکارشناسان مرگز کنترل تسلیحات آمریکا با انتشار کتابی در سال ۲۰۰۸ با عنوان راه حل برای بن بست هسته ای ایران و آمریکا نوشتند: طی ۵ سال گذشته، گروهی از دیپلمات های آمریکایی و کارشناسان منطقه ای، شامل نویسندگان این کتاب، دیدارهای مستقیم و خصوصی با گروهی از مشاوران سیاسی و دانشگاهی را آغاز کردند.

در ادامه این کتاب می آید: برخی از اعضای آمریکایی این گروه معتقد بودند که اکنون فرصتی برای گفت وگو بر سر تنها موضوع با اهمیت در روابط ایران و آمریکا است: برنامه هسته ای ایران.

معتقدیم که دولت ایران با جدیت پیشنهادی برای مذاکرات مستقیم آمریکا درباره موضوعاتی فراتر از عراق را در نظر خواهد گرفت.

۵ سال پس از انتشار آن کتاب، روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب و محمد جواد ظریف نیز به عنوان وزیر خارجه این کشور انتخاب شد. روحانی و اوباما به سرعت نمایندگان خود را برای آغاز مذاکرات دوجانبه بر سر دستیابی به توافق هسته ای مامور کردند.
کد مطلب: 42099
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *