۰
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۲

شورای امنیت تحریم‌های جدید علیه کره شمالی را بررسی می‌کند

بر اساس متن پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، این شورا قصد دارد در پاسخ به سومین آزمایش هسته‌یی کره شمالی، محدودیت‌های مالی علیه این کشور را سخت‌تر کرده و با تلاش‌های پیونگ یانگ به منظور مبادله محموله‌های ممنوعه در نقض تحریم‌های فعلی هر چه بیشتر مقابله کند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدامات در پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های جدید علیه کره شمالی که آمریکا روز سه‌شنبه آن را به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داد، لحاظ شده است و قرار است امروز (پنجشنبه) به رای گذاشته شود.
متن ۹ صفحه‌ای این پیش‌نویس محصول سه هفته مذاکره میان آمریکا و چین در پاسخ به آزمایش هسته‌یی سوم کره شمالی در تاریخ ۱۲ فوریه است.
بنا به گفته ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل و رییس شورای امنیت برای ماه مارس،این شورا قصد دارد امروز (پنج‌شنبه) مطابق با ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی این پیش‌نویس را به رای بگذارد.
به گفته دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل، این قطعنامه قصد دارد تا تحریم‌ها علیه کره شمالی را هر چه بیشتر مشابه با اقدامات سختگیرانه سازمان ملل علیه ایران سازد. همچنین در این قطعنامه، شورای امنیت سازمان ملل نسبت به آزمایش هسته‌یی انجام شده توسط کره شمالی ابراز نگرانی عمیقی می‌کند.
به گفته دیپلمات‌ها، موفقیت تحریم‌های جدید تا حد زیادی بستگی به چین به عنوان هم‌پیمان کره شمالی دارد تا اقدام به اجرای آنها کند.
قطعنامه جدید علیه کره شمالی در صورتی که تصویب شود ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل را مجبور خواهد ساخت تا جلوی هرگونه خدمات مالی و نقل و انتقالات پولی را که در برنامه‌های موشکی و هسته‌یی کره شمالی ایفای نقش کنند، بگیرند.
این قطعنامه به طور ویژه از مساله نقل و انتقال "پول نقد درشت" سخن گفته که به گفته دیپلمات‌های شورای امنیت یکی از شیوه‌های مورد ترجیح پیونگ یانگ برای نقل و انتقال وجه نقد است که اغلب این کار را از طریق چمدان‌های حمل شده توسط دیپلمات‌های خود انجام می‌دهد.
قطعنامه جدید همچنین تکلیفی الزام‌آور را بر کشورها اعمال می‌کند تا حمایت مالی علنی از تجارت با کره شمالی در صورتی که به هر طریقی باعث حمایت از برنامه‌های موشکی و هسته‌یی این کشور شود ارائه ندهند.
همچنین این قطعنامه جدید هر چه بیشتر بازرسی محموله‌های هوایی، دریایی و زمینی به مقصد کره شمالی را که از جمله حاوی اجناس لوکس باشند، اجباری می‌سازد. تاکنون چنین بازرسی‌هایی داوطلبانه انجام می‌شدند.
کد مطلب: 25137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *