۰
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۴

چرا محمود احمدی نژاد به مکه می رود؟

همین چند روز پیش بود که رسانه‌های رسمی عربستان سعودی اعلام کردند ، سفیر این کشور در تهران، دعوت‌نامه‌ای را که از سوی ملک عبدالله، پادشاه این کشور برای محمود احمدی‌نژاد فرستاده شده بود، به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور تحویل داده است.
شفاف:
خبری که با توجه تنش های اخیر میان ایران و عربستان که بر سر مساله سوریه تشدید شد، بسیار عجیب به نظر می رسید.

هر چند ایران و عربستان چندان رابطه دوستانه ای با هم نداشتند و همواره بر سر مسائلی چون خلیج فارس، جزایر سه گانه، زائرین حج و اخیرا نیز مساله بحرین و یمن و ادعای مقامات سعودی در خصوص دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای عرب، میان این دو کشور در گیری های دیپلماتیک جریان داشته است اما با بحرانی شدن وضعیت سوریه، این تنش ها به اوج خود رسیده است و بنابراین دعوت رسمی از محمود احمدی نژاد کمی غیر منتظره است و به نظر می رسد اهداف خاصی را دنبال می کند.

با این حال و با وجود اینکه پذیرش این دعوت مخالفینی در میان سیاسیون کشور داشت و بسیاری از نمایندگان نیز در خصوص پذیرش این دعوت خوشبین نبودند و خواستار هوشیاری دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص این دعوت شدند، دولتی ها در همان روزها اعلام کردند که با وجود مخالفین، رئیس جمهور در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

اجلاسی که با نام اجلاس اضطراری سازمان همكاري هاي اسلامي قرار است به پیشنهاد ملک عبدالله پادشاه عربستان در مکه و با حضور سران کشورهای اسلامی برگزار شود و گفته می شود در این اجلاس مهم ترین تحولات منطقه‌ای و مسائل جهان اسلام مورد بحث‌ و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد.

حالا اما این خبر دولتی ها به واقعیت تبدیل شده چرا که در خبرها آمده است محمود احمدی نژاد اواسط هفته جاري به منظور شركت در اجلاس اضطراري سازمان همكاري‌هاي اسلامي عازم عربستان مي‌شود تا دعوت شاه سعودی را پذیرفته باشد.

گفتنی است، حضور احمدی نژاد در اجلاس مکه پنجمین سفر وی در دوران ۷ ساله ریاست جمهوری خود به عربستان به شمار می‌رود.
احمدی نژاد پس از انتخاب به عنوان رييس دولت نهم ، نخستین سفر به عربستان را در آذرماه ۱۳۸۴ انجام داد، این سفر برای حضور در نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در شهر مکه بود و بنا به پیشنهاد‎ ملک عبدالله و با هـدف‎ بررسی‎ "چالش های‎ جهان‎‎ اسلام‎ ‎ و راهکارهای‎ برون‎‎ رفت‎‎ از آن" برگزار شد.

رئیس دولت دهم حدود یک سال بعد در اسفند ۸۵ نیز در سفری دوجانبه به ریاض رفت. یک سال بعد از این هم در سال ۸۶رئیس جمهور ایران برای حضور در نشست سران اعضای سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت خام (اوپک) راهی عربستان شد.

در آذرماه ۱۳۸۶ نیز احمدي‌نژاد برای چهارمین بار به دعوت پادشاه عربستان به اين كشور سفر و در مراسم حج تمتع شرکت کرد.

در هر حال گمانه زنی ها در خصوص دلیل این دعوت عربستانی ها در آستانه اجلاس سران عدم تعهد در ایران ادامه دارد.

برخی معتقدند که شاید مهمترین هدف سعودی‌ها، کم اهمیت جلوه دادن اجلاس عدم تعهد از طریق برگزاری اجلاسی بدیل برای آن است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه بنا به اعلام دولت عربستان، یکی از دستور کارهای این نشست را موضوع سوریه تشکیل می‌دهد و با توجه به اختلاف شدید مواضع ایران و عربستان در این موضوع، یکی دیگر از اهداف سعودی‌ها می‌تواند اعمال فشار بر ایران در این زمینه و یا دست‌کم بیرون کردن این موضوع از دستور کار اجلاس تهران باشد تا به این ترتیب، ابتکار عمل در مسأله سوریه از دست ایران خارج شود.

هرچند هنوز دلیل دولتی ها برای پذیرش این دعوت روشن نیست اما شاید پاسخ مثبت به این دعوت چراغ سبزی برای حضور عربستان در اجلاس سران عدم تعهد ها که شهریور ماه در تهران برگزار می شود باشد.

باید منتظر ماند و دید نتیجه حضور محمود احمدی نژاد در این اجلاس که بیست و پنجم و بیست و ششم ماه مبارک رمضان مصادف با بیست و چهارم و بیست و پنجم مردادماه برگزار خواهد شد، چه خواهد بود و این گمانه زنی ها چقدر به واقعیت نزدیک است؟
کد مطلب: 2599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *