۰
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۴۴
درخواست شورای همکاری خلیج فارس از ایران:

مراقب تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه بوشهر باشید

مقام های شورای همکاری خلیج فارس شامل امارات متحده عربی، عربستان؛ عمان، کویت، قطر و بحرین، روز یکشنبه در عربستان نشست اضطراری تشکیل دادند تا ریسک ناشی از تشعشعات رادیواکتیو در صورت آسیب دیدن راکتور بوشهر در شرایط وقوع زلزله را بررسی کنند
دیپلماسی ایرانی: با گذشت ۶ روز از زلزله بوشهر به قدرت ۶.۱ ریشتر که کانون آن در فاصله ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر به ثبت رسیده، شورای همکاری خلیج فارس نشست اضطراری تشکیل داد. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پیش از این نیز همواره از پیامدهای زیست محیطی این نیروگاه که در فاصله نزدیکی با سرزمین هایشان قراردارد، ابراز نگرانی کرده بودند و وقوع زلزله اخیر در بوشهر بستر لازم برای اعلام نگرانی مجدد آنها را فراهم کرد.
به گزارش رویترز، در همین راستا،عبدالطیف زیانی، دبیر شورای همکاری همکاری خلیج فارس از ایران خواسته است به معاهده بین المللی در خصوص امنیت هسته ای محلق شود. این در حالی است که بنابر اظهارات مقامات تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین مقامات روس که مسئولیت احداث نیروگاه بوشهر را بر عهده داشتند، این نیروگاه در جریان زلزله آسیب ندیده است.
به گزارش اورشلیم پست، مقامات شورای همکاری خلیج فارس شامل امارات متحده عربی، عربستان؛ عمان، کویت، قطر و بحرین، روز یکشنبه در عربستان نشست اضطراری تشکیل دادند تا ریسک ناشی از تشعشعات رادیواکتیو در صورت آسیب دیدن راکتور بوشهر در شرایط وقوع زلزله را بررسی کنند. این در حالی است که هنوز هیچ گزارش تایید شده ای در خصوص نشست مواد رادیواکتیو از این نیروگاه بر اثر زلزله سه شنبه گذشته، موجود نیست. به گزارش این روزنامه، با این حال احداث نیروگاه بوشهر در منطقه زلزله خیر ساحل جنوبی ایران، نگرانی همسایگان را به همراه داشته است، چرا که آلودگی های رادیواکتیو می تواند از طریق باد نیز به این کشورهای سرایت کند و در این بین دوحه، پایتخت قطر و امارات متحده عربی بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.
یانی خاطرنشان کرد، در گذشته نیز از ایران خواسته بودیم در مورد امنیت این نیروگاه اطمینان حاصل کند و به معاهده امنیت هسته ای ملحق شود اما تهران توجهی به نگرانی ما نشان نداد.
بنا بر اظهارات دبیر شورای همکاری خلیج فارس، زلزله اخیر بوشهر سطح نگرانی های اعضای این شورا را افزایش داده و اکنون جامعه بین المللی در مورد وارد شدن خسارت هایی به نیروگاه بوشهر در صورت وقوع زلزله نگران است. وی افزود: این شورا پیش از این نیز در مورد نشست مواد رادیو اکتیو از این نیروگاه، به ایران هشدار داده بود. زیانی خاطرنشان کرد، در گذشته نیز از ایران خواسته بودیم در مورد امنیت این نیروگاه اطمینان حاصل کند و به معاهده امنیت هسته ای ملحق شود اما تهران توجهی به نگرانی ما نشان نداد.
گزارش ها حاکی از آن است که ایران تنها کشوری است که با وجود در اختیار داشتن یک نیروگاه فعال، عضو این معاهده نیست. معاهده ای که در سال ۱۹۸۶، پس از فاجعه چرنوبیل مورد مذاکره قرار گرفت. در بخشی از این گزارش ها به سابقه زلزله های سهمگین در ایران از جمله زلزله سال ۲۰۰۳ در بم اشاره شده که با قدرت ۶.۶ ریشتر، ۲۵ هزار کشته بر جا گذاشت.
فاصله نیروگاه اتمی بوشهر با کویت ۲۷۷ کیلومتر، با بحرین ۳۰۰ کیلومتر، با شهر بصره در عراق ۳۵۰ کیلومتر، با دوحه پایتخت قطر ۴۱۰ کیلومتر، با ابوظبی در امارات متحده عربی ۶۰۰ کیلوکتر و با ریاض پایتخت عربستان ۶۲۰ کیلومتر است.
العربیه نیز در گزارشی در خصوص نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس نوشت: نیروگاه بوشهر در فاصله هزار و ۲۰۰ کیلومتری تهران واقع شده اما فاصله نزدیکی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد. برخی کارشناسان بر این باورند در صورت آسیب دیدن این نیروگاه، خطر آلوده شدن آب خلیج فارس وجود دارد. به این معنی که آب می تواند آلودگی های هسته ای را به کشورهای عربی انتقال دهد و فاجعه زیست محیطی ایجاد کند.
فاصله نیروگاه اتمی بوشهر با کویت ۲۷۷ کیلومتر، با بحرین ۳۰۰ کیلومتر، با شهر بصره در عراق ۳۵۰ کیلومتر، با دوحه پایتخت قطر ۴۱۰ کیلومتر، با ابوظبی در امارات متحده عربی ۶۰۰ کیلوکتر و با ریاض پایتخت عربستان ۶۲۰ کیلومتر است.
کد مطلب: 27466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *