۰
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۷

رسایی می‌تواند محکومیت حبس خود را بخرد

بر اساس شنیده‌ها، یک سال و نیم حبس حجت‌الاسلام رسایی با توجه به موقعیت شغلی وی (نمایندگی مجلس شورای اسلامی)، به یکصد میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شده است.
در پی برگزاری دادگاه «۹ دی» و محاکمه حجت‌الاسلام حمید رسایی مدیرمسئول این هفته‌نامه در دادگاه ویژه روحانیت، قاضی شعبه سوم این دادگاه حکم خود را صادر کرد.

شاکیان مدیرمسئول «۹ دی»، قدرت‌الله علیخانی، علی اکبر جوانفکر، حسین مظفر، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و هیئت نظارت بر مطبوعات بودند.

از این میان علیخانی عضو سابق هیئت منصفه دادگاه ویژه و مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جوانفکر مدیر عامل سابق خبرگزاری دولت، قبل از برگزاری دادگاه از شکایت خود انصراف دادند.

بر اساس رأی هیئت منصفه دادگاه، مدیر مسئول «۹ دی» در خصوص شکایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و هیئت نظارت بر مطبوعات، با ۱۲ رأی از آرای ۱۳ عضو این هیئت از اتهامات وارده تبرئه شده بود.

حجت‌الاسلام رسایی همچنین در خصوص شکایت مظفر نماینده تهران در مجلس با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط هفته‌نامه، مستحقق تخفیف دانسته شده بود.

علیرغم رأی صریح هیئت منصفه دادگاه ویژه روحانیت مبنی بر تبرئه مدیر مسئول «۹ دی»، قاضی شعبه سوم این دادگاه در رأیی تأمل برانگیز، رسایی را به یک سال و نیم حبس تعزیری، ممنوعیت انتشار «۹ دی» و یک سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم کرد.

بر اساس شنیده‌ها، یک سال و نیم حبس حجت‌الاسلام رسایی با توجه به موقعیت شغلی وی (نمایندگی مجلس شورای اسلامی)، به یکصد میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شده است.

لازم به یادآوری است؛ هفته گذشته مدیر مسئول «۹ دی» در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود: در پی طرح شکایاتی از مطالب منتشر شده در هفته‌نامه، دو جلسه دادگاه برگزار شد و توضیحات لازم را ارائه کردم.

وی درباره شکایت هیئت نظارت بر مطبوعات از برخی مطالب انتقادی مندرج در «۹ دی» در خصوص توقیف این هفته‌نامه در سال گذشته، توضیح داده بود: نماینده حقوقی دبیرخانه هیات با توجه به گذشت زمان زیاد از این موضوع و توضیحات ارائه شده توسط اینجانب، از ادامه پیگیری شکایت انصراف داد.

حجت‌الاسلام رسایی گفته بود: ظاهراً در پایان جلسه نماینده دادستان اعلام کرده بود در خصوص شکایت هیئت نظارت باید جنبه عمومی جرم نیز مورد بررسی قرار گیرد که در این زمینه نیز پس از ارائه دفاعیه، «۹ دی» به اتفاق آرا تبرئه شد.

مدیر مسئول «۹ دی» در خصوص شکایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از این هفته‌نامه نیز توضیح داده بود: آقای «حمید انصاری» شخصاً در دادگاه حاضر شد و مطالب خود را بیان کرد.

وی گفته بود که «پس از ارائه پاسخ‌های مستند و مستدل در خصوص گزارش‌هایی که درباره عناصر نفوذی در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) و هشدار نسبت به تحریف مجموعه صحیفه حضرت امام منتشر کرده‌ایم، هیات منصفه شکایت مؤسسه را وارد ندانست و با اکثریت آرا «۹ دی» را تبرئه کرد».

نماینده مردم تهران در مجلس درباره شکایات تعدای از شکات خصوصی از نشریه «۹ دی» اظهار داشت: در مذاکراتی که با برخی شکات خصوصی صورت گرفته بود، آنها از توضیحات اینجانب قانع شده و از شکایت خود صرف‌نظر کردند.

حجت‌الاسلام رسایی افزوده بود: تنها شکایت یکی از شکات باقی مانده بود که در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت که در نهایت هیات منصفه «۹ دی» را مقصر اما در عین حال مستحق تخفیف دانست.

وی البته این نکته را هم متذکر شده بود که نشریه متبوعش بلافاصله پس از انتشار مطلب مذکور در همان ایام توضیحات اصلاحی و جبرانی در این خصوص منتشر کرده و به نوعی اشکال مطرح شده را وارد دانسته بود.

مدیر مسئول هفته‌نامه «۹ دی» در پاسخ به این سؤال که آیا دادگاه برای وی حکم صادر کرده یا نه، گفته بود: علی القاعده با توجه به گذشت زمان باید حکم این دادگاه صادر شده باشد اما تاکنون رسماً به بنده ابلاغ نشده است.

حجت‌الاسلام رسایی در عین حال معتقد بود: با توجه به نظرات مشخص و قاطع هیات منصفه مبنی بر تبرئه «۹ دی»، نباید حکمی بر خلاف انتظار باشد.
کد مطلب: 28156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *