۰
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۲

حسن روحانی: ممنوع التصویر بوده ام

روحانی همچنین در پاسخ به سخنان یک دانشجو مبنی بر ناشناخته بودن وی در روستاها و شهرهای کوچک هم گفت: بنده ممنوع التصویر بوده ام اگرچه برخی بخوبی از فرصت حضور در صداوسیما بهره برده اند.
حسن روحانی گفت: مشکل 8 ساله را نمی توان در 8 روز حل کرد.

به گزارش ایلنا از یزد، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در سفر یک روزه خود به استان یزد در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد یزد حضور یافت و به تیببن شرایط کشور پرداخت. وی در سخنان خود با بیان اینکه امروز نه تنها سرمایه های اقتصادی دچار مشکل هستند بلکه سرمایه های فرهنگی و اجتماعی نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند، تصریح کرد: انتخابات فرصت خوبی برای ارتقای وضعیت سرمایه های اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: آمارهایی همچون افزایش تعداد دانشجویان و اساتید، مقاله های علمی و روزنامه ها به تنهایی نمی توانند شاخص توسعه فرهنگی باشند، بلکه برای ارزیابی سرمایه های فرهنگی باید ارزش ها و هنجارهای همه جامعه را نیز مورد مطالعه قرار دهیم و از فرصت انتخابات سازنده برای افزایش سرمایه های فرهنگی بهره گیری کرد.

آیا امروز قول ها، آمارها وسخنان دولتمردان مورد اعتماد مردم است؟

روحانی در ادامه در زمینه ارتقای سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی بین مردم، اعتماد مردم و سازمان ها و همچنین اعتماد بین مردم و حاکمان، را از شاخص های مهم وضعیت سرمایه های اجتماعی دانست.
وی گفت: آیا امروز قول ها، آمارها وسخنان دولتمردان مورد اعتماد مردم است؟ در این زمینه تا رسیدن به نقطه مطلوب، مسیر طولانی پیش رو داریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین، افزایش اعتماد عمومی به ویژه بین دولت و مردم را لازمه افزایش مشارکت مردم در امور اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: انتخابات فقط پای صندوق رای رفتن نیست بلکه سرآغاز یک انتخابات عادلانه، پر شکوه و حداکثری، به رسمت شناختن سلایق متفاوت موجود در جامعه است. اگر قرار باشد تنها یک سلیقه حاکم باشد ولی از مردم بخواهیم پای صندوق ها بشتابند، فرآیند انتخابات پر شور را طی نکرده ایم. مردم دارای سلیق ها و آرزوهای متفاوتی هستند که باید همگی از امکان فعالیت رسمی و رقابت عادلانه برای دستیابی به قدرت برخوردار باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هیچ مدیری نمی تواند مدعی کمال، ماندگاری یا انحصار باشد. اگر قوی ترین مدیریت بر جامعه حکم فرما باشد باز هم باید اصلاح و تکامل را باید مدنظر داشته باشد.
روحانی ادامه داد: اهدافی همچون گسترش عقلانیت و بلوغ سیاسی در جامعه و نفی خشونت، با انتخابات رقابتی و مشارکتی تحقق می یابد. چنین انتخاباتی یعنی به اصلاح امید داشتن. مردم با مشارکت در انتخابات سالم و آزاد، احساس اثر بخشی پیدا می کنند.

شروط دستیابی به انتخابات مطلوب

روحانی بر ضرورت تن دادن به قواعد هنجاری فراگیر و پذیرش منافع مشترک در یک جامعه، تأکید کرد و رعایت اخلاق سیاسی، عقلانیت و عدالت را پیش شرط دستیابی به یک انتخابات مطلوب دانست.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتخابات سالم می تواند نشاط سیاسی را افزایش دهد. انتخابات باید به گونه ای باشد که نه فقط جریان پیروز بلکه همه رای دهندگان احساس شادی کنند. انتخابات مطلوب، روزهایی شکوهمند و خاطره های خوشی برای همه رقبا و طرفداران به ارمغان می آورد.

انتخابات، مهر ابطال بر گفتمان خرافه

روحانی گفت: در انتخابات فرصتی پیش می آید تا مردم، گفتمان گذشته و امروز را مرور کرده و بر گفتمان های ناکارآمد همچون خرافه گرایی مهر بطلان بزنند. انتخابات امکان شناخت نقاط اشتباه و ضعف را فراهم می کند. حتی شکست خوردگان در انتخابات می تواند با بررسی عوامل شکست و اصلاح برنامه های خود، راه پیروزی در آینده را پیش رو بگشایند.

این دانش آموخته حوزه و دانشگاه تاکید کرد: انتخابات حداکثری و رقابتی، همانند دموکراسی یک برند برای یک کشور و ملت است. یک انتخابات شکوهمند می تواند جایگاه کشور در عرصه بین المللی را ارتقا بخشد. در چنین حالتی چانه زنی برای مسئولان سیاست خارجی، آسان تر خواهد بود و همچنین پیگیری منافع ملی در جهان، هزینه کمتری می خواهد. جلوه جهانی یک حکومت مردم سالار، می تواند زمینه شکوفایی اقتصاد از جمله جذب سرمایه و توسعه صنعت توریسم کشور را فراهم کند.
دکتر روحانی افزود: انتخابات تمرین آزادی و مشارکت است. آزادی چیزی نیست که یک روزه برای یک ملت حاصل شود. آزادی نیازمند تمرین و پایداری در حصول آن است.

رئیس مجلس تحقیقات استراتژیک گفت: مشارکت سیاسی باید به یک هنجار دائمی تبدیل شود، نه آنکه فقط شب انتخابات به یاد آن بیافتیم. باید در همه امور از جمله مدیریت دانشگاه ها به مشارکت بیاندیشیم. در انتخاب مدیران میانی نیز می توان به آراء ذی نفعان مراجعه کرد. چه ایرادی دارد که روسای دانشگاه ها و دانشکده ها با رای اساتید انتخاب شوند؟

لایحه انتخاب روسای دانشگاه ها را به مجلس می فرستیم
حسن روحانی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، یک بار دیگر لایحه استقلال دانشگاه ها را از دولت به مجلس می فرستد تا اعتماد و نشاط دانشگاهیان افزایش یابد.
وی ادامه داد: آزادی باید دائمی باشد نه فصلی. این مناسب نیست که آزادی سیاسی و اجتماعی در آستانه انتخابات بالا برود ولی پس از جذب آراء، فتیله آن پایین کشیده شود.
وی همچنین اضافه کرد: تولید علم نیز در گرو آزادی و نشاط سیاسی در دانشگاه ها است. در هفته های آخر، دولت به فکر افتاد که محیط دانشگاه ها امنیتی نباشد ولی در این 8 سال بر دانشگاه ها چه گذشت؟ امیدوارم حتی این سخنان نیز نمایشی نباشد.

روحانی افزود: انتخابات به معنی نفی خشونت است. اگر روزگارانی جا به جایی مدیران، نیازمند ضرب شمشیر و خونریزی بود، انتخابات آزاد این فرصت را فراهم می کند تا مردم با رای خود، دولت ها را روی کار بیاورند و به موقع، از قدرت بر کنار کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: انتخابات فرصتی فراهم می کند تا همه گروه های قومی، جنسی، سنی، مذهبی و فرهنگی زیر یک چتر جمع شوند و هویت ملی را تقویت کنند. برای رسید به این هدف، باید تلاش کنیم تا همه ایرانیان بدون هیچ استثنای بتوانند از طریق صندوق های رای، در تعیین سرنوشت خود سهیم باشند.
روحانی افزود: هیچ کس قیم مردم نیست و تنها کسی که می تواند خود را مالک این کشور و انقلاب بداند، مردم هستند.

در ادامه این مراسم، حسن روحانی به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.

نکته جالب توجه برای دانشجویان، فضای آزادانه ای بود که در طرح پرسش ها داشتند. روحانی در این نشست، برنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید را در گام نخست، التیام شرایط اقتصادی و معیشت مردم در کوتاه مدت و پیشرفت و توسعه کشور را گام بعدی دانست.

غنی سازی در دولت های سازندگی و اصلاحات

او در پاسخ به ابهام دانشجویان در خصوص دیپلماسی هسته ای نیز گفت: فناوری هسته ای در بخش غنی سازی در سال 1367 در اواخر جنگ تحمیلی شروع شد و اولین سانتریفیوژ به دست ما رسید. در دولت سازندگی، دستیابی به فناوری هسته ای در بخش لیرز و سانتریفیوژ شروع شد و در دولت اصلاحات نیز کمیته فناوری های نوین در دولت تشکیل شد که نتیجه تصمیم های آن، احداث تأسیسات نطنز و افزایش سرعت پروژه UCF اصفهان بود. ایران در تابستان 1381 به فناوری غنی سازی هسته ای در یکی از سایت های شهر تهران دست یافت. در سال های 82 و 83 کشور ما موفق به ساخت US4 و US6 در اصفهان و ساخت 3000 دستگاه سانتریفیوژ شد و در عین حال، صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشور نیز به اتفاق آرا در شورای حکام آژانس به تصویب رسید و همچنین کشور از جنگ، ارسال پرونده به شورای امنیت و تحریم های گسترده مصون ماند.

فناوری ارزشمند هسته ای، دستآورد پایداری مردم ایران و تلاش دولت های مختلف است. باید با دیپلماسی کارآمد، ضمن حفظ حقوق مردم ایران، پرونده را از شورای امنیت خارج کرد.

رشد اشتغال تقریبا صفر بوده است

روحانی در خصوص برنامه های خود برای اشتغال جوانان دانشگاهی گفت: طبق تحقیق صورت گرفته در گروه اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک، رشد خالص فرصت های شغلی در سال های اخیر تقریباً صفر بوده در حالی که دولت، وعده افزایش 2.5 میلیون شغل جدید را برای سال گذشته داده بود. اکنون بیکاری نزدیک 13 درصد و بیکاری جوانان شهری حدود 35 درصد اعلام می شود. این در حالی است که در این روش آماری دانشجویان، سربازها و کسانی که یک ساعت در هفته مشغول کار هستند، جزء بیکاران محسوب نمی شوند!

وی افزود: راه حل اساسی اشتغال نه برنامه های ناکارآمدی مانند وام طرح های زود بازده، بلکه رونق کسب و کار در جامعه است و افزایش تولید است.
روحانی در تشریح برنامه های خود در این حوزه گفت: اکنون حجم نقدینگی سرگردان بسیار زیاد است که آثاری همچون تورم و تلاطم در بازار سکه، ارز و مسکن را به دنبال دارد که باید با اصلاح سیاست های پولی، آن را به سمت تولید هدایت کنیم تا در نتیجه آن، فرصت های شغلی نیز افزایش یابد.
وی همچنین در مورد آزادی اندیشه در دانشگاه ها گفت: آزادی اندیشه، کلید توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور است. آزادی نه فقط در دانشگاه، بلکه در همه نهادهای فکری و فرهنگی مفید و ضروری است.

فردی سنگی داخل چاه انداخته، که باید آن را درآورد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین درخصوص پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا شرایط کشور به حالت گذشته (شرایط مطلوب) خواهد برگشت؟، به شوخی گفت: یک فردی سنگی داخل چاه انداخته که صد نفر هم نمی توانند آن را در بیاورند ولی باید آن را درآورد! وی سپس گفت: بازگشت شرایط کشور کار آسانی نیست ولی امکان پذیر است. مشکل 8 ساله را نمی توان در 8 روز حل کرد ولی با کمک صاحب نظران و مدیران لایق و حمایت ملت امکان پذیر است.

وی همچنین در خصوص رفع تحریم ها هم گفت: متاسفانه پرونده ایران در شورای امنیت، ریشه دوانده و تاکنون 6 قطعنامه به همراه تحریم های مختلف بر کشور ما وارد آمده است. روحانی افزود: باید با دیپلماسی فعال مسائل را حل کرد.

ممنوع التصویر بودم

روحانی همچنین در پاسخ به سخنان یک دانشجو مبنی بر ناشناخته بودن وی در روستاها و شهرهای کوچک هم گفت: بنده ممنوع التصویر بوده ام اگرچه برخی بخوبی از فرصت حضور در صداوسیما بهره برده اند.

مشورت با هاشمی و خاتمی

وی همچنین درخصوص نحوه کاندیداتوری خود گفت: بنده برای حضور با بزرگان نظام، آقای هاشمی و آقای خاتمی مشورت کردم و این دو بزرگوار موکداً اعلام کردند در انتخابات کاندیدا نخواهند شد، از این رو بنده تصمیم به کاندیداتوری گرفتم.

کد مطلب: 28302
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *