۰
دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲

سعیدی کیا تاکید کرد: به نفع هیچ کس کنار نمی روم

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: کاندیدای اصلح را مردم انتخاب می‌کنند و به نفع هیچکس کنار نمی‌روم و تا آخر می‌مانم.

 محمد سعیدی‌کیا در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در مورد علت کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم با توجه به تجربیاتی که دارم، بتوانم خدمتگزاری برای نظام و مردم و پیرو ولایت فقیه باشم و می‌توانیم با حفظ عزت، حکمت و مصلحت کشور رابطه‌ای عادلانه و حکیمانه با دنیا برقرار کنیم.

وی در زمینه خط مشی دولت خود اظهار داشت: اگر خداوند به من توفیق داد و مردم نیز خواستند، رئیس‌جمهورشان شوم، خط مشی و اساس اداره کشور در دولت من بر همان خط مشی و اساسی است که جمهوری اسلامی و انقلاب آن را رقم زد.

سعیدی‌کیا عنوان کرد: دولتش پیرو ولایت فقیه، فرزند مجلس و خدمتگزار مردم است و برای خدمت به کشور به همه ظرفیت‌ها نیاز است و همه وفاداران انقلاب اسلامی و کسانی که به انقلاب و نظام اعتقاد دارند را عضو دولت خودم می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه منطق دولتش، حضور مؤثر در عرصه‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: تمام فعالیت‌های خود را براساس مسیر انقلاب اسلامی،‌ قانونمداری و تبعیت از ولایت فقیه تنظیم می‌کنم و معتقد هستم که اقتصاد پویا،‌ فعال و زندگی آرام در سایه فرهنگ اسلامی تحقق یافتنی است.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی دولت نهم با اشاره به اینکه ما معتقد هستیم که باید برای کارآفرینان در بخش خصوصی و مدیران توانمند زمینه فعالیت باز شود، عنوان کرد: از کارهای اصلی ما نیز کاهش وابستگی بودجه به نفت است.

گفتمان انقلاب اسلامی از نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد است

سعیدی‌کیا با بیان اینکه با شناخت نقاط قوت و ضعف دولت‌های گذشته نقاط قوت آنان را ادامه می‌دهد و نقاط ضعفشان را کنار می‌گذارد، گفت: اقدامات خوبی در دولت‌ احمدی‌نژاد انجام شده، اما نقاط ضعفی نیز وجود دارد.

وی افزود: زنده کردن گفتمان انقلاب اسلامی یکی از نقاط مثبت دولت احمدی‌نژاد است، پیگیری گفتمان انقلاب اسلامی در دولت نهم به خوبی آغاز شد اما در دولت دهم رنگ باخت.

سعیدی‌کیا ادامه داد: سفرهای استانی از نقاط مثبت دولت نهم و دهم است که به شناخت بیشتر و ارتباط با مردم منجر شده است.

وی عنوان کرد:‌ نقطه مثبت دیگر هدفمندی یارانه‌ها است که مدت‌ها در کشور جاری بود و بالاخره در این دولت به صورت قانون در آمد اما در اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

سعیدی‌کیا آینده مسکن روستایی و مسکن مهر را از دیگر نقاط مثبت دولت نهم و دهم عنوان کرد و گفت: پیشرفت‌های علمی و کارهای پزشکی خوبی در کشور انجام شد و در بحث انرژی هسته‌ای که از دولت‌های گذشته آغاز شده بود در این دولت به نتایج خوبی دست یافت.

وی به انجام امور زیربنایی و کارهای عمرانی و ساماندهی سوخت در دولت نهم و دهم اشاره کرد و افزود: ساده‌زیستی، پرکاری و روحیه تهاجمی نسبت به استکبار را می‌توان از دیگر نقاط مثبت این دولت دانست.

کاهش ارزش پول ملی کشور نقطه ضعف دولت احمدی‌نژاد است

وزیر سابق مسکن دولت نهم در زمینه نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت:‌ در کنار توجه به کارهای عمرانی به دلیل مصوبات خارج از برنامه و قول‌های مکرری که در استان‌ها به مردم داده شد، کارهای عمرانی نیمه‌تمام زیادی باقیمانده است و اقتصاد ما دچار نابسامانی‌های زیادی شده و سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال با افت مواجه شده و تورم نیز افزایش یافته است.

وی کاهش ارزش پول ملی را در مدت زمان کوتاه یکی دیگر از نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد عنوان کرد و افزود: بی‌توجهی به برنامه و تغییر شکل و محتوای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نوعی کشور را دچار رکود در برنامه‌ریزی کرده است.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه تغییر شدیدی در مدیران و وزرا در دولت احمدی‌نژاد رخ داده است، گفت: وزرا در دولت احمدی‌نژاد تغییرات زیادی داشتند و این تغییرات موجب می‌شود تا وزیر نتواند برنامه‌های دراز مدت داشته باشد.

وزیر مسکن دولت نهم تصریح کرد: قانون‌گریزی نیز یکی از نقاط ضعف دولت است چراکه اگر یک مدیر ارشد بگوید که قانون را خوب نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم با همین جمله به زیرمجموعه خود مجوز می‌دهد که مقررات و آیین‌نامه‌ها را سلیقه‌ای اجرا کنند و این مسئله برای کشور خوب نیست.

فضای بسته و جلوگیری از نقد نقطه ضعف‌های دولت هاشمی

وی در ارتباط با نقاط ضعف و قوت دولت آیت‌الله هاشمی گفت:‌ دولت هاشمی بعد از جنگ بود و به ساخت و ساز کشور توجه کرد که این مسئله را می‌توان از نقاط قوت آن بیان کرد.

سعیدی‌کیا عنوان کرد: در دولت هاشمی در اقتصاد کلان کشور مدلی انتخاب شد که نظریه آن این بود که باید کشور را در راستای رشد اقتصادی پیش ببریم و در جریان توسعه کسانی که محرومیت دارند تحت تأثیر رشد کشور،‌ رشد می‌کنند، اما دیدیم که اینگونه نشد و در سال 74 تورم کشور به حدود 48 تا 50 درصد رسید و معلوم شد که این مدل ناقص است و کارها نیز متوقف شد.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف دولت هاشمی این است که فضای بسته و جلوگیری از نقد در آن دوران باب شد.

دولت خاتمی اقتصاد را براساس برنامه‌ای لیبرالی دنبال کرد

وی در زمینه نقاط ضعف و قوت دولت‌های خاتمی نیز تصریح کرد: در دوره خاتمی توسعه سیاسی اصل قرار گرفت و همه هم و غم‌ها عمدتاً صرف این موضوع شد، اما به دلیل تندروی‌ها و افراطی‌گری‌ها این کار متوقف شد.

سعیدی‌کیا اظهار داشت: در دولت خاتمی اقتصاد بر اساس برنامه‌ای لیبرالی دنبال شد که البته تلاطم‌های زیادی نیز در کشور ایجاد نکرد و رشد متناسبی را دنبال می‌کرد اما در آن دوران نیز توجه به محرومان و مستضعفان دارای یک برنامه مشخص نبود.

وی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان که به همت جامعه اسلامی این دانشگاه با عنوان «گام به گام تا حماسه» برگزار شد، ضمن پاسخ به سئوالات دانشجویان به اهداف انتخاباتی خود پرداخت.

مسکن مهر برای دهک سوم، چهارم و پنجم بود

وی در پاسخ به سئوال یک دانشجو در زمینه مسکن مهر گفت: مسکن مهر از دل طرح جامع مسکن تهیه شده که در این طرح چندین برنامه وجود دارد و یکی از آن‌ها این است که دولت برای اقشار کم‌درآمد قیمت زمین را از قیمت خانه کم کند تا آنان نیز بتوانند صاحب مسکن شوند.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه اساس مسکن مهر برای دهک‌های سوم، چهارم و پنجم بود، اظهار داشت: برای دهک‌های اول و دوم به دلیل اینکه توانایی پرداخت اقساط را ندارند باید به کمک دستگاه‌ها برای آنان مسکن تأمین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در بحث مسکن مهر قرار بود، زمین را دولت تأمین کند که البته این کار را انجام داد، گفت: اما قرار نبود که دولت وارد کارهای اجرایی شود و باید وقت خود را صرف امور زیربنایی و حمل و نقل می‌کرد.

وزیر مسکن دولت نهم ادامه داد: مسکن مهر طرح مناسبی است که باید ادامه پیدا کند و‌ اگر اشکالاتی در اجرای طرح مسکن مهر وجود دارد باید آن را رفع و این طرح را ادامه داد.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: مسکن مهر همه مسکن کشور نیست و مسکن مهر 30 درصد مسکن کشور است، اما اصرار شد که سالی یک میلیون مسکن ساخته شود و بعدها نیز دیدیم که این کار امکانپذیر نیست.

تورم در کشور حاصل تزریق نقدینگی است

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه برنامه شما برای کنترل تورم چیست، تصریح کرد: اقتصاد کشور در حال حاضر با چهار مشکل بزرگ از جمله افت سرمایه‌گذاری،‌ افت تولید، کاهش اشتغال و افزایش تورم روبه‌رو است.

سعیدی‌کیا گفت: تورم ماحصل تزریق نقدینگی است که به سمت مصرف هم می‌رود و هنگامی که تولید مناسب وجود ندارد و نقدینگی هم تقویت می‌شود و اگر این کار در اقتصادهای خوب دنیا هم انجام شود، باز تورم ایجاد می‌کند.

وی افزود: اقتصاد یعنی تولید و برای تولید نیز به سرمایه‌گذاری نیاز است و ما قانون برنامه پنج ساله توسعه را داریم که باید در آن چارچوب حرکت کنیم.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه نقدینگی کشور در حال حاضر وجود 450 هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: اگر این نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری میل پیدا نکند به سمت کارهای حاشیه‌ای مثل مسکن، ارز و ... می‌رود و مشکل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت سرمایه‌گذاری، هدایت،‌ حمایت و نظارت است و باید به سرمایه ایرانی ارزش بدهیم.

سعیدی‌کیا ضمن انتقاد از تغییر مکرر مقررات گفت: هنگامی که دائماً مقررات را تغییر می‌دهیم، هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌داند، فردا چه خبر خواهد شد،‌ کشور را کار فکری و یدی مردم آباد می‌کند و باید پول را در راستای تولید و در اختیار کار‌آفرینان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اساس اقتصاد این است که ما فضا را برای همه مردم باز کنیم، تصریح کرد: با کار اقتصادی می‌توان تورم را کاهش داد، البته این کاهش تورم به یک‌باره اتفاق نمی‌افتد و باید همه سیاست‌هایمان در راستای تولید باشد.

جایگزین هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند تأمین اجتماعی قوی باشد

سعیدی‌کیا در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری که پرسید نظر شما درباره طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها چیست، گفت: همه می‌دانیم که این طرح موجب تورم شده است و باید یارانه‌ را حتماً به دو دهک اول که توانایی کار ندارند، پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها قانون است و قانون باید اجرا شود، افزود: باید تلاش کنیم تا جایگزین مناسبی برای این طرح پیدا کنیم و این جایگزین مناسب می‌تواند یک تأمین اجتماعی قوی برای همه مردم باشد که ما نیز روی این طرح در حال کار کردن هستیم و برای آن نیز برنامه داریم.

من جزو هیچ گروه و دسته‌ای نیستم

سعیدی در پاسخ به سئوال دانشجویی گفت: من جزو هیچ حزب و دسته‌ای نیستم و اصولاً تقسیم جامعه را به دو جریان به صلاح کشور نمی‌دانم چراکه همه افکار در این دو جریان خلاصه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه نیروهای وفادار انقلاب که ولایت فقیه را قبول دارند و تابع قانون اساسی هستند را به کار می‌گیرم، افزود: باید میدان برای این افراد با این ویژگی‌ها باز شود و نباید فکر کنیم جامعه در دو تفکر خلاصه می‌شود.

داوطلب احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به نظر شما بهترین رئیس‌جمهور بعد از جنگ چه کسی است، گفت: نمی‌شود به صورت مقایسه‌ای این مسئله را مطرح کرد چراکه هر کدام عملکردهای خوبی داشتند و همچنین نقاط ضعفی داشته‌اند و کار دولت بسیار پیچیده است.

وی ادامه داد: در فتنه 88 هنگامی که مسئله حساس شد، همه مردم تحت هدایت رهبر معظم انقلاب به میدان آمدند و فتنه را جمع کردند.

 

رئیس‌جمهور نظریه‌پرداز نیست، نظریه‌پردازی کار ولی فقیه است

دانشجویی از سعیدی‌کیا سئوالی در زمینه نظریه‌پرداز بودن رئیس جمهور پرسید که وی در پاسخ گفت:‌ دولت وظیفه‌اش انجام امور کشور در همه بخش‌ها است و رئیس‌جمهور نظریه‌پرداز نیست، بلکه نظریه‌پردازی کار ولی فقیه است چراکه سیاست‌های کلی نظام دست ایشان است و رئیس‌جمهور نیز باید به کارهای کشور بپردازد و آن‌ها را حل و فصل کند.

وی در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه برخی تحریم کشور را به دلیل عدم ارتباط با آمریکا می‌دانند، عنوان کرد: مسئولیت سیاست‌های کلی نظام با مقام معظم رهبری است که از جمله این سیاست‌ها می‌توان به سیاست خارجی نیز اشاره کرد.

سعیدی‌کیا افزود: مقام معظم رهبری گفتند که اگر آمریکا زورگویی خود را کنار بگذارد ما تدبیر دیگری می‌کنیم و به نظرم این مسئله یعنی اینکه قابلیت مذاکره به میدان می‌آید و رئیس‌جمهور خوب کسی است که امور خود را در جهت سیاست‌های رهبری تنظیم کند.

وی در مورد اینکه نباید همه مشکلات را به گردن عدم ارتباط با آمریکا بیندازیم، گفت: قسمتی از مشکلات به دلیل تحریم‌ها است و نمی‌توان همه مشکلات را از تحریم‌ها دانست چراکه سوءتدبیرها نیز در این مسئله دخیل است.

 

رؤسای قوا باید با یکدیگر تعامل و تفاهم داشته باشند 

 

سعیدی‌کیا با بیان اینکه اداره کشور نیاز به زمان و انرژی دارد، عنوان کرد: ما باید وقت خود را صرف کار برای کشور کنیم، رؤسای قوا باید با یکدیگر تعامل و تفاهم داشته باشند و اگر موضوعی پیش بیاید که نیاز به گفت‌وگو داشته باشد، آن را سر میز تعاملات حل کنند و اختلافات را به جامعه نکشانند چراکه این مسئله چنددستگی ایجاد می‌کند.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی دولت نهم افزود: اساس کار ما صداقت است و باید با مردم صادقانه حرف بزنیم.

ما بر اساس قانون بحث انرژی هسته‌ای را پیش برده‌ایم

سعیدی‌کیا در پاسخ به سئوال دانشجویی که از او پرسید نظر شما درباره انرژی هسته‌ای چیست، اظهار داشت:‌ NPT اجازه غنی‌سازی را به اعضای خود داده است و ما نیز بر اساس قانون بحث انرژی هسته‌ای را پیش برده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با اساس انقلاب ما مخالف است، تصریح کرد: در مذاکرات آلماتی باورم شد که ما یک گام به جلو رفتیم، اگر چه این مسئله در کشور اینگونه بروز پیدا نکرد، اما ما باید با دیپلماسی قوی و با افتخار راه مذاکره را ادامه دهیم.

دانشجویی از سعیدی‌کیا پرسید که شما در گفته‌هایتان به مسئله صداقت اشاره کردید چه تضمینی برای اجرای این مسئله دارید، وی عنوان کرد: به نظرم در همه مواردی که یک نفر صحبت می‌کند تضمینی مناسب‌تر از عملکرد گذشته‌اش وجود ندارد و فرد را باید با عملش شناخت و تطبیق داد.

وی اظهار داشت: بنده در استان کرمان و در بم یک یادگاری خوب گذاشته‌ام چراکه هر چه در بم قول دادیم به آن عمل کردیم و مدل مدیریتی آن جا به نظرم خوب شناخته نشد و در بم ما به مردم اعتماد کردیم و مردم هم به مسئولان اعتماد کردند و هر قولی آن جا داده شد به آن عمل کردیم.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سئوال دانشجویی دیگری مبنی بر اینکه موسوی و کروبی را فتنه‌گر می‌داند یا خیر، عنوان کرد: بنده درباره فتنه حرفم را صریح زدم و گفتم که هر دو طرف اشتباه کردند و پیش خداوند و جامعه بازنده هستند.

وی گفت: یک طرف در سال 88 زیر بار قانون نرفت و طرف دیگر هم اخلاق اسلامی را رعایت نکرد، البته مردم در آن انتخابات دو بار حماسه آفریدند و پیش خداوند برنده هستند.

بستر انقلاب ما فرهنگی است

وزیر مسکن دولت نهم در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برنامه شما در حوزه فرهنگی چیست، تصریح کرد: بستر انقلاب ما فرهنگی بود، اما اکنون چه شده که این فرهنگ به حاشیه رفته و مهمان شده است، باید بستر فرهنگ اسلامی را در جامعه توسعه دهیم، ما علم تولید کردیم، اما در کنار همین علم، معرفت تولید نکردیم.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه اثربخشی علم در کنار تولید معرفت دوچندان می‌شود، افزود: باید در نظام تعلیم و تربیت آموزگارانی را به خدمت بگیریم که گفتار لین داشته باشند.

وی با بیان اینکه محصولات دانشگاهی ما برای رشد فرهنگی جامعه کافی نبوده است، عنوان کرد: با شناخت معرفتی می‌توانیم، تمام مشکلات را حل کنیم.

دانشجویان را موتور محرک حماسه سیاسی می‌دانم

دانشجویی از وی پرسید که شما چندی پیش گفتید که نیازی به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیست، لطفاً منظور خود را توضیح دهید، سعیدی‌کیا پاسخ داد: بنده گفتم که هدف از تفکیک جنسیتی چیست؟ مگر با یک پاسخ بله و خیر می‌توان، گفت که تفکیک جنسیتی نیاز است یا خیر، اگر ما معرفت دینی را در جامعه رشد بدهیم هرکس از حریم خودش دفاع می‌کند، گیرم که کلاس‌های دانشگاه را از هم جدا کردیم با محیط کلاس و جامعه چه می‌خواهیم بکنیم، فرهنگ اسلام و ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که می‌توانیم از نقطه قوت با مسائل برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید در هر موضعی خودمان را قوی کنیم، افزود: در بحث تفکیک جنسیتی گفتن موافقم یا مخالفم معنا ندارد، بلکه ما باید با رشد فرهنگ اسلامی کاری کنیم همه از حریم خود دفاع کنند.

سعیدی‌کیا تأکید کرد: بنده به فکر دانشجو احترام می‌گذارم و معتقد هستم که بیشترین نقش را در خلق حماسه سیاسی دانشجویان دارند چراکه دانشجویان را موتور محرکه حماسه سیاسی می‌دانم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره ائتلاف‌های ایجاد شده در میان اصولگرایان تصریح کرد: در حال حاضر زود است که درباره ائتلاف حرف بزنیم چراکه باید صبر کنیم تا شورای نگهبان تعداد کاندیداها را مشخص کند و آن زمان است که صحبت کردن درباره ائتلاف معنا دارد.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: البته انتخاب مکانیزم مشخص کردن کاندیدای نهایی نیز اهمیت دارد که باید این کار مطابق اصول مشخصی انجام شود، اما بنده بنا دارم تا آخر مستقل باقی بمانم.

دانشجویی از سعیدی‌کیا درباره وضع معیشتی‌اش سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: پدرم راننده شرکت نفت بوده است و بنده نیز قبل از انقلاب مشغول به کار در مناطق دور افتاده‌ای مانند بندرعباس و خوزستان شدم و در حالی که ماشین و مسکن داشتم وارد انقلاب شدم و از نظر معنوی به انقلاب بسیار بدهکارم، اما به لحاظ مادی چیزی به بنده افزوده نشده است، البته یک آپارتمان در شهر قدس تهران و یک ماشین سانتافه دارم که آن را پنج سال قبل خریدم.

وزیر مسکن دولت نهم در پاسخ به این سئوال که اگر کاندیدایی به میدان آمد که از شما بهتر بود آیا حاضر هستید کنار بروید، افزود: کاندیدای اصلح را مردم انتخاب می‌کنند و به نفع هیچکس کنار نمی‌روم و تا آخر می‌مانم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: کاندیدای اصلح را مردم انتخاب می‌کنند و به نفع هیچکس کنار نمی‌روم و تا آخر می‌مانم.

کد مطلب: 28685
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *