; ?>; ?> دادگاه مهدی هاشمی امروز برگزار می‌شود - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۹

دادگاه مهدی هاشمی امروز برگزار می‌شود

«قرار بر این شده که تمام اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی قوه‌قضاییه انجام شود.» طباطبایی در پاسخ به این سوال که در جلسه امروز قرار است به کدام یک از اتهامات مهدی هاشمی رسیدگی شود، گفت: از اتهاماتی که قرار است در این جلسه به آن‌ها پرداخته شود، اطلاع دارم ولی قرار نیست آن‌ها را بیان کنم.
روزنامه بهار نوشت:
فاصله لندن تا دادگاه انقلاب خیابان معلم تهران برای مهدی هاشمی‌بهرمانی چندان طولانی نبود. برای فرزند دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تجربه بازداشت، انفرادی و اوین تنها نیاز به یک پرواز خودخواسته داشت که انجام شد و حالا نوبت به آن رسیده است که او از خود در برابر اتهام‌ها علنی یا غیرعلنی دفاع کند. دادگاه امروز به قضاوت قاضی سراج در حالی برگزار می‌شود که چندروز پیش شایع شده بود این دادگاه برگزار نمی‌شود؛ شایعه‌ای که شاید آخرین تلاش بود برای اثبات این ادعا که انساب مهدی هاشمی به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی او را از پاسخگویی به قوه‌قضاییه مصون می‌دارد.
اواخر شهریور سال ۸۸ بود که مهدی هاشمی به دلیل آنچه ماموریت از طرف دانشگاه آزاد برای سرکشی به واحدهای خارج از کشور اعلام شد، از ایران خارج شد؛ سفری که گویا به گرفتن پذیرش برای تحصیل علوم‌سیاسی در مقطع دکتری دانشگاه آکسفورد گره خورد و سبب شد او تا شهریور ماه سه سال بعد رنگ تهران را نبیند. با این حال شایعات و اتهام‌هایی که رفته‌رفته و از اوایل زمستان ۸۸ علیه او مطرح شد، دلیلی بود که رسانه‌های مطرح‌کننده این مسائل از هراس مهدی هاشمی برای بازگشت به ایران سخن بگویند و خط‌ونشان بکشند که او به محض پا گذاشتن به ایران دستگیر خواهد شد.
اخبار رسانه‌هایی که بر اتهام‌های احتمالی مهدی هاشمی تمرکز و تاکید داشتند حکایت از آن داشت که او پرونده‌ای مفصل دارد؛ پرونده‌ای که محتوایش از اتهام‌های اقتصادی آغاز می‌شد و به مسائل امنیتی می‌رسید. از استات اویل و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت گرفته تا تشکیل کمیته صیانت از آرا و اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد سال ۸۸. فیلم تلویزیونی اعتراف‌های شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای دستگیرشده پس از انتخابات هم یکی از سند‌هایی بود که در طرح این اتهام‌ها به کار می‌آمد؛ اعتراف‌هایی علیه خود که ذیل آن‌ها گفته شده بود هاشمی از بودجه سازمان تحت مدیریتش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۴ و ۸۸ استفاده کرده است و بر همین اساس استدلال می‌شد که او یکی از پایه‌گذاران و حامیان اعتراضات انتخاباتی سال ۸۸ بوده است. مسائلی که گویا حالا بخش امنیتی پرونده مهدی هاشمی را تشکیل داده‌اند.
ماجرای استات اویل هم اتهامی بود که بیش از هشت سال پیش از طرف این شرکت نفتی علیه مهدی هاشمی مطرح شده بود رشوه ۱۵‌میلیون‌دلاری که ادعا می‌شد برای به دست آوردن اجرای فازهایی از پروژه پارس‌جنوبی پرداخت شده است؛ اتهامی که یک متهم آن توانست چند سال بعد از دادگاه شکایتش موفق بیرون بیاید و اتهام افترای طرف خارجی را اثبات کند؛ اما با وجود شکایت مهدی هاشمی از استات اویل به دلیل حضورنیافتن طرف خارجی پرونده هنوز دادگاهی تشکیل نشده است. با این حال هنوز هم پرونده استات اویل در برخی رسانه‌های مخالف مهدی هاشمی پرونده اتهام اقتصادی بازی است که به آن استناد می‌شود. اما با وجود همه آنچه علیه فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت از زمستان سال ۸۸ به بعد رسانه‌ای می‌شد، قوه‌قضاییه اسفند یک سال بعد برای او احضاریه فرستاد و فاز قضایی پرونده مهدی هاشمی با احضاریه‌ای آغاز شد که به گفته وکیلش هیچ‌وقت به دست او نرسید. متهم در لندن بود و احضاریه به آدرسی در تهران فرستاده شد و تا یک سال و نیم بعد که نیروهای امنیتی او را در فرودگاه امام خمینی (ره) بازداشت کردند، حاصلی نداشت؛ هرچند در فاصله این دو اتفاق بارها گفته شد «مهدی برای بازگشت به ایران منعی ندارد و تنها منتظر پایان تحصیلاتش در آکسفورد مانده است» با این حال مخالفان مهدی هاشمی تاکید داشتند که او از پاسخ گویی قانونی به اتهاماتش فرار می‌کند؛ قال و مقالی که با بازگشت مهدی هاشمی به ایران تنها ۲۴ ساعت پس از بازداشت خواهرش، فائزه، پایان یافت. فائزه هاشمی را برای اجرای حکم شش ماهه محکومیتش به اوین برده بودند که متهم امروز دادگاه ناغافل به ایران بازگشت. هنوز از گیت‌های فرودگاه عبور نکرده بود که بازداشت شد. هرچند شب را تا صبح در خانه پدر صاحب مقامش سپری کرد اما صبح روانه یکی از سلول‌های زندان اوین شد تا دو ماه‌ونیم بعد که با تبدیل قرار بازداشت او به وثیقه ۱۰‌میلیارد تومانی آزاد شد. حالا قاضی ناصر سراج، قضاوت دادگاه فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد. او روز گذشته به «باشگاه خبرنگاران» گفته است درباره علنی بودن یا نبودن دادگاه مهدی هاشمی در زمان برگزاری آن اظهارنظر می‌کند. علیزاده طباطبایی، وکیل متهم هم گفته «مهدی هاشمی خودش امروز به دادگاه می‌آید.» او به «تسنیم» گفت: «قرار بر این شده که تمام اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی قوه‌قضاییه انجام شود.» طباطبایی در پاسخ به این سوال که در جلسه امروز قرار است به کدام یک از اتهامات مهدی هاشمی رسیدگی شود، گفت: از اتهاماتی که قرار است در این جلسه به آن‌ها پرداخته شود، اطلاع دارم ولی قرار نیست آن‌ها را بیان کنم.
کد مطلب: 29186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *