۰
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۲

بیانیه مشترک مطبوعاتی ايران و هند

هفدهمین نشست کمیسیون مشترک جمهوري اسلامي ايران و جمهوري هند به ریاست مشترک علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلمان خورشید، وزیر امور خارجه جمهوری هند در تهران برگزار شد.
به گزارش مهر، متن بیانیه مشترک ایران و هند به این شرح است:
وزیر امور خارجه هند در مدت حضور در تهران با محمود احمدی نژاد، ریاست جمهوری اسلامی ایران، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری دیدار کرد.
در اين نشست دو طرف در خصوص پیوندهای دو جانبه و مسائل منطقه ای دارای منافع مشترک بحث و رایزنی نمودند. دو طرف در خصوص شرکت هند در پروژه بندر چابهار که موجب اتصال به افغانستان و مشوقی برای توسعه اقتصادی افغانستان است بحث و تبادل نظر كردند. همچنین دو طرف ضمن حمایت از استقلال و تمامیت سرزمینی افغانستان، توافق كردند كه در خصوص شرایط توسعه در افغانستان با هم رايزني كنند.
دو طرف بر اهمیت اتصال بیشتر میان روسیه ، آسیای مرکزی و جنوبی از طریق کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب ( INSTC) تاکید كردند.
دو طرف ضمن تأكيد بر اهمیت افزایش همکاری با هدف گسترش روابط تجاری و بانکی ، بررسي چشم انداز سرمایه گذاری مشترک در دو کشور را مورد توافق قرار دادند. دو طرف با توجه به توانایی های دو کشور در بخش صنعت و فناوری اطلاعات ، بر تنوع بخشیدن به همکاری های خود در این خصوص توافق كردند.
در خصوص تحولات سوریه ، دو طرف با ابراز نگرانی عمیق از ادامه خشونت بی وقفه در سوريه خواستار توقف خشونتها توسط همه طرف ها و حل مسائل خود به شیوه مسالمت آمیز از طریق رایزنی و در نظر گرفتن آرمان های مردم سوریه شدند. در این خصوص، دو كشور از اعلامیه ژنو که شامل طرح ۶ مرحله ای کوفی عنان است حمایت نموده و از تلاش های اخضر ابراهیمی نماينده وي‍ژه سازمان ملل استقبال کردند .
در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، آقاي سلمان خورشید مرکز فرهنگی هند درتهران را بازگشایی کرد.
همچنین در جریان این سفر ، دو طرف تفاهم نامه های زیر را به امضاء رساندند:
۱) تفاهم نامه فیمابین موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی جمهوری اسلامی ایران و اداره استاندارد هند ( BIS)
۲) تفاهم نامه فیمابین موسسه سرویس خارجی وزارت امور خارجه جمهوری هند و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
۳) تفاهم نامه فیمابین دولت جمهوری هند و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی
۴) یادداشت تفاهم هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند
کد مطلب: 29358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *