۲۳
۱۳
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۱
پاسخ هاشمی رفسنجانی به یک پرسش:

چرا رهبری گفت هیچ کس برای من هاشمی نمی شود؟

هاشمی رفسنجانی درباره سخن رهبری در روز دوم خرداد 76 توضیح می دهد
هاشمی رفسنجانی درباره سخن رهبری مبنی بر اینکه هیچ کس برای من هاشمی نمی شود توضیح می دهد
هاشمی رفسنجانی درباره سخن رهبری مبنی بر اینکه هیچ کس برای من هاشمی نمی شود توضیح می دهد

روز دوم خرداد ۱۳۷۶ که مردم برای انتخاب رییس جمهور جدید پای صندوقهای رای رفته بودند، مقام معظم رهبری پس از انداختن رای خود به صندوق جمله ای بر زبان آوردند که در تاریخ ماندگار شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، جمله معروف حضرت آیت الله خامنه ای این بود : هیچ کس برای من آقای هاشمی نمی شود. بعدها انتشارات کیهان کتابی با عنوان "بی‌پرده با هاشمی‌رفسنجانی- کارنامه ربع قرن عملکرد جمهوری اسلامی" منتشر کرد که حاوی گفت و گو با هاشمی بود و در بخشی از آن درباره همین جمله مقام معظم رهبری از هاشمی سوال شد. متن سوال و جواب را به نقل از همان کتاب مرور می کنیم:
سوال : روز رأی‌گیری یک جمله بسیار تاریخی از آیت‌الله خامنه‌ای در تلویزیون پخش شد که سوالات زیادی را در ذهن مردم برانگیخت. برای ما که یک مقدار سیاسی‌تر هستیم و نحوه ارتباط شما با مقام معظم رهبری را کم و بیش می‌دانیم و مطلع هستیم که نزدیک چهل سال و بلکه بیشتر اخوت پایداری بین شما بوده، خیلی سوال نبود. ولی برای مردم سوال بود. این که ایشان تاکید کردند: «برای من فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور شود. البته هیچ‌کس برای من آقای هاشمی نمی‌شود، ولی امیدوارم برای مردم بشود.»هر دو جمله حضرت آقا اهمیت دارد. برداشت شما از این تعبیر – هم قسمت اول که «هیچ‌کس برای من آقای هاشمی نمی‌شود و هم قسمت دوم که «برای مردم امیدوارم بشود» - چیست؟
هاشمی : جمله دوم روشن است. از این جهت که هر دولتی که می‌آید، باید رهبری امیدوار باشند که او برای مردم بیشتر خدمت کند. اگر ایشان بگویند که مثل گذشته نمی‌شود، معنایش این است که آینده ما بد است. این امید را همه باید داشته باشیم که هر دولتی می‌آید، بهتر از دولت قبل عمل کند و مردم از او راضی باشند. در مورد جمله اول هم خیلی‌ها از روابط ما، کم می‌دانند. ما از جوانی با هم بودیم. من پنج سال از ایشان بزرگتر هستم. اولین بار در درس آیت‌الله داماد، همدیگر را دیدیم. بعد هم با هم سفری به کربلا رفتیم. خیلی صمیمی شدیم. از آن موقع به بعد غیر از دوستی، محبت، همکاری و اعتماد نسبت به هم چیزی نداشتیم. من قبلاً قوی‌تر از این حرف را در نماز جمعه گفتم. شائبه‌ای بود که میان من و آیت‌الله خامنه‌ای اختلاف است. در زمان ریاست‌جمهوری ایشان، من در نماز جمعه گفتم که حاضرم کاغذ سفید را امضا کنم و ایشان هر چه می‌خواهند، بنویسند و از پیش تعهد می‌کنم که حرف ایشان را قبول دارم. این را تعارف نمی‌کردم. در همه مراحل کسی را بهتر از ایشان نمی‌دیدم. ایشان اوایل انقلاب در مشهد بودند و نمی‌خواستند به تهران بیایند. من اصرار کردم که ایشان به تهران بیایند و در شورای انقلاب باشند. بعد با توجه به آثار جسمی حادثه ترورشان نمی‌خواستند رئیس‌جمهور شوند، من اصرار کردم که رئیس‌جمهور شوند. می‌دانستم که بهتر از ایشان نداریم. در مسئله رهبری، ایشان اصلاً آمادگی پذیرش آن مسئولیت را بعد از امام نداشتند. اصرار من و دوستان دیگر ایشان را قانع کرد. همیشه همین‌طور بود. همین الان اگر زمانی ایشان زیر این آسمان نباشند، من خیلی تنها هستم. یعنی انس، همکاری و رفاقت ما این‌قدر بالا است. طبعاً ایشان هم مثل من عواطفی دارند.
سوال : در جایی گفته بودید که ایشان فرموده‌اند اگر قرار است اتفاقی برای آقای هاشمی بیفتد برای من بیفتد.
هاشمی : این را آقای راشد یزدی گفتند. برای مراسم شهدا به یزد رفته بودیم و آقای راشد مسئول بنیاد شهید آنجا بود. ایشان در خوش آمدش گفت که من با گوش خودم از آیت‌الله خامنه‌ای شنیدم که گفتند: از خدا خواستم که اگر بنا است برای فلانی (هاشمی) اتفاقی بیفتد، سراغ من بیاید. این حرف را از ایشان نقل کردم. من هم واقعاً در مورد ایشان این گونه هستم. با شهید باهنر و آیت‌الله خامنه‌ای اینگونه بودم. البته با ایشان یک مقدار بیشتر. چون در مبارزه به ایشان نزدیکتر بودم. هر دو، به خاطر پرونده‌ای در قم فراری بودیم و به تهران آمدیم و خانه‌ای را در خیابان ایران اجاره کردیم و با زن و بچه‌هایمان، ایشان در طبقه بالا و من در طبقه پایین بودیم. به هر حال روابط ما روابطی صمیمی و براساس اعتماد و آن هم برای خداست و هیچ‌وقت مسأله دنیایی بین ما مطرح نبوده و هنوز هم نیست. برای خدا با هم رفیق بودیم. دوستی ما مصداق «اخوت فی الله» است. در دولت هم معمولاً کاری بدون موافقت ایشان نمی‌کردم. بنابراین طبیعی بود ایشان چنین اظهاری بکنند. می‌دیدند که می‌خواهم صحنه را خالی کنم، چنین قضاوتی کردند. من این حرف را حرف دل ایشان می‌دانم و در آن هیچ مبالغه‌ای نمی‌بینم و من هم نسبت به ایشان این حالت را دارم.

کد مطلب: 30489
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


قابل توجه آقای جنتی
امید
Iran, Islamic Republic of
ملاک، حال فعلی افراد است...
خانزاده
بله ، قطعا حال الان افراد مهم است ، فکر کنم ایشان هنوز هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت و مشاور اصلی رهبر هستند ، البته حال الان آقای احمدی نژاد هم مهم است که در طی این 8 سال چقدر تغییر کرده و هنوز هم عده ای سنگش را به سینه می زنن...
m
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم
محمد
هاشمی ازکسانی بودکه امام ایشان را همواره امین خویش میدانستند...هاشمی پایه انقلاب است
طلحه و زبیر هم به اسلام خدمت کردند اما بوسیله خودبینی ها و بی تقوایی ها از دایره دین خارج شدند
سيد هادي
Iran, Islamic Republic of
بله ملاك حال فعلي افراد است منتهي با كمي تفاوت... ايشان ديروز يار غار امام بوده و امروز يار فداكار رهبري...براي آيت الله كه در كنار امام و رهبري بنيانگذار اين حكومت مقدس بودند اين جمله بي معني است.هاشمي يعني جمهوري اسلامي و جمهوري اسلامي يعني هاشمي...(خس و خاشاك هم هرچه ميخواهند بگويند)
این جمله که ملاک حال فعلی افراد است یک قانون کلی است وفرقی بین یار غار امام و رهبری ندارد
عماد
تیپ شما ها انقدر پرمدعا شدید که خود رهبری بیاد دوباره تاییدش بکنه ( که کرده) نیم ساعت بعد میگید "ملاک حال فعلی افراد است ؛ نه نیم ساعت قبل "!
مشکلی در حال امروز و دیروز نیست . شما با خود هاشمی و رهبری و انقلاب و اسلام مشکل دارید اما رو نمیکنید.
با سلام، من خودم از تلویزیون سخنان رهبری را که شما عنوان نمودید را دیده ام لطفا اگر فایل تصویری این سخنان را دارید در سایت بگذارید. با تشکر
اعتدال
سخن شما مصداق حرف مفت است
ببخشید زمان نظرها را هم تغییر میدهد و هم آدمها را...قابل توجه همه
رضا
با توکل به خدا و آمدن مرد بزرگ دوباره مملکت را میسازیم
کمالی
خداوند هردو شما راحفظ کندشماهاستونهای محکم انقلاب ویادگار امام ره هستید انشاا...خداوند شما رادراین امتحان هم سربلند کند واین بچه سیاسیون حساب کار خود رابکنند........
مرتضي
هيچ كس براي رهبري هاشمي نميشود يعني آقاي هاشمي خودت را فداي اصلاح طلبها نكن.
اصلاح طلبها از تو پلي ميخواهند كه به مقاصد شومشان برسند.
علی
Iran, Islamic Republic of
پس این بادمجان دورقاپچیتهای رنگ ووارنگ این وسط چی می خوان
پيروان ولايت فقيه
Iran, Islamic Republic of
به كمك خدا به كمك ايشان دوباره مملكت را مي سازيم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
من واقعا گاهی اشکم در میاید که چقدر میشود یک نفر در بازیهای قدرت مظلوم بماند.اخر برای یک کشور یک نفر باید چه کار کند تا بگوییم خوب است.هر کس دو روز جبهه رفته و یا یک دفعه امام را دیده و یا یک روز زندان بوده(زمان شاه)و یا یک پستی داشته هزاران جا میگوید و ووو اخر هاشمی چی نکرده برای انقلاب.چرا ما هنوز امیر کبیر کشیم.ای مرد چقدر تو بزرگی و خار در چشم و استخوان در گلو.
میهمان
میزان حال فعلی افراد می باشد
Abb
عجب حكايتيه...
تا هاشمي رئيس جمهور بود مردم بدبختي ها را مي انداختند گردن ايشان،بعد كه خاتمي آمد ناسزاها متوجه خاتمي شد و همه گفتند خدا بيامرزه پدر-مادر هاشمي را،احمدي نژاد كه آمد دوباره اين قضيه اتفاق افتاد،حالا هي تبليغ بكنيد هاشمي هاشمي... اين دور بطلان ادامه داره،اگر هاشمي رئيس جمهور بشود بعد از چند سال "همين ملت محترم باري به هر جهت كه خودم هم جزئي از آنم"مي گويند خدا بيامرزه اموات احمدي نژاد را!!!
موفق باشيد!!!
lmn
Iran, Islamic Republic of
من اوایل از هاشمی بدم می اومد ولی الان که یک سری آدم .... تخریبش میکنن و اینا کسایی هستن که رسانه رو در دست دارن دیگه به این ایمان اوردم که هاشمی ادم درستیه این جماعت مخالفش هستن . ضمن اینکه اره واقعا هاشمی دیگه اون هاشمی سابق نیست و اگه قدرت در دستش بیاد دیگه اشتباهات گذشته رو تکرار نمی کنه
محمد
سلام. با اینکه 3 بار به احمدی نژاد رای دادم، اما حالا به این نتیجه رسیدم آقای هاشمی فردی نیست که افراد تخریبگر نسبت هایی به ایشون میدادن. معتقدم آمریکا هم به دنبال تخریب هاشمیه، نه حمایت. اعتقاد داریم: اگر آمریکا از فردی حمایت کرد، بهش رای ندیم. اما همین موضوع، بهانه ای شده برای آمریکا که از این اعتقاد سواستفاده کنه و هر نامزدی رو با این شیوه از دور خارج کنه.
مجتبی
دل خوش سیری چند
نه کار درست درمون داریم
نه درامد زیاد داریم نه ماشین داریم نه خونه
نه بابای پولدار داریم
میخوایم راحت زندگی کنیم باید کیو ببینیم ؟
رد شدن که شدن تایید شدن که شدن
ایا هر کی بیاد میتونه گامی برداره برای فرار از این اوضاع
ما نه از امریکا خوشمون میاد نه انگلیس و به وطنمون پای بندیم ولی مسولانمون اینو درک میکنن که مشکل اصلی مردم اقتصاده در حالی که غرق در بازی های سیاسیشون شدن
بازم گلی به جمال رهبرمون بازهم همون هست وگرنه تا حالا معلوم نبود وضع این مملکت چطور میشد
طلایه داران انقلاب و اخلاق رو ببینین چطور تهمت میزنن به هم ایا اسلام این است؟
من که به کلی از دست این بازی های سیاسی خنده دار خسته شدم
دنیا قدرت پول رو میخوان به نام تکلیف و وظیفه میان توی گود بعدشم شروع میکنن به خراب کردن هم
خدایا خودت به حال ما که به هیچ گروهی تعلق نداریم رحم کن