۰
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۰

واتیکان خواستار بازگشت به گفت‌وگو با الازهر شد

واتیکان پس از دیدار اخیر رهبر قبطیان مصر از این کشور در بیانیه‌ای رسمی خواستار بازگشت به گفت‌وگوها با الازهر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه مصری المصریون، در نخستین واکنش به سفر رهبر قبطیان مصر به واتیکان و دیدارش با پاپ فرانسیس اول، واتیکان در بیانیه‌ای رسمی خواستار بازگشت روابط و گفت‌وگوها بین واتیکان و الازهر شد.

بنابر این گزارش، واتیکان در این بیانیه پیام احمد الطیب شیخ الازهر پس از انتخاب پاپ فرانسیس اول را طرح سلام و صلح از سوی الازهر قلمداد کرده است.

در این بیانیه به فوائد بازگشت روابط حسنه بین الازهر و واتیکان اشاره و عنوان شده است: نقط مشترک بسیاری بین کلیسای کاتولیک و اسلام وجود دارد و از طریق این گفت‌وگوها می‌توان به وحدت ارزش‌ها و مبادی مشترک و البته نه عقیدتی دست یافت.

به گزارش فارس، روابط بین الازهر و واتیکان در سال ۲۰۰۶ رو به تیرگی گذاشت و با انفجارها در کلیسای قدیسین اسکندریه مصر در شب کریسمس سال ۲۰۱۱ و سخنان ضداسلامی پاپ بندیکت شانزدهم، مجمع مطالعات اسلامی الازهر روابط خود با واتیکان را به حالت تعلیق درآورد.

الازهر در طول دو سال گذشته تلاش‌ها برای بازگشت روابط را عذرخواهی واتیکان قرار داده بود اما با استعفای بندیکت شانزدهم ضمن استقبال از بازگشت این روابط شیخ الازهر اعلام کرد: تنها شرط ما عبور از آن چیزی است که رهبران سابق واتیکان از آن سخن گفتند.

پس از این بود که «تواضروس دوم» ضمن سفر به واتیکان تلاش‌هایی را برای بازگشت گفت‌وگوها بین این دو مرکز دینی انجام داد.

برپایه این گزارش البته هنوز منابع خبری دیگری جز این روزنامه مصری خبر این بیانیه را منتشر نکرده‌اند.
کد مطلب: 30768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *