۰
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۶

4 نیاز اصلی زلزله زدگان چیست؟

کودکان بازمانده از حادثه زلزله ، به شدت آسیب روحی دیده اند و نیاز به امداد روانی دارند؛ از جمله یک کودک که ۹ نفر از اعضای خانواده اش را از دست داده ، از روز حادثه تا کنون قدرت تکلم خود را از دست داده است و برغم تلاش روستاییان ، حتی یک کلمه هم حرف نمی زند... یک کامیون حامل چادرهای گرانقیمت که برای زلزله زدگان ارسال شده بود ، توسط افراد ناشناس در ورزقان به سرقت رفت.
خبرنگار اعزامی عصرایران به مناطق زلزله زده آذربایجان از امداد رسانی نسبتاً مناسب به آسیب دیدگان خبر می دهد و گزارش می کند که کمک های مردمی همچنان در حد زیادی به سمت این مناطق روانه است. بسیاری از این کمک ها توسط خود مردم و با خودروهای شخصی به دست آوارگان می رسد. با این حال در نحوه توزیع کمک ها مشکلاتی وجود دارد.

بر اساس این گزارش ، هلال احمر در همه مناطق زلزله زده چادر زده و افراد بی خانمان را عمدتاً اسکان داده است. همچنین با کمک وزارت بهداشت ، نیازهای دارویی مردم نیز در حد مناسبی تأمین شده است.

با این حال ، یکی از مسائلی که مردم را به شدت می آزارد ، فقدان یا کمبود شدید سرویس های بهداشتی صحرایی است. این معضل به ویژه در روستاهایی مانند زغن آباد که آسیب صد در صدی دیده اند ، بیش از بقیه جاها مشکل زاست.
از این رو ، انتظار می رود ، نهادهای مسوول هر چه سریعتر با احداث سرویس های بهداشتی ، شامل دستشویی و حمام ، این مشکل را برطرف کنند.چه آن که عدم اقدام فوری در این باره ، پیامدهای ناگوار بهداشتی را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

کودکان نیازمند ترند

خبرنگار عصر ایران همچنین گزارش می دهد که کودکان بازمانده از حادثه زلزله ، به شدت آسیب روحی دیده اند و نیاز به امداد روانی دارند؛ از جمله یک کودک که ۹ نفر از اعضای خانواده اش را از دست داده ، از روز حادثه تا کنون قدرت تکلم خود را از دست داده است و برغم تلاش روستاییان ، حتی یک کلمه هم حرف نمی زند.
در چنین شرایطی نیاز مبرم به اعزام روانشناسان و مشاوران به مناطق زلزله زده وجود دارد تا بتوانند در کنار نیروهای امدادی ، آلام روحی بازماندگان و مخصوصاً کودکان را کاهش دهند.

زلزله آذربایجان

پتو و لوازم گرم کننده بفرستید

در حالی که در بسیاری از مناطق کشور در این موقع از سال ، کولر روشن است ، شب های مناطق زلزله زده بسیار سرد است و مردم که در چادرها به سر می برند ، ناگزیرند برای گرم شدن ، از چند پتو استفاده کنند.
با توجه به این که پاییز نیز در راه است ، مردم که از نظر مواد غذایی و آب ، مشکل حادی ندارند ، نیاز شدیدی به پتو ، لباس گرم و لوازم گرمایشی دارند.

سرقت کامیون حامل چادر

در شرایطی که امنیت نسبی در مناطق زلزله زده وجود دارد اما به نظر می رسد برخی افراد یا باندهای تبهکار آرام آرام به سمت این مناطق راه افتاده اند و با رویکردی غیرانسانی ، از شرایط سوء استفاده می کنند.
یک امدادگر هلال احمر که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار عصرایران گفت که روز چهارشنبه ، یک کامیون حامل چادرهای گرانقیمت که برای زلزله زدگان ارسال شده بود ، توسط افراد ناشناس در ورزقان به سرقت رفت. تا لحطه مخابره این خبر ، اطلاعی از این که نیروهای امنیتی توانسته اند این کامیون را پیدا کند یا خیر ، در دست نیست.

همچنین برخی افراد در منطقه پیدا شده اند که کار خرید و فروش چادر و اقلام امدادی را با قیمت های بالا انجام می دهند که به نظر می رسد این موضوع نیازمند رسیدگی فوری امنیتی است.

با توجه به این گزارش ، به طور خلاصه زلزله زدگان چهار نیاز فوری دارند:
-تقویت ضریب امنیتی
-پتو ، لباس گرم و لوازم گرمایشی
-مشاوران و روانشناسان
-سرویس های بهداشتی صحرایی

از همه کسانی که می توانند در این زمینه ها کمک کنند انتظار می رود هموطنان خود را در این شرایط سخت تنها نگذارند.

 
کد مطلب: 3263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *