۰
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۶
سازمان ملل اعلام کرد:

کشته شدن ۱۹ امدادگر طي يکسال گذشته در سومالي

آژانس امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد از سال گذشته که این آژانس، روز جهانی فعالیت های بشر دوستانه را جشن گرفت که مصادف با یکشنبه آینده است، نوزده امدادگر در سومالی کشته شده اند.
مارک بودن Mark Bowden هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در سومالی گفت در حالی که اوضاع انسانی در سومالی از سال گذشته بهبود یافته است، این اوضاع با توجه به اینکه سه میلیون و هشتصد هزار نفر همچنان در بحران یا بدون حمایت مداوم، در معرض بازگشت به بحران قرار دارند، همچنان بحرانی است.
این مقام سازمان ملل متحد در بیانیه ای که روز جمعه در نایروبی منتشر شد، خاطر نشان کرد :« هر روز در سومالی، سازمان های غیر دولتی و نهادهای بشر دوستانه سازمان ملل متحد با مردم سومالی برای فائق آمدن بر اثرات خشکسالی، گرسنگی، قحطی و درگیری ها بر مردم بی گناه، همکاری می کنند ».
وی افزود :« در حالی که سومالی همچنان یکی از خطرناک ترین محیط ها برای امدادگران است، آنها در تعهد خود برای فرو نشاندن و آرام کردن این درد و رنج راسخ هستند ».
در پی بررسی اواسط سال درخواست های بشر دوستانه برای سومالی، سازمان های غیر دولتی و نهادهای سازمان ملل متحد که در امور بشر دوستانه در سومالی فعالیت می کنند از اعطا کنندگان کمک می خواهند پانصد و هفتاد و شش میلیون دلار برای رسیدگی به نیازهای مردم سومالی در شش ماه آینده عرضه کنند.
درخواست تجدیدنظر شده برای کل سال دو هزار دوازده میلادی یک میلیارد و یکصد و شصت میلیون دلار است که نیمی از آن دریافت شده است.
فعالان امور بشر دوستانه به وجوه برای عرضه کمک ها به سومالیایی های آسیب پذیرتر از جمله مواد غذایی، آب پاکیزه، تاسیسات بهداشتی و مراقبت های پزشکی نیاز دارند.
سازمان های فعال در امور بشر دوستانه از سالگرد روز جهانی فعالیت های بشر دوستانه برای تاکید بر اینکه مردم سومالی باید همچنان در دستور کار جامعه بین المللی قرار داشته باشند، تاکید کردند.
بنابر اعلام مارک بودن، بیش از یک میلیون آواره سومالیایی در کشورهای همسایه سومالی به سر می برند و بیش از یک میلیون آواره در این کشور هستند.
وی افزود :« در بخش هایی از سومالی، مردم بار دیگر در حال جابجایی هستند، خانه های خود را در جستجوی مواد غذایی، آب و دیگر کمک ها یا فرار از درگیری ها ترک می کنند ».
هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در سومالی گفت :« مناقشه و درگیری ها در سومالی به طور مستقیم بر زندگی تعداد زیادی از اتباع سومالی به ویژه زنان و کودکان تاثیر می گذارد و بسیاری از کودکان شیوه ای دیگر از زندگی را نمی شناسند ».
درگیری ها در سومالی همچنین تلاش ها برای کمک رسانی را به شدت پیچیده کرده است و امدادگران به طور مستقیم در معرض خطر قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از نایروبی، مارک بودن گفت :« خطرها بسیار واقعی است. از روز جهانی فعالیت های بشر دوستانه در سال گذشته، نوزده امدادگر کشته و هشت تن دیگر در سومالی ربوده شده اند که چهار تن همچنان در اسارت هستند ».
وی افزود :« حملات علیه امدادگران کاملا غیر قابل قبول است ».
کد مطلب: 3309
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *