۰
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۲

بازتاب توافق ایران با ۱+۵ در رسانه‌های انگلیسی زبان

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ تیتر اول امروز رسانه‌های کوچک و بزرگ جهان را به خود اختصاص داد.
شبکه تلویزیونی ان.بی.سی با اشاره به توافق ایران با قدرت‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای‌اش نوشت: پس از مذاکرات فشرده چند روزه در ژنو، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجه ۵ کشور دیگر در بامداد روز یکشنبه توانستند با ایران به یک توافق هسته‌ای دست یابند.



به نوشته این شبکه تلویزیونی این توافق یک موفقیت تاریخی است که توانست بن‌بست ۱۰ ساله هسته‌ای با ایران را به پایان برساند و باعث ذوب شدن یخ‌های دیپلماتیک میان ایران و ایالات متحده شد.



همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی دقایقی پس از انجام توافق میان ایران و ۱+۵ نوشت: این توافق اولین نشانه سازش و سازگاری میان ایران و غرب است. یکی از اهداف اصلی این توافق پایان بن‌بست هسته‌ای بود که پس از مذاکرات سرسختانه بیش از چهار روز در ژنو حاصل شد.



این خبرگزاری در ادامه گزارش خود با اشاره به اظهارات کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف‌، وزیر امور خارجه ایران که این توافق اولین گام است، به واکنش‌های جهانی و رهبران کشورها درباره توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ پرداخت.



روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی با بیان اینکه در بامداد روز یکشنبه یک توافق تاریخی میان ایران و آمریکا و ۵ قدرت دیگر به امضاء رسید براساس این توافق برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شده و در مقابل ایران نیز گام‌هایی در راستای برنامه هسته‌ای‌اش برمی‌دارد.



این توافق در ژنو یک توافق موقتی برای شش ماه است که به قدرت‌های بین‌المللی اجازه می‌دهند برای دستیابی به یک توافق همیشگی تلاش کنند. کارشناسان در این باره می‌گویند که این اولین آزمایش دولت جدید حسن روحانی است که به اعتدال‌گرایی معروف است .

روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا با انتشار گزارشی با عنوان اینکه ایران و قدرت‌های جهان به یک توافق تاریخی هسته‌ای دست یافته‌اند، نوشت: بامداد روز یکشنبه ایران و شش کشور جهان توانستند به یک توافق هسته‌ای دست یابند که در برابر برخی اقدامات ایران در برنامه هسته‌ای‌اش، برخی از تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود.

منبع:ایسنا
کد مطلب: 35900
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *