۰
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۵

معاونت هنری تا پایان سال فقط 15 میلیارد بودجه دارد

معاون هنری وزیر ارشاد با مثبت ارزیابی کردن بودجه اختصاص یافته دولت در حوزه هنر برای سال 93 از تصویب الزامی شدن اجرای تبصره 14 در دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار هنری خبر داد.
معاونت هنری تا پایان سال فقط 15 میلیارد بودجه دارد
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن مثبت ارزیابی کردن روند تخصیص بودجه دولت در بخش هنر تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در بودجه‌بندی سال ۹۳ دیدم باید از هنرمندان بخواهم که خیلی نگران نباشند. گرچه من نمی خواهم فضاسازی کنم که در درون آن فضاسازی مطالباتی به مطالبات دیگر بدون اینکه جایگاهی برای آن در نظر گرفته شده باشد، اضافه شود اما باید بگویم ما در سال جاری به خاطر اینکه سقف بودجه وزارت ارشاد در یک اندازه مشخصی بسته شده بود تمام تلاش خود را انجام دادیم که خودمان را به مجموعه نظراتی که مد نظرمان بود نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه باید رایزنی‌های مختلفی را برای ارتقای بودجه فعالیت‌های هنری انجام داد، خاطرنشان کرد: فکر می کنم باید رایزنی‌های مختلفی را انجام دهم چون اعتقاد دارم باید راه‌های دیگری را برای افزایش بودجه پیدا کرد چراکه کار ما لزوما مدیریت هزینه‌ها نیست. من اعتقاد دارم که باید بتوانیم در مجموعه ای از فعالیت ها وارد شویم که بتوانیم هرچه بیشتر از امکاناتی که در کشور به صورت پنهان و غیر فعال وجود دارد، استفاده کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفته وضعیت بودجه ما در سال آینده نسبت به سال جاری و سال گذشته بهتر خواهد شد اما باید توجه داشت که موضوع تورم خود به خود در بسیاری از فعالیت‌های هنری تاثیرگذار خواهد بود. با این حال من تصور می کنم که سال آینده ما بتوانیم با دو موضوع راحت برخورد کنیم؛ یکی مشکلات درون سیستمی مانند رسیدگی به وضعیت کارکنان و جلوگیری از نوسان حقوق این عزیزان است که تلاش داریم با اتکا به میزان بودجه‌ای که در اختیار ما قرار خواهد گرفت مشکلات پیش‌آمده در این حوزه را حل کنیم. حل شدن این مشکل موجب انگیزه‌دار شدن سیستم و فعال شدن آن برای کارهایی که از آنها انتظار داریم، خواهد شد.

مرادخانی تصریح کرد: به طور حتم وضعیت بودجه در حوزه‌های مختلفی چون تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در سال آینده وضعیت بهتری نسبت به امسال خواهد بود. اجرای الزامی تبصره ۱۴ نیز یکی از کارهای مهمی است که توانستیم آن را در دولت مصوب کنیم. در تبصره ۱۴ که پیش از این اجرای آن برای دستگاه‌های دولتی الزامی نبود، تمامی دستگاه‌هایی که از امکانات دولتی و عمومی استفاده می‌کنند موظف خواهند بود که یک درصد از هزینه‌های جاری خود را صرف هزینه کارهای هنری کنند.

وی با تقدیر از هیات دولت در تصویب الزامی کردن این تبصره افزود: ما باید تلاش کنیم که در مجلس شورای اسلامی هم نمایندگان محترم به این موضوع نگاه مثبت داشته باشند و مطمئن هستم که اینطور خواهد بود چراکه براساس این تبصره تمامی کارهایی هم که در حوزه های عمرانی به واسطه بودجه های عمرانی در حال انجام است یک درصد از هزینه های خود را صرف هزینه کارهای هنری اعم از منقول و غیر منقول می‌کنند که این رویکرد در مرحله اول کمک قابل توجهی به حوزه هنرهای تجسمی خواهد کرد که بتواند خود را بدون هزینه‌های دولتی هم سر پا نگهدارد. البته اگر بتوانیم این وضعیت را به شرایط مطلوب نزدیک کنیم خود به خود حوزه های دیگر هم به نحوی از این موضوع تاثیر می‌گیرند.

معاون هنری وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بودجه امسال این است که به نکات خوبی توجه کرده است. البته در مجموع شاید مطلوب به آن معنا که مورد نظر ما هست، نباشد اما فکر می‌کنم بتوانیم سال آینده دسترسی به فعالیت‌هایی را که مورد نظر است، بیشتر کنیم. کار مهمی که باید انجام دهیم این است که با سازمان ها، نهادها و جریان های مختلفی که مرتبط با کارهای هنری هستند حرفه ای‌تر و متفاوت تر کار را شروع کنیم که این روند در درون سیستم های اجتماعی موجود خود به خود منجر به تامین پول و امکانات بیشتر خواهد شد.

مرادخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه مشکل عمده ای که در حوزه بودجه وجود دارد این است که بنیان بودجه در معاونت هنری خیلی قوی نیست و این اشکال بزرگی است که ما با آن روبه رو هستیم. من این را نمی گویم که دوباره به کسی بر بخورد. این نگاه، یک نگاه شخصی و یک تحلیل است. ما باید تلاش خود را انجام دهیم که در مرحله اول پایه های بودجه در معاونت هنری که تفاوت های زیادی با بخش سینمایی دارد، مستحکم‌تر کنیم و طبیعی است که میزان رشد ما بر این اساس سنجیده خواهد شد.

وی ادامه داد: کل اعتباری که تا پایان سال برای فعالیت‌های هنرمندان سراسر کشور در حوزه های تئاتر، موسیقی، تجسمی و کارهای حمایتی در نظر گرفته شده فقط ۱۵ میلیارد تومان است و سراسر کشور هم از ما انتظار دارند که بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم. پس می بینید که اگر بنیاد بودجه در معاونت هنری مستحکم‌تر بود به طور طبیعی شاهد اتفاقات بهتری بودیم. البته این اتفاق تقریبا در حال رخ دادن است و کارهای خوبی هم در این زمینه انجام شده که سعی می کنیم در سال‌های آتی نیز آن را به نتیجه برسانیم.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: دوست داشتم در سال جاری یک مقدار فعال‌تر روی این قضیه عمل کنیم. البته اگر همین امسال هم به همراه دوستان هنرمندان تلاش بیشتری کنیم و حرکتی کنیم که بتوانیم تخصیص های امسال را کامل دریافت کنیم خودش یک موفقیت است. البته دولت ممکن است بنا به شرایطی که دارد نتواند تخصیص را به صورت کامل پرداخت کند بنابراین اگر بتوانیم این موضوع مهم را ه به نتیجه برسانیم یک موفقیت است.
کد مطلب: 36259
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *