۰
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۴

جزئیات اقدامات ایران برای آزادی 5 مرزبان و یک دیپلمات

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آخرین اقدامات وزارت خارجه برای آزادی 5 مرزبان و دیپلمات ربوده شده در پاکستان و یمن گفت: امیدواریم با تشریک مساعی و رایزنی هایی که در جریان است این افراد هرچه سریعتر آزاد شوند.
جزئیات اقدامات ایران برای آزادی 5 مرزبان و یک دیپلمات
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروسی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درخصوص آخرین اقدامات وزارت خارجه برای آزادی ۵ مرزبان ربوده شده ایرانی اظهار داشت: موضوع گروگان های ایران چه ۵ سرباز عزیز که توسط گروه های تروریستی ربوده شده اند و چه دیپلمات گروگان گرفته شده در یمن از موضوعات بسیار مهم است که وزارت امور خارجه را هم به لحاظ وظیفه رسمی و هم نگرانی انسانی مشغول به خود کرده است.

وی با اشاره به در پیش بودن سال نو شمسی خطاب به خانواده های این افراد گفت: من به خانواده های گروگان های عزیز عرض می کنم که گروگانهای عزیزی که برای خدمت به این آب و خاک و حفاظت از مرزهای کشور تلاش کرده اند و در این تلاش مقدس به دست گروه های افراطی افتاده اند، به عنوان یک خانواده خودمان را با این عزیزان همراه می دانیم و از هیچ کوششی برای آزاد شدن این عزیزان فروگذار نخواهیم کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: وزارت خارجه از مسیرهای مختلف دیپلماتیک پیگیری ها را ادامه می دهد و هم با پاکستان و هم یمن و سایر اطراف ذی ربط این موضوع را پیگیری خواهد کرد و امیدواریم با هماهنگی و همکاری کشورها و تشخیص منافع بلندمدت کشورهای منطقه که تروریسم به نفع هیچ کسی نیست و با تشریک مساعی این عزیزان هرچه سریع تر به آغوش خانواده خود برگردند.

وی خاطرنشان کرد: توقع ما از دولت پاکستان و یمن این است که تضمین سلامتی اتباع ما را بدهند و از هیچ اقدامی برای آزادی و بازگردان سالم و سریع آنها فروگذار نکنند.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با دستور کار مذاکرات ایران ۱+۵ که از روز سه شنبه در وین برگزار خواهد شد گفت: طبیعی است که مذاکرات هرچه جلوتر برود دقیق تر، ریزتر و دشوار تر می شود.

وی با بیان اینکه انتظار توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و بعید است ضرورتی برای حضور وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ وجود داشته باشد گفت: ما در رابطه با چند موضوع توافق کرده ایم که یکی از آنها ابعاد برنامه هسته ای ایران از جمله غنی سازی و آب سنگین است و همچنین در خصوص همکاری های بین المللی در حوزه هسته ای که تعهد کشورهای ۱+۵ مطابق با معاهده NPT و موضوع رفع تحریم ها گفتگو خواهیم کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: سطح مذاکرات مثل دور قبلی است یعنی هدایت مذاکرات توسط بنده و خانم اشتون خواهد بود اما اصل مذاکرات توسط معاونان سیاسی ۱+۵ و معاونان وزارت خارجه ایران انجام می شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تحولات اکراین و برگزاری همه پرسی برای پیوستن کریمه به روسیه اظهار داشت: ما هم مثل وزیر امور خارجه بلاروس معتقدیم که هر اقدامی که می خواهد صورت بگیرد باید با توجه به حقوق بین الملل، خواست مردم بدون توسل به زور و با در نظر داشتن جلوگیری از افراطی گری و تقویت ثبات باشد چون منطقه نیاز به آرامش دارد و آمادگی یک تنش جدید دیگر را ندارد.
کد مطلب: 37893
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *