۰
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۲

آشنایی با مجنونی که شعرهای فارسی را به سوئدی ترجمه کرد

6 فیلم مستند در برنامه «شب های مستند» هفته آینده از شبکه مستند پخش می شود که «مجنونی از اسکاندیناوی» درباره مردی که در طول 35 سال در یک تیمارستان بستری بود و در این فاصله شعرهای فارسی را به سوئدی ترجمه کرد یکی از این آثار است.
آشنایی با مجنونی که شعرهای فارسی را به سوئدی ترجمه کرد
مجید گیاه ‌چی مجری طرح مجموعه «شب‌های مستند»  گفت: در ساعت ۲۳ روزهای شنبه تا چهار‌شنبه ۲۱ تا ۲۵ تیر به ‌ترتیب فیلم‌های «مجنونی از اسکاندیناوی» و «شوش» ساخته‌ فرشاد اکتسابی که ادامه پخش فیلم‌های هفته پیشین این فیلمساز است، نمایش داده می شود. همچنین مستندهای «مورچه‌ها» و «عبور از سیم خاردار» و «پرواز» ساخته‌ی دلاور دوستانیان و «آخرین قاره» از آثار مانی میرصادقی از شبکه مستند پخش می ‌شود.

وی ادامه داد: بعد از نمایش هر مستند، فیلم با حضور فیلمساز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. برنامه شب‌های مستند در ساعت ۵:۳۰ و ۱۳:۳۰ روز پس از پخش تکرار می‌شود.

مستند «مجنونی از اسکاندیناوی» روایتی است از سرگذشت عجیب و شگفت ‌انگیز اریک هرملین، مترجم سوئدی در اوایل قرن بیستم که بیش از ده هزار صفحه از اشعار شاعران کلاسیک ایران سعدی، نظامی، عطار، مولوی، خیام، ... را از فارسی به سوئدی ترجمه کرد. این ترجمه‌ ها بیش از ۳۵ سال به طول انجامید و هرملین در طول این ۳۵ سال در یک تیمارستان روانی بستری بود. «مجنونی از اسکاندیناوی» در ششمین جشنواره فیلم مستند ایران موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش نیمه ‌بلند شد.

مستند «سووز (شوش)» (شوش یا به زبان فرانسه سووز) نگاهی دارد به تاریخچه‌ باستان ‌شناسی در منطقه باستانی شوش که قریب به یک قرن توسط فرانسویان به طول انجامیده است. این فیلم در جشنواره‌ فیلم فجر ۱۳۹۱ در بخش سینمای مستند، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری بود.

مستند «مورچه‌ها» نیز در مورد زندگی پنهان این حشرات به دور از چشم انسان‌هاست، حشراتی با زندگی پرتحرک که همواره در حال تلاش و کار هستند. این فیلم جایزه بهترین فیلم مستند و بهترین تدوین را از پنجمین جشنواره‌ فیلم دانشجویی کسب کرده است.

«عبور از سیم خاردار» مستندی است که در آن تلاش و سختی‌های پیش روی یک موجود زنده برای رسیدن به یک هدف را مورد توجه قرار می‌دهد.

مستند «پرواز» با نمایش مشکلات حشرات در عبور از عرض یک جاده اشاره‌ای دارد به مشکلاتی که انسان‌ها نه تنها برای خود، که برای دیگر موجودات زنده فراهم می‌ کنند.

«آخرین قاره» نیز گزارشی است از سفر مانی میرصادقی به‌عنوان سومین ایرانی‌ای که موفق به حضور در جنوبگان شده است، قاره‌ای در قطب جنوب که ۹۸ درصد آن‌را یخ‌های جامد تشکیل می‌دهد و در سال ۱۸۴۰ به عنوان یک قاره شناخته شد. سردترین و بادی‌ترین نقطه‌ی جهان که کم‌ترین دمای ثبت شده تا به امروز (منفی ۳/۱۲۹ درجه‌ فارنهایت یا منفی ۸۹ درجه‌ سانتی گراد) و سرعت باد معمولا بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت متعلق به آن است
کد مطلب: 39781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *