۰
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶

این روزها در اقتصاد ایران چه می گذرد؟

در حالی که وابستگی بودجه کل کشور به نفت به صفر نرسیده است نفت ایران تا سال 1453 تمام می‌شود.
این روزها در اقتصاد ایران چه می گذرد؟
اقتصاد ایران در سال ۹ روزهای نسبتا آرامی را سپری می کند و کمتر بازاری با حاشیه و نوسان قیمتی همراه است و این موضوع باعث برقراری آرامش در بسیاری از بازارها شده است.

در حالی که ثبات قیمتی در بسیاری از بازارها حاکم شده و روند حرکتی نرخ تورم نیز نزولی است این روزها مهم ترین موضوعی که در اقتصاد کشور مطرح می شود بسته ویژه دولت برای خروج از رکود است که در بیشتر فضاهای اقتصادی کشور حاکم شده است.

اما علاوه بر مطرح شدن بسته خروج از رکود و کمبود تقاضا در بازار، اقتصاد ایران در حوزه های مختلف شرایط ویژه ای دارد و اعداد و ارقام مختلفی این روزها مطرح می شود که بیانگر شرایط ویژه اقتصاد کشور است.

از جمله اعداد مهمی که این روزها به گوش می رسد وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن است که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این رابطه گفته است طی همکاری با‌ وزارت راه و شهر‌سازی‌ صندوق‌هایی تشکیل شده و بر اساس سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود و طبق منابع مالی موجود، تسهیلات‌ مسکن ۸۰ میلیونی‌ بر اساس ۵۰ در‌صد متوسط مسکن و نرخ سود و قدرت پرداخت قسط، کارشناسی شده و وام پرداخت خواهد شد‌.

یکی دیگر از اعداد مهم در اقتصاد کشور که در روزهای اخیر مطرح شده بازگشت پول های بلوکه شده ایران است که بر همین اساس در چارچوب مرحله دوم توافقات ژنو مبنی بر انتقال ۲.۸ میلیارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی، اقساط اول و دوم معادل یک میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی در کشور ژاپن به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کشور عمان واریز شده است.

همچنین در روزهای اخیر آمار صادرات و واردات ایران در سال ۹۳ منتشر شده که بر اساس آن صادرات ایران در پنج ماهه نخست امسال با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۹ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات کشور ۱۶ میلیون و ۴۲۱ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۸۱ میلیون دلار بوده است.

اما در حالی که بسیاری از بازارهای اقتصادی کشور در ثبات به سر می برند بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری نمی کند و شاخص بورس روند نزولی را سیر می کند. این موضوع موجب شده تا سرمایه گذاران در بازار بورس با تامل بیشتری در بازار فعالیت کنند و علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همین رابطه از کاهش ۳۰ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه خبر داده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون صنعت خودروسازی کشور با حاشیه های فراوانی همراه بوده و خودروسازان از زیان میلیاردی خبر داده اند و روند سودآوری صنایع و شرکت‌های بورس نیز نشان می‌دهد که از میان کل صنایع حاضر در بورس تنها صنعت خودروسازی با زیان مواجه شده است به طوری که ۲۸شرکت حاضر در بورس در سال گذشته در مجموع ۷۷۰ میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

در جدول زیر به برخی اعداد مطرح در اقتصاد کشور اشاره شده است:

موضوع


توضیح

زیان سهامداران بورس


میانگین زیان سهامداران بازار بورس در هفته گذشته ۱.۶ درصد دیگر رشد کرد و به ۸.۷ درصد رسید.

نیاز مسکن در هر سال


نماینده ویژه در امور رسیدگی و تحلیل حوادث ساختمان گفته است مطابق طرح جامع مسکن تا افق سال ۱۴۰۵ سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور احتیاج داریم.

مطالبات معوق بانک ها


معاون اول رئیس جمهور گفته است مطالبات جاری بانک‌ها امروز به میزان بالای ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. حبس شدن این حجم از منابع، بانک‌های کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

آزادسازی دلارهای بلوکه شده


در چارچوب مرحله دوم توافقات ژنو مبنی بر انتقال ۲.۸ میلیارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی، اقساط اول و دوم معادل یک میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی در کشور ژاپن به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کشور عمان واریز شد.

حجم صادرات و واردات


صادرات ایران در پنج ماهه نخست امسال با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۹ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات کشور ۱۶ میلیون و ۴۲۱ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۸۱ میلیون دلار بوده است.

فعالیت بدون مجوز اصناف


وزیر صنعت معدن و تجارت گفته است حدود سه میلیون صنف در کشور داریم که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار صنف بدون مجوز فعالیت می‌کنند که ۴۵ درصد از این اصناف توزیعی، حدود ۳۰ درصد تولیدی و ۲۵ درصد باقی مانده خدماتی هستند.

میزان مصرف بنزین


میانگین مصرف بنزین کشور در هفته نخست شهریور ماه امسال با ١٣ میلیون لیتر افزایش نسبت به مدت هفته قبل به بیش از ٧٦ میلیون لیتر رسیده است.

زیان خودروسازان


روند سودآوری صنایع و شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که از میان کل صنایع حاضر در بورس تنها صنعت خودروسازی با زیان مواجه شده است به طوری که ۲۸شرکت حاضر در بورس در سال گذشته در مجموع ۷۷۰ میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

میزان تولید خودرو


در ۵ ماهه امسال ۴۰۴ هزار و۱۰ دستگاه انواع خودرو تولید شد که این رقم در مقایسه با ماهه نخست سال ۹۲ رشد ۷۳.۴ درصدی را نشان می دهد.

اجاره بها مسکن


بررسی ها از «شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران» که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، نشان می دهد: این شاخص در سه ماهه نخست سال ۹۳ نسبت به سه ماهه قبل، تنها ۲.۳ درصد رشد کرده که کمترین میزان رشد در هشت فصل متوالی است.

سال پایان نفت در ایران


وابستگی دیرینه اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی در حالی همچنان ادامه دارد که دولت نتوانسته منابع مورد نیاز برای بودجه را از محل دیگری تامین کند و این در حالی است که نفت ایران تا سال ۱۴۵۳ تمام می‌شود.

هزینه های دولت یازدهم


بر اساس آمار بانک مرکزی، هزینه های دولت یازدهم در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

وام ۸۰ میلیونی مسکن


طی همکاری با‌ وزارت راه و شهر‌سازی‌ صندوق‌هایی تشکیل شده و بر اساس سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود و طبق منابع مالی موجود، تسهیلات‌ مسکن ۸۰ میلیونی‌ بر اساس ۵۰ در‌صد متوسط مسکن و نرخ سود و قدرت پرداخت قسط، کارشناسی شده و وام پرداخت خواهد شد‌.

منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 41051
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *