۰
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۰

آیت الله هاشمی: اگر امریکا صداقت نشان دهد، علیه داعش همکاری می کنیم

ما داعش را گوشه ای از کوه یخی می دانیم که در دریا شناور است و روز به روز بیشتر بالا می آید و در ناراحتی های مردمی از استکبار ریشه دارد که رنج کشیدند و این گونه دارند انتقام می گیرند.
آیت الله هاشمی: اگر امریکا صداقت نشان دهد، علیه داعش همکاری می کنیم
آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران بیشتر از هر کشور دیگری قربانی تروریسم بوده است و تجربه ای که ما در مبارزه با تروریسم داریم، هیچ کشوری ندارد و ما بیش از همه کشورها آمادگی داریم که علیه تروریسم کار کنیم.

 مارتین لیده گارد، وزیر امور خارجه دانمارک در دیدار امروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی تقاضا کرد تا آقایان سورندهارتمن و راسموس بناستین، خبرنگاران شبکه رادیو و تلویزیون دانمارک و شبکه TV۲ که همراه وزیر بودند، در حاشیه این دیدار ، مصاحبه کوتاهی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشند که شرح کامل آن به شرح ذیل است.

خبرنگار شبکه رادیو و تلویزیون دانمارک: جناب آقای هاشمی رفسنجانی، اینکه وزیر امور خارجه دانمارک پس از ۱۰ سال به ایران آمدند، از نظر شما چه اهمیتی دارد؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی: خوشحالیم و از این سفر استقبال می کنیم. با دانمارک روابط مفصل و قدیمی داشتیم. روابط دو کشور تقریباً هم سن من است که از ۸۰ سال پیش برقرار شد و هنوز هم هست، ولی اخیراً کم شده است.

خبرنگار شبکه رادیو و تلویزیون دانمارک: وزیر خارجه دانمارک در اینجا هستند تا کشورهای منطقه را قانع کنند که برای مبارزه علیه داعش شرکت کنند. آیا فکر می کنید امکان دارد که ایران هم علیه داعش با آمریکا همکاری کند؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر آمریکا از خود صداقت نشان دهد، می توان همکاری کرد، ولی اگر بخواهد فریبکاری کند، نمی شود. ما داعش را گوشه ای از کوه یخی می دانیم که در دریا شناور است و روز به روز بیشتر بالا می آید و در ناراحتی های مردمی از استکبار ریشه دارد که رنج کشیدند و این گونه دارند انتقام می گیرند. الان داعش بی رحم ترین گروه تروریستی است. به همین دلیل جوانانی را جذب می کنند که اسلام را در دنیا بدنام کردند. اسلام اصلاً این گونه نیست. آقای وزیر خارجه شما تاریخ می دانند و من یک نمونه از کارهای اسلامی را می گویم.

حضرت علی(ع) امام و پیشوای شیعیان در همین منطقه ای که الان داعش هست، حکومت می کرد. چون آنجا بین معاویه که در شام حکومت داشت و حضرت علی(ع) که در کوفه عراق حکومت داشت، جنگی در گرفت، یک دختر مسیحی در مرز مورد تجاوز قرار گرفت و خلخالش را بردند که زینت زنان در پای آنان بود. حضرت علی(ع) که بر اکثر ممالک اسلامی آن روز، از هند تا مدیترانه حاکم بود، بالای منبر رفت و درباره این اتفاق گفتند: انسان باید از غصه بمیرد و اگر بمیرد حق دارد، تا اینکه به دختر جوانی تجاوز کنند و خلخالش را ببرند. اسلام اصیل این است ولی الان در همانجا داعش صدها هزار مسیحی و مسلمان را یا کشته و یا آواره کرده است. در حال حاضر چهره ی اسلام واقعی توسط گروه های تندرو در دنیا دارد مشوه می شود ولی بدانید که اگر داعش سرکوب شود، جوانان عصبانی عضو آن، به گروه های دیگر می پیوندند. یعنی کارشان تمام نمی شود. همان گونه که بخشی از نیروهای جبهه النصره به داعش پیوستند.

خبرنگار شبکه TV۲: جناب آقای هاشمی، برای بنده افتخار است که از جناب عالی سؤال می کنم. در حال حاضر شما مشغول مبارزه با گروه داعش در عراق هستید و آمریکا هم با همین دشمن در حال مبارزه است. این تفکر دو پهلو چگونه بین ایران و آمریکا به اشتراک رسید؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما داریم کار خود را می کنیم، ولی هر دو به یک نقطه می زنیم. قبلاً در مبارزه با گروه زرقاوی هم چنین کار مشترکی داشتیم. ولی در سوریه ما با همین گروهک داعش می جنگیدیم، در حالی که آمریکا از اینها حمایت می کرد. ما داریم کار خود را می کنیم و امیدواریم آمریکا و دیگر کشورها هم کمک کنند تا شرّ این گروه تروریستی از سر مردم عراق و سوریه و مسلمانان منطقه کم شود.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 41147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *