۰
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴

نامه خاتمی به رهبر انقلاب؛ نماد تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت؟

گرچه عیادت از رهبری نظام و برپایی مراسم دعا و شکرگزاری برای سلامتی رهبری و انتشار بیانیه هایی در این خصوص طی روزهای اخیر بسیار دیده شد اما گویی نامه خاتمی به رهبر انقلاب تکانه شدیدی به فضای سیاسی کشور داد.
نامه خاتمی به رهبر انقلاب؛ نماد تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت؟
خبر را خود «سید اصلاحات» رسانه‌ای و علنی کرد. سیدمحمد خاتمی در حاشیه سفر به زادگاهش از نگارش نامه ای به مقام معظم رهبری سخن گفت که در آن برای موفقیت عمل رهبر انقلاب ابراز خوشحالی و آرزوی تندرستی هرچه زودتر را برای ایشان کرده بود. او در ضمن سخنانش با دعا برای تندرستی رهبر انقلاب گفت«اميدوارم به حق محمد و آل محمد هر چه زودتر سلامتي و تندرستي قرين وجود رهبري شود. »

ساعاتی بعد از این سخنان هم متن کامل مجمع روحانیون مبارز به رهبر انقلاب که امضای سیدمحمد خاتمی پای آن بود منتشر شد که در آن آمده بود« خبر عمل جراحي موفقيت آميز انجام شده موجب مسرت اقشار مختلف در خارج و داخل كشور به ويژه ملت بزرگ ايران گرديد. گزارش رييس محترم گروه پزشكي، آرامش بخش خاطر همه علاقه‌مندان در سراسر كشور شده است. با كمال خرسندي از سلامتي وجود مبارك، عافيت جنابعالي و دوام عمر شريف را از خداوند بزرگ مسئلت داريم. اميد است عنايت خاص حضرت بقيه‌الله ارواحنا فداه همواره و در همه حال شامل وجود مبارك باشد»

گرچه عیادت از رهبری نظام و برپایی مراسم دعا و شکرگزاری برای سلامتی رهبری و انتشار بیانیه هایی در این خصوص طی روزهای اخیر بسیار دیده شد اما گویی نامه خاتمی به رهبر انقلاب تکانه شدیدی به فضای سیاسی کشور داد. برخی در وصف این اقدام رهبر اصلاحات گفتند و برخی دیگر با دیده بدبینی و شک نگاه کردند و آن را برنامه ریزی چپ گرایان برای بازگشت به قدرت و یک بازی سیاسی قلمداد کردند تا اینگونه اصلا طلبان و خاتمی بدون هزینه به دامان نظام و تحرکات سیاسی بازگردند.

تحلیلی که موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات آن را شدیدا رد کرده و تاکید دارد« کسی از دامان نظام خارج نشده است که بخواهد بازگردد..»

اما این تنها اقدام مجمع روحانیون در موضوع بیماری رهبر انقلاب نبود، آنگونه که محتشمی پور که مدت های مدیدی دور از رسانه ها بود با ملاقات از رهبری بعد از مدت ها چهره اش رسانه ای شد. او که عضوی از مجمع روحانیون مبارز بود شخصا به عیادت رهبر انقلاب رفت تا شاید این اقدام هم مهر تاییدی بر همراه بودن مجمع روحانیون با رهبری نظام و جمهوری اسلامی باشد.

آنگونه که موسوی لاری هم در این خصوص می گوید« در روز‌هاي گذشته بعضي از دوستان عضو مجمع از جمله جناب آقاي محتشمي‌پور نيز به عيادت رهبر انقلاب رفته اند. البته چندان در جريان برنامه‌هاي آقاي خاتمي نيستم و ممكن است آقاي خاتمي هم عيادتي از رهبر انقلاب داشته‌ باشند. مجمع روحانيون مثل همه دلسوزان نظام، شفاي كامل رهبر انقلاب را از خداوند خواستار است.»

فارغ از فضای سیاسی و رسانه ای، نامه خاتمی در شبکه های اجتماعی هم ولوله برپا کرد و کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به انتشار عکس هایی از رهبر انقلاب و سیدمحمد خاتمی اقدام کرده و از این اقدام سید خندان استقبال کردند و آن را لازمه ارتباط منطقی و صحیح جریان اصلاحات با نظام و در راس آن رهبر انقلاب دانستند. گرچه باز هم بودند کسانی که در این فضا که نامه خاتمی را حتی تلاش برای بازسازی فتنه دانستند.

در جدول زیر به برخی واکنش ها به نامه رییس دولت اصلاحات اشاره شده است؛

اسامی /عنوان


اظهارات درباره نامه خاتمی به رهبر انقلاب

عبدالواحد موسوی لاری

وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز


*نامه مجمع روحانيون مبارز يك نامه‌نگاري، درون نظام بوده‌ است. نام مجمع روحانيون مبارز با نظام و انقلاب گره خورده و نظام با آنها قهر نكرده‌ است. تازه‌به‌دوران رسيده‌هايي كه مي‌خواهند آبي را گل آلود كنند و از آن ماهي بگيرند، بايد بروند به حال خودشان فكري كنند.

*مجموعه مجمع روحانيون مبارز و چهره‌هايي كه در شكل‌گيري و تداوم انقلاب موثر بوده، در تمام مراحل انقلاب، در متن انقلاب حاضر بوده‌ و هيچ موضع‌گيري جز با دغدغه نظام و انقلاب نداشته‌اند. مروري بر انديشه‌هاي امام خميني و مواضع ايشان درباره اين افراد به روشني نشان مي‌دهد اين افراد در حاشيه نبوده‌اند كه اكنون بخواهند به متن بازگردند. اين حرف‌ها مربوط به ذهن‌هاي بيمار و جريان‌هاي حاشيه‌اي است كه ان‌شاء‌الله خدا شفاي‌شان بدهد.

حمیدرضا ترقی

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه


*به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت و پیدا کردن پایگاه اجتماعی در داخل جامعه نیازمند مطرح کردن این چهره‌ها و زنده کردن آنها در کشور هستند و از آنجایی که مقام معظم رهبری تا به حال هیچ روی خوشی به فتنه و فتنه‌گران نشان نداده‌اند و بر ظلمی که این افراد در حق نظام روا داشتند تاکید کردند، متاسفانه عوامل فتنه هم هنوز اقرار و اعتراف به اشتباهات گذشته خودشان نکرده‌اند.

*در نهایت به نظر می‌رسد اصلا‌ح‌طلبان با مهندسی کردن افکار عمومی جامعه و رسانه‌ای کردن اینگونه نامه‌ها سعی می‌کنند خودشان را بر نظام تحمیل کنند و در واقع با فضاسازی در جامعه از آرامش نظام سواستفاده کنند تا بتوانند موقعیت خودشان را برای انتخابات آینده بازسازی کنند.

صادق زیباکلام

فعال سیاسی اصلاح طلب


*نامه اخير آقاي خاتمي به مقام معظم رهبري و آرزوي سلامتي براي ايشان درجهت حفظ تعامل با حاكميت از سوي آقاي خاتمي و جريان اصلاح‌طلبي است. همچنين تمامي رويكرد‌هاي آقاي خاتمي هميشه مبني بر حفظ تعامل باحاكميت بوده است. اگر آقاي خاتمي تلاشي براي ارتباط با رهبري در زمان بيماري ايشان نمي‌كرد جاي تعجب داشت. آقاي خاتمي همواره كار كردن درون ساختار و امكاناتي كه نظام به ما مي‌دهد را سر‌لوحه كار خود قرار مي‌دهد وما همواره تاكيد هم داشته‌ايم كه در چارچوب قانون رفتار كنيم.

*ديگر اصلاح‌طلبان هم اين را قبول دارند. فكر مي‌كنم اين نامه هم نشان مي‌دهد كه آقاي خاتمي براي تعامل با حاكميت تلاش خود را مي‌كنند بنابراين آقاي خاتمي هم مثل ديگر مسوولان جوياي سلامتي رهبري شدند. اين كار ايشان نشان حسن نيت اصلاح‌طلبان و شخص آقاي خاتمي است و اثبات اين سخن او است كه ما ضمن حفظ هويت اصلاح‌طلبي در جهت تعامل بيشتر با حاكميت حركت خواهيم كرد. ما اصلاح‌طلبان درصدد ساختارشكني نيستيم. بر همين اساس ما نبايد از موضع احساسي توام با برخي دلخوري‌ها در فضاي كشور حركت كنيم.

حسین کنعانی مقدم

عضو جبهه ایستادگی


* اصل نامه‌نگاری به سران کشور از طرف افراد و جریان‌های سیاسی کاملا شایسته است. بهتر بود که دوستان اصولگرا از قبل در این خصوص قضاوت نمی‌کردند چراکه جرم شخصیتی مثل حجت الاسلام سیدمحمدخاتمی در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است.

* پاسخ این نامه‌نگاری باید از سوی رهبری داده شود. کسی وکیل و وصی رهبری در دادن پاسخ به نامه دیگران نیست.

سعید لیلاز

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران


* به عقيده من عملكرد اخير آقاي خاتمي در فضاي سياسي كشور، اتخاذ يك موضع جديد براي آقاي خاتمي محسوب نمي‌شود. آقاي خاتمي از ابتدا بر تعامل و ارتباط با حاكميت تاكيد داشته‌اند. تنها فكر مي‌كنم رسانه‌يي شدن اين موضوع به همگان نشان داد كه آقاي خاتمي همواره خواستار تعامل و سربلندي براي حاكميت و مقام معظم رهبري بوده است.

*اصلاح‌طلبان هيچگاه خود را جدا از حاكميت و نظام تصور نمي‌كرده‌اند و نخواهند كرد. همواره خود را بخشي از نظام مي‌دانيم و تعامل بخش‌هاي مختلف نظام با يكديگر كاملا امري طبيعي به نظر مي‌رسد.

محسن رهامی

عضو مجمع روحانیون مبارز


* اعضاي مجمع روحانيون از مبارزين پيش از انقلاب و پس از انقلاب بوده‌اند، همه اعضا از دوستان شخص مقام رهبري بوده‌اند و هستند و ارتباط نزديكي با ايشان دارند. طبيعي است مجمع روحانيون مبارز به واسطه سابقه و عقبه‌يي كه در نظام جمهوري اسلامي دارد، همواره در كنار امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري بوده است.

*همه اعضاي مجمع به خاطر سلامتي رهبر خوشحال بوديم به خاطر اينكه خطر رفع شده و مشكلي به وجود نيامده، چه در منابر و چه مساجد خوشحالي كرديم. اين نامه نه از طرف شوراي مشورتي آقاي خاتمي بلكه از طرف مجمع روحانيون نوشته شد. شخص آقاي خاتمي همواره در كنار مقام معظم رهبري بوده‌اند و هرگز تقابلي وجود نداشته و ندارد. چه آقاي خاتمي و چه ديگر اعضاي مجمع روحانيون از مجموعه داخل نظام هستند و تقابلي وجود نداشته و نخواهد داشت.

پرویز سروری

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی


* آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان قصد دارند تا با اقداماتی از این دست، به بازسازی وجهه ازدست‌رفته خود بپردازند. در این خصوص آنها به تطهیر چهره‌های خود اهتمام جدی دارند. اصلاح‌طلبان قصد دارند تا با چنین اقداماتی بدون هزینه و حتی با حفظ ظرفیت و بدنه اجتماعی اندک و ناچیز فتنه سبز به صحنه سیاسی کشور بازگردند.

منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 41332
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *