; ?>; ?> گردشگری می تواند موتور محرکه خروج کشور از رکود باشد - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶
معاون رئیس جمهوری؛

گردشگری می تواند موتور محرکه خروج کشور از رکود باشد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از هجوم مردم به مقاصد یکسان گردشگری، گفت: ما برای جذب تسهیلات متنوع به منابع توسعه صندوق ملی برای احداث هتلها و زیرساختهای گردشگری رجوع کردیم.
گردشگری می تواند موتور محرکه خروج کشور از رکود باشد
مراسم روز جهانی گردشگری روز شنبه پنجم مهر ماه جاری با حضور رئیس و نمایندگان مجلس و فعالان کارشناسان صنعت گردشگری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: مشکلاتی مانند مشخص نشدن سهم بخش خصوصی، کمبود فضاهای اقامتی و ضعف گردشگری داخلی از کمبودهای موجود برای جذب گردشگران جدید است اما مهمترین مشکل نگاه گردشگری جهانی به ایران است. آنها بر این باورند که ایران ثبات امنیتی برای گردشگر ندارد و رسانه های غربی نیز در تعمیم این نگاه غیر واقعی نقش زیادی دارند.

وی افزود: بهبود عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی می تواند زمینه مساعد را برای جذب گردشگران جدید فراهم کند. تغییر نگاه بخشی به فرابخشی تجمیع امکانات برای توسعه متوازن از راهبردهای سازمان میراث فرهنگی در دولت جدید است.

سلطانی فر ادامه داد: آن طور که تا به حال گزارش شده این صنعت آینده روشنی برای سرمایه ملی فراهم می کند. سفر و گردشگری را چه اقتصاد، سیاست و یا فرهنگ بنامیم برای گسترش فرهنگ غنی اسلامی حائز اهمیت است.

وی گفت: این صنعت به سومین صنعت درآمدزا تبدیل شده و انتظار می رود در آینده نزدیک به شاخص اقتصادی حداقل ۶۰ کشور تبدیل شود. در سال ۲۰۱۲ گردشگری با پنج درصد تولید ناخالص داخلی، ۹۸ میلیون شغل مستقیم و ۲۵۵ میلیون شغل غیر مستقیم در جهان ایجاد کرده است. این میزان ۶ برابر اشتغال تولید شده در صنعت خودروسازی و ۱۰ درصد از کل اشتغال موجود در جهان خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: دولت متولی رسمی و قانونی حقوق گردشگران داخلی و خارجی است اما رعایت حقوق گردشگران وظیفه همه افراد جامعه، نهادها و بخشهای ذیربط است. در حوزه زیرساخت های گردشگری ثبات و آرامش در فضای کار به وجود آمده است. رشد منفی اقتصاد محو و علائم رشد مثبت در حال مشاهده است. در این فضا لازم است مراکز گردشگری با اطمینان حرکت خود را تنظیم کنند. ما برای جذب تسهیلات متنوع به منابع توسعه صندوق ملی رجوع کردیم. بخشی از آن منابع به احداث هتلها و زیرساختهای گردشگری اختصاص می یابد.

وی با اشاره به شعار روز جهانی گردشگری با عنوان توسعه جوامع محلی گفت: جوامع محلی به عنوان مقصد اصلی گردشگری در کانون برنامه ریزی ها قرار گرفته و توجه به ظرفیت های محلی و خرده فرهنگ های رایج و محیط زیست آن در دستور کار قرار می گیرد.

سلطانی فر خطاب به رئیس مجلس اظهارداشت: امکان رشد و توسعه در بخشهای مختلف گردشگری با فراهم کردن زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بسیار بیش از آن چیزی است که اکنون در حال وقوع است من ادعا می کنم در شرایطی که رکود چند ساله کمرشکن را در اقتصاد پشت سر گذاشتیم، گردشگری می تواند موتور محرکه خروج اقتصاد کشور از رکود باشد و اهدافی که در چشم انداز ۲۰ ساله برای این بخش پیش بینی شده با برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساختها به وجود می آید هرچند که امروز در فاصله ۱۱ سال تا افق چشم انداز ۲۰ ساله تراز گردشگری کشور خوب نیست و در سال گذشته تنها میزبان ۴.۵ میلیون گردشگر بودیم. با این حال رسیدن به وضعیت مطلوب تا سال ۲۰۲۰ دور از ذهن نیست و این مهم نیاز به عزم عمومی دارد.

وی گفت: هدف دولت یازدهم بر این مبناست که از ظرفیتهای ملی بیش از منابع خارجی و نفتی بهره برداری کند و نرخ های شکننده ای مانند نرخ تورم، رکود و اشتغال را به تدریج طوری ترمیم کند که برای مدت زیاد پایدار بماند.

سلطانی فر ادامه داد: یکی از اهداف ما در گردشگری فرهنگ سازی است. بسیاری از رفتارهای گردشگران مثل هجوم خودروها به جاذبه های گردشگری و یا حرکت همه به سمت مقاصد یکسان ناشی از ضعف ما در فرهنگ سازی سفر است.

وی ادامه داد: ما موظفیم با ابزار مختلف و مشارکت بخش خصوصی ظرفیتهای کشور را بالفعل کنیم. یکی از ظرفیتها همسایگان و جهان اسلام است. براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران ورودی که در سال ۲۰۱۳ با رشد قابل ملاحظه ای از مرز یک میلیارد نفر گذشت سهم کشورهای اسلامی بسیار چشمگیر است پس توجه به گردشگری حلال امری لازم است.

در پایان این برنامه رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه رئیس سازمان میراث فرهنگی از نمایشگاه کوچکی که در حاشیه مراسم برپا شده بود دیدن کردند. در این نمایشگاه سرمایه گذاران بخش گردشگری غرفه هایی را برای معرفی خدمات خود طراحی کرده بودند.
کد مطلب: 41759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *