۰
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳

المانیتور:مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد،مذاکرات هسته‌ای برای همیشه می‌میرد

ایران و آمریکا نخستین روز از مذاکرات دوجانبه 2 روزه خود در ژنو را در حالی جمع بندی کردند که برخی از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز دستیابی به توافق هسته ای در میانه ادامه بن بست بر سر اندازه ظرفیت غنی سازی ایران کمتر شده است.
المانیتور:مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد،مذاکرات هسته‌ای برای همیشه می‌میرد
مدیر مرکز اوراسیا در تحلیلی در اینباره در المانیتور می نویسد: اساسا به دلیل آنکه طرفین بر سر اندازه ظرفیت غنی سازی ایران در بن بست قرار دارند معتقدیم که احتمال دستیابی به توافق نهایی هسته ای صورت نخواهد گرفت. با این حال، توافق در لحظات پایانی امکان پذیر است.

مذاکره کنندگان آمریکایی اما همچنان معتقدند که فرصت دستیابی به توافق هسته ای پایانی با ایران را دارند اما بر این باورند که اختلاف بر سر اندازه ظرفیت غنی سازی در توافق نهایی همچنان باقی مانده است.

دیپلمات‌های غربی همچنین از پیشرفت اندک ایران در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ دادن به سوالاتی درباره ابعاد نظامی مشکوک برنامه هسته ای ایران در گذشته، ناامید هستند.

در همین رابطه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بیل برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن رئیس هیئت مذاکره کننده ی آمریکایی و جک سولیوان مشاور پیشین امنیت ملی جو بایدن، معاون اوباما، ریاست هیئت ۱۱ نفره آمریکا برای دیدار دوجانبه با هیئت ایرانی در ژنو را بر عهده دارند.

هیئت ایرانی نیز به ریاست عباس عراقچی و مجید تحت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران در این نشست حضور یافتند.

مایکل مان اعلام کرد که نشست دو جانبه ایران و آمریکا در ژنو در ۵ سپتامبر، هفته آینده و با حضور مذاکره کنندگانی از انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران در تاریخ ۱۱ سپتامبر و در وین ادامه خواهد یافت.

مذاکرات ایران و ۱+۵ اما به گفته اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۸ سپتامبر و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود.وزرای خارجه ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان نیز در این نشست حضور دارند.

تحلیلگران بر این باورند که دور جدید مذاکرات هسته ای پس از پیشرفت اندک در نزدیک شدن اختلافات میان ایران و ۱+۵ پس از آنکه مذاکرات در تاریخ جولای گذشته تمدید شد، برگزار می شود.

یکی از مقامات ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا در این باره، گفت: آنها همه چیز را برای سپتامبر گذاشته اند، اگر مذاکرات در سپتامبر پیشرفتی نداشته باشد، خواهد مرد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 41049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *