۰
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۶

محمد باقر نوبخت در نشست خبری مطرح کرد افزایش وام ساخت مسکن به ۵۰میلیون

سخنگوی دولت با بیان اینکه وام ساخت مسکن به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت، گفت: اولویت با افراد کم‌درآمد و زوج‌های جوان است.
محمد باقر نوبخت در نشست خبری مطرح کرد افزایش وام ساخت مسکن به ۵۰میلیون
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه امروز(چهارشنبه) هیأت دولت با توضیح بخشی از مصوبات جلسه امروز اظهارداشت: با توجه به ضرورت تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد به ویژه برای کسانی که ازدواج می‌کنند و از وام مسکن تا الان استفاده نکردند امروز هیات محترم وزیران تصویب کرد تا وام مسکن با شرایطی که اعلام شد در اختیار افراد کم‌درآمد و زوج‌های جوان قرار بگیرد.

گزیده سخنان نوبخت را در ادامه می خوانید:

اجرای این مصوبه به این شکل است که به مدت ۶ سال و در هر سال ۳۰۰هزار مورد در مجموع به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث شود، این واحدهای مسکونی همانطور که توضیح دادم برای زوج‌های جوان، گروه‌های کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار با اولویت پرداخت خواهد شد.

به این ترتیب سه هدف در مصوبه امروز هیات وزیران است، با افزایش سقف تسهیلات تامین مسکن برای کلان‌شهرها تا ۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که به این ترتیب این امکان فراهم می‌شود تا افراد متقاضی با اولویت‌های ذکر شده بتوانند نسبت به تامین مسکن خود اقدام کنند.

نکته دوم آن است که این کار عمدتا در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی که هم‌اکنون در حاشیه شهرها وجود دارد صور می‌گیرد، انحدام این آثار سو خود را دارد و راه‌حل این است که تسهیلات مناسب را در اختیار بافت‌های فرسوده قرار دهیم تا آنها بتوانند خودشان احداث مسکن داشته باشند و سقف این تسهیلات با مصوبه امروز هیات وزیران افزایش یافته هاست.

این تسهیلات، تسهیلات ارزان قیمت است و سود آنها فقط ۱۰ درصد خواهد بود که برای اسکان و تامین مسکن ۹ درصد خواهد بود. مابه‌التفاوت سود را معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به دستور هیات وزیران تعهد و تضمین داشته باشد. به این ترتیب هم سقف وام افزایش یافت و هم وام ارزان شد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر کسری بودجه کشور گفت: براساس آخرین گزارشی که درباره متوسط قیمت فروش نفت به من رسیده است قیمت متوسط ۱۰۴ دلار بوده است از آنجا که طی چند ماه بعد تاثیر کاهش قیمت نفت بر درآمدهای ما روشن می‌شود در صورت استمرار این بند ما نتایج آن را در آینده خواهیم دید و در این صورت مجبور به کاهش هزینه‌ها خواهیم بود. ما زمانی متمم را برای بودجه ارائه می‌دهیم که بخواهیم سقف آن را افزایش دهیم در حالی که با شرایط فوق ما مجبور به کاهش هزینه‌ها خواهیم شد.

در همین رابطه در جلسه امروز دولت آقای زنگنه درباره اقداماتشان برای این قضیه توضیحاتی را داد و آقای روحانی نیز دستوراتی را در این زمینه داشت. بخشی از این اقدامات سیاسی و بخشی نیز اقتصادی است که در صورت به نتیجه رسیدن آن را اعلام خواهیم کرد.

نرخ افرادی که وارد بازار کار شده‌اند و از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است همان ۴۳۰ هزار نفر است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که محاسبات نرخ بیکاری کاملا روشن است و ما نرخ را برای هر مدت زمان و برای همان مقطع محاسبه می‌کنیم و مانند نرخ تورم نرخ بیکاری یک نرخ مقایسه‌ای نیست.
منبع:فرارو
کد مطلب: 42260
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *