۰
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱

سفیر سابق ایران در عراق: آمریکا می‌خواهد آشوب‌های منطقه را به ایران بکشاند

سفیر سابق ایران در عراق معتقد است کشیدن آشوب‌های منطقه ای به ایران بخشی از سناریوی آمریکا در ائتلاف مقابله با تروریسم است.
سفیر سابق ایران در عراق: آمریکا می‌خواهد آشوب‌های منطقه را به ایران بکشاند
حسین کاظمی قمی، نخستین سفیر ایران در عراق پس از سقوط حکومت صدام، درباره گزارش رسانه‌های عربی از سفر قریب الوقوع نخست وزیر جدید عراق به تهران، گفت: در تداوم تبادل سفر هیئت‌های عالی مقام دو کشور ایران و عراق، طی هفته جاری شاهد سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به تهران هستیم که به طور طبیعی با توجه به شرایطی که امروز ما در صحنه‌ی منطقه‌ای شاهد هستیم، طبیعی است که انجام این سفر از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

وی افزود: به بهانه‌ی مقابله با حرکت‌های ترویستی، امروز یک ائتلاف به رهبری آمریکا و بدون مجوز سازمان ملل در منطقه شکل گرفته است که باید گفت این ائتلاف، ائتلاف جهانی نیست بلکه جبهه‌ای است که اعضای آن را کشورهای متهم به حمایت از تروریسم تشکیل می‌دهند. حرکتی که پذیرش آن به عنوان یک جریان مقابله با تررویسم برای خود مردم منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه با ابهام بوده است.

این دیپلمات ارشد تصریح کرد: به نظر می‌آید که سناریویی جدیدی که آمریکایی‌ها در منطقه‌ی ما به اسم و بهانه‌ی مقابله با تروریسم طراحی کرده اند به دنبال ایجاد یک آشوب است، سناریویی که ظاهر آن مقابله با تروریسم است اما نشان می‌دهد که اهداف این حرکت جدید به رهبری آمریکا در منطقه در چارچوب مقابله با منافع مردم منطقه از جمله عراق و سوریه است، چرا که برآیند رفتار آمریکایی‌ها از رفتار مقابله با داعش چه در سوریه و چه در چند ماه اخیر در عراق، نشان می دهد که یکی از حامیان اصلی و پیشتیبانِ گروه های تروریستی به اسم جریان معارض در سوریه علیه حکومت اسد، خود آمریکایی ها، اسرائیل و به ویژه اتحادیه عرب هستند.

وی با بیان اینکه امروز وقتی گفته می‌شود که این جریان برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه به وجود آمده است، مورد پذیرش مردم منطقه قرار نمی‌گیرد و با واقعیت همخوانی ندارد، گفت: به نظر می‌آید این ائتلاف در پوشش مقابله با تروریسم به دنبال آشوب جدید در منطقه است به ویژه آنکه می خواهند حرکتی علیه نظام سوریه صورت دهند و به نظر می رسد که طراحی این موضوع نیز در حال صورت گرفتن است.

نخستین سفیر ایران در عراق پس از سقوط حکومت صدام، با اشاره به اینکه برآیند این تحولات نشان می‌دهد که آمریکایی ها به دنبال آشوب هستند، افزود: آمریکا می‌خواهد که این آشوب از عراق و سوریه به لبنان و دیگر کشورها برسد و قطعا با نگاه خصمانه‌ای که به جمهوری اسلامی ایران دارند، کشاندن این آشوب به ایران نیز در سناریوی خصمانه ی آنها گنجانده شده است.

وی تصریح کرد: طبیعتا در چنین شرایطی، سفر آقای حیدر العبادی به تهران، معنا پیدا می کند، این هم در بعد روابط دوجانبه و هم در حوزه های مختلف مسائل منطقه ای مانند امنیت، مقابله با تروریسم و هر گونه پدیده ای که از خارج در حال کنترل است، قابل تعمیم است.

کاظمی با اشاره به اینکه، دولت عراق بارها تکرار کرده که نیازی به هیچ گونه نیروی نظامی خارجی برای ورود به عراق ندارند، گفت: مردم عراق می توانند با کمک دولت و حمایت مراجع دینی و کمک کشورهای منطقه مثل ایران با افراطی گری و تروریسم در کشور خود مقابله کنند.

وی با بیان اینکه سفر آقای عبادی با توجه به اینکه امروز روابط دو کشور به سمت راهبردی شدن حرکت می کند و در همه ی ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شاهد رشد فزاینده‌ای هستیم صورت می‌گیرد، افزود: طبیعتا انجام مشورت ها و تلاش برای اجرایی کردن توافق‌هایی که در گذشته بوده ضروری است که در این سفر به آن پرداخته می‌شود و طبیعتا در این منظر هم می‌توان گفت که روابط دوجانبه از اهمیت خاصی برخودار است، هم در جهت انجام مشورت و هماهنگی بیشتر در موضوعات منطقه ای در مقابله با تروریسم و هم در مقابله با تهدیدات خارجی.

این دیپلمات ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه ایران می تواند در بعد همکاری های اقتصادی و همکاری های سیاسی و نظامی کمک بیشتری به دولت و ملت عراق داشته باشد و این سفر از این جهت از اهمیت فوق العاده ای برخودار است، افزود: این سفر از اهمیت ویژه ای در بعد منطقه ای و روابط دوجانبه برخودار است و می توان گفت که این مشورت ها می تواند یک انسجام در کشورهای منطقه ایجاد کند.

وی در پایان یادآور شد: تجربه یک دهه اخیر نشان داد که آمریکایی ها در همه‌ی سناریوهای که بی توجه به هنجارها و منافع ملت های منطقه در خاورمیانه به راه انداخته اند، با شکست مواجه شده و این سناریوی جدید که بهانه مقابله با تروریسم است نیز با شکست مواجه خواهد شد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42342
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *