۰
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۲

اعضای اوپک در انتظار تصمیم نفتی ایران

معاون سابق وزیر نفت می گوید دلایل مختلفی مبنی بر عدم کسری بودجه وجود دارد و اگر اقدامات مناسبی در دستور کار صورت بگیرد به هیچ عنوان با کسری بودجه رو به رو نخواهیم بود.
اعضای اوپک در انتظار تصمیم نفتی ایران
طی ماه های اخیر افت قیمت نفت در بازارهای جهانی به موضوع اصلی حوزه انرژی تبدیل شده و نگرانی های ایجاد شده از همین موضوع موجب شد تا بر اساس اعلام بلومبرگ سازمان کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت ( اوپک) به عنوان تامین کننده حدود ۴۰ درصد از نفت جهان در ۲۷ نوامبر ( پنجشنبه ششم آذرماه) در وین نشستی را مبنی بر ارزیابی تحولات نفتی تشکیل بدهد و موضوع افت قیمت نفت در بازارهای نفتی را مورد بررسی قرار دهد.

درحالی که افت قیمت نفت نگرانی های فراوانی را در میان کارشناسان حوزه انرژی کشور ایجاد کرده است اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در این رابطه اعلام کرده است برخی کشورها تولید خود را بیش از آنچه باید افزایش داده‌اند و عرضه و تقاضا را در بازار نفت به هم ریختند.

معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه افزایش عرضه مازاد نفت توسط برخی از کشورها به ضرر کل تولید کنندگان نفت در جهان است، به گزارش مهر، تاکید کرد این کشورها باید هر چه سریع تر میزان عرضه مازاد نفت خود در بازار را اصلاح کنند. تاکنون برخی از کشورها تقاضای نشست اضطراری اوپک را مطرح کرده اند، اما ایران تاکنون درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک ارائه نکرده است و این درخواست نیاز به بررسی بیشتر وضعیت بازار نفت دارد.

اما در این رابطه علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نامه نیوز با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر قانون بودجه کل کشور و احتمال کسری بودجه، تصریح کرد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در نقاط مختلف جهان و به خصوص منطقه آینده بازار نفت مشخص نیست و معلوم نیست این کاهش قیمت نفت تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به بحران های موجود در کشورهای منطقه مشخص نیست افت قیمت نفت تا چه زمانی ادامه داشته باشد و بر همین اساس مسئولان دولتی در لایحه بودجه سال آینده به افت قیمت نفت توجه ویژه ای داشته باشند.

مروی با بیان اینکه اگر به درستی عمل کنیم در سال جاری با کاهش قیمت نفت با مشکلی مواجهه نمی شویم، اظهار داشت: دلایل مختلفی مبنی بر عدم کسری بودجه وجود دارد و اگر اقدامات مناسبی در دستور کار صورت بگیرد به هیچ عنوان با کسری بودجه رو به رو نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که قبل از اینکه نفت با کاهش قیمت مواجهه شود میزان تولید و صادرات ایران بیشتر از قانون مصوب بود و در حوزه نفت افزایش ۱۲ درصدی صادرات و افزایش ۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل وجود دارد.

معاون سابق وزیر نفت افزود: ما حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده داریم که اگر دولت و بانک مرکزی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند و این میزان دارایی آزاد شود به هیچ عنوان با کسری بودجه مواجه نخواهیم بود.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت دیپلماسی انرژی در سفارت خانه های ایران گفت: با توجه به این که میزان قابل توجهی از دارایی های نفتی ایران بلوکه شده است باید سفرای ایران در کشورهای دیگر به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و بتوانند با دیپلماسی مناسب در راستای برطرف شدن این مشکل گام بردارند.

مروی درباره احتمال کاهش هزینه های دولت برای مقابله با کسری بودجه احتمالی تصریح کرد: این اقدام می تواند در کنار عوامل دیگر همچون افزایش صادرات نفت در نیمه نخست سال جاری و آزاد شدن دارایی های بلوکه شده به تحقق درآمدهای بودجه کمک کند و از کسری بودجه جلوگیری کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش عربستان در کاهش قیمت نفت گفت: عربستان با قدرت به این مسئله دامن می زند و از شهریورماه ظرفیت تولید خود را ۵۰ هزار بشکه افزایش داده است و هم اکنون تقریبا ۹ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه ظرفیت تولید می کند. اقدامات عربستان در حوزه انرژی نشاندهنده این است که آنها می خواهند به ایران و روسیه لطمه وارد کنند و تحریم ها را سخت تر کنند.

وی ادامه داد: اتفاق جالبی که می افتد این است که بین خود عربستانی ها اختلاف افتاده است و یکی از شاهزادگان عربستان به وزیر انرژی این کشور نوشته است که مخالف کاهش قیمت نفت است و این موضوع برای عربستان مشکل ایجاد می کند.

مروی با اشاره به برگزاری نشست اضطراری اوپک و تاثیر آن بر روند بازار نفت گفت: قطعا لابی ایران در اوپک تاثیر گذار است زیرا کشور ما قدرتمند است و آقای زنگنه وزیر شناخته شده ای در عرصه بین الملل است و کشورهای عضو اوپک حساب ویژه ای روی دیدگاه های زنگنه باز کرده اند.

معاون سابق وزیر نفت در پیش بینی خود برای قیمت نفت در بودجه ۹۴ نیز گفت: الان نمی شود هیچ پیش بینی داشت زیرا مشکلات ،تلاطم ها و تغییرات در بازار نفت بسیار سریع است که قابل پیش بینی نیست و ممکن است با استدلال های که ما داریم تحریم ها برطرف شود و مشکلات نیز حل شود.

همچنین پیش از این همچنین سید عماد حسینی معاون وزیر نفت در گفت و گو با نامه نیوز اعلام کرد در این شرایط که قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۸۵ دلار رسیده است کارشناسان حوزه انرژی در داخل کشور نسبت به کسری بودجه احتمالی ابراز نگرانی کرده است و این در شرایطی است که قیمت نفت در بودجه سال جاری ۱۰۰ دلار تصویب شده است و کارشناسان ادامه دار بودن این افت قیمت را عامل اصلی کسری بودجه احتمالی در سال ۹۳ عنوان می کنند.

به گفته حسینی در صورتی که این افت قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه داشته باشد و اختلاف قیمت نفت در بازارهای جهانی و میزان تصویب شده در بودجه سال جاری کل کشور افزایش یابد این نگرانی ها جدی تر خواهد شد و در این صورت باید وزارت نفت اقدامات لازم را برای مقابله با این موضوع و جلوگیری از کسری بودجه احتمالی انجام دهد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد یکی از اقداماتی که وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می تواند در صورت ادامه دار بودن افت قیمت نفت در بازارهای جهانی انجام دهد این است که به عنوان یکی از قدرت های اوپک درخواست برگزاری جلسه اضطراری اعضا برای بررسی وضعیت فعلی بازار نفت را ارائه کرده و در آن جلسه تدابیر لازم برای جلوگیری از این موضوع اندیشیده شود.
کد مطلب: 42468
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *