۰
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳

محبیان: سنگینی بار مذاکرات بر دوش اوباما است

محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی بر این عقیده است که ایران همه اقدامات خود در این مسیر را انجام داده است، اکنون نوبت باراک اوباما است که ثابت کند، توافقاتی را که با ایران انجام می‌دهد می‌تواند از مجلس این کشور هم عبور بدهد.
محبیان: سنگینی بار مذاکرات بر دوش اوباما است
امیر محبیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل  در خصوص پیروزی حزب جمهوری خواه آمریکا در بدست آوردن اکثریت کرسی های کنگره و تاثیرات آن بر روابط دیپلماتیک ایران - آمریکا گفت: طبیعتا کسب اکثریت آرا توسط جمهوری خواهان می‌تواند تغییراتی را در روند مذاکرات ایرن و آمریکا داشته باشد، اما باید گفت که سنگینی این تغییرات بر دوش اوباما خواهد بود.

وی با بیان این موضوع که اگر جمهوری‌خواهان در مسیر مذاکرات سنگ اندازی کند ضعف آنان را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: ایران همه اقدامات خود در این مسیر را انجام داده است، اکنون نوبت باراک اوباما است که ثابت کند، توافقاتی را که با ایران انجام می‌دهد می‌تواند از مجلس این کشور هم عبور بدهد. ایران نیز در صورت توافق می‌تواند مجلس خود را به روش های مختلف اقناع کند.

موسس حزب نواندیشان، با بیان این که جمهوری خواهان بعد از پیروزی برای اوباما خط و نشان کشیده اند، گفت: برخی از جمهوری خواهان نیز نامه اوباما به مقام عالی رتبه کشورمان را مورد نقد قرار دادند. البته آن چیزی که برای ما مهم است این موضوع است که اوباما نیز برای آنها چارچوبی را مشخص کرده و به عبارتی خط فاصلی ایجاد شده است.

مدیر عامل خبرگزاری آریا با اشاره به شرایط مهم و خاصی که برای طرفین مذاکره کننده حاکم است، تاکید کرد: باید مراقب باشیم که آنها از طریق بازی پلیس خوب و پلیس بد از ما امتیازی نگیرند و مجلس جهوری خواه را وسیله‌ای قرار ندهند برای امتیاز گیری از ایران! رضایت آنان برای ما اهمیتی ندارد و آن چیزی که مد نظر ما است منافع ملی کشورمان است.

امیر محبیان، نظریه پرداز اصولگرا هدف طرفین مذاکره کننده در زمان تعیین شده را رسیدن به توافق دانست و خاطرنشان کرد: ایران تا کنون نیز به قسمت اعظمی از اهداف خود رسیده است، در واقع این طرف غربی است که باید از شرایط بهترین بهره را بگیرد و به نتیجه ای برد_برد برسند.

این تحلیل گر مسائل بین الملل برگزارش نشست هسته ای آینده در عمان و میانجی گری پادشاه این کشور را در رسیدن به توافق هسته ای بی تاثیر ندانست و گفت: سلطان قابوس از گذشته رابطه‌ی خوب و برخوردی معقول را با ایران داشته‌اند. با توجه به این که نقطه مذاکرات از عمان شروع شد، شاید این مسئله به نوعی در همانجا نیز ختم شود و شاید هدف این بوده است که امنیت مذاکرات از دسترس نیروهای اطلاعاتی اسرائیل دور بماند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42752
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *