۰
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۰
گزارش وب سایت آمریکایی از احتمال شکست مذاکرات:

ایران نسبت به غرب در شرایط بهتری در سناریوی عدم توافق قرار دارد

وب سایت آمریکایی کارنیج در گزارشی به موضع ایران در صورت شکست مذاکرات پرداخته است.
ایران نسبت به غرب در شرایط بهتری در سناریوی عدم توافق قرار دارد
در حالی که مدت زمان کمی تا پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای باقی مانده است، و اطمینانی درباره حصول این توافق وجود ندارد اکنون زمان مناسبی است که فکر ایران درباره احتمال عدم دستیابی به توافق نهایی را مورد بررسی قرار دهیم.

بسیاری از تحلیلگران بین المللی تحلیل هایی را درباره آنکه در صورت شکست مذاکرات چه اتفاقی خواهد افتاد را ارائه می دهند. ایران غنی سازی اورانیوم را از سر می گیرد و آمریکا تحریم ها را علیه این کشور افزایش می دهند این موضوع به همراه واکنش غیرقابل پیش بینی جهان از اروپا تا هند و چین.

ماهیت این واکنش به این موضوع بستگی دارد که چرا ایران و ۱+۵ نتوانستند بر سر میز مذاکره به توافق نهایی دست پیدا کنند و بر اساس ارزیابی های اولیه، دولت ایران و همتایان غربی آن دقیقا چه خواهند کرد.

تعامل ها، سیاست ها و شرایط اقتصادی حاکم بر توافق نشان می دهد که ایران در شرایط بهتری در سناریوی عدم توافق نسبت به غرب و به ویژه دولت آمریکا وجود دارد. اگر توافق حاصل نشود، تهران آماده است تا برای پیروزی در جهان در جنگ واژه ها، جایی که پیدا کردن حقیقت مشکل خواهد بود، تلاش کند.

بسیاری از تحلیلگران غربی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را به عنوان کسی می دانند که احتیاج بیشتری برای دستیابی به توافق می دانند. یک دیدگاه مشترک در غرب این است که ایران به دلیل تحریم های بین المللی دولت میانه رو حسن روحانی را نزدیک به ۱۸ ماه گذشته انتخاب کرد پذیرفت که وارد روند مذاکرات شوند.

روحانی نیازمند آن است که با برداشته شدن تحریم ها بخش دیگری از اقدامات در دستور کار خود را به اجرا درآورد، اقداماتی از جمله ارتقاء آزادی در جامعه. بدون برداشته شدن تحریم ها اما وی هیچ شانسی برای مقابله با تندروها در ایران ندارد.

در حقیقت، ایران بر این باور است که آنها در موضع قوی تری قرار دارند و قادر هستند در صورت نیاز از مذاکرات خارج شوند.
کد مطلب: 42890
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *