۰
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۳

سخنگوی وزارت ارشاد: شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند

سخنگوی وزارت ارشاد در تازه‌ترین نشست خود درباره موضوعاتی مانند اکران «خانه پدری»، استعفای مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، وضعیت ارکستر سمفونیک، تمدید مجوز انتشارات امید ایرانیان به مدیریت جمیله کدیور و... سخن گفت و تأکید کرد محمدرضا شجریان باید عملکرد گذشته خود را جبران کند تا بتواند بار دیگر برنامه اجرا کند.
سخنگوی وزارت ارشاد: شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند
سخنگوی وزارت ارشاد در تازه‌ترین نشست خود درباره موضوعاتی مانند اکران «خانه پدری»، استعفای مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، وضعیت ارکستر سمفونیک، تمدید مجوز انتشارات امید ایرانیان به مدیریت جمیله کدیور و... سخن گفت و تأکید کرد محمدرضا شجریان باید عملکرد گذشته خود را جبران کند تا بتواند بار دیگر برنامه اجرا کند.

حسین نوش‌آبادی در نشستی که امروز ۹ دی‌ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ابتدا سالگرد ۹ دی‌ماه را گرامی داشت و گفت: حماسه‌ای که در این روز برای دفاع از ارزش‌های انقلاب و منافع نظام صورت گرفت نشان داد ملت ایران اجازه نمی‌دهد بیگانگان و خودباختگان بر مقدرات این کشور چیره شوند.

گزیده اظهارات حسین نوش آبادی را در ادامه می‌خوانیم:

فیلم خانه پدری پنج سال پیش ساخته شده و هر سال به دلایلی اکران نگرفته است. البته دلایل عدم نمایش آن نه سیاسی است و نه امنیتی، فقط به دلیل داشتن چند صحنه جنایی است که خشونت را ترویج می‌کند و آثار سویی بر روح و روان جامعه می‌گذارد.

از آنجا که سیاست دولت، نشاط فرهنگی و هنری است، بعضی از تولیدات ممکن است با سیاست‌های کلی دولت قدری مغایرت پیدا کنند. البته این فیلم حاشیه‌های خاصی ندارد و به همین دلیل با اکران محدود "خانه پدری" آن برای مخاطبان رده سنی خاص موافقت شده است.

فیلم «خانه پدری» توقیف نشده بلکه اکرانش به تعویق افتاده است. در حال حاضر شورای بازبینی سینما، اجازه اکران محدود این فیلم را داده است.

صحنه‌های خشن فیلم "خانه پدری" با آنچه در دنیا رخ می‌دهد متفاوت است. در تلویزیون صحنه های خشنونت بار داعش را نشان می دهیم، چون باید چهره خشونت‌طلبانه جریانات تکفیری و تروریستی را نمایش دهیم. اما بحث ما در سینما بحث فرهنگی است در حالی که خشونت داعش بحثی امنیتی است.

نگاه ما به این فیلم سیاسی و امنیتی نیست بلکه فرهنگی است. هر چند حذف سکانس خشونت‌آمیز آن به روند فیلم لطمه می‌زند با این حال این فیلم را برای مخاطبان خاص اکران می‌کنیم.

آقای شجریان چهره شناخته‌شده هنری است که خدمات خوبی به هنر ایرانی داشته و منعی برای فعالیت ایشان نبوده است.

شجریان دهه اول انقلاب حضور و برنامه‌های خوبی داشت، اما نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسئول این کار است. با این حال راه بازگشت برای ورود ایشان باز است به شرطی که به چارچوب‌های نظام متعهد باشد.

نمی‌شود فردی هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند. شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد.

از گذشته مجوزهای زیادی برای موسیقی صادر شده و ظاهرا به حد اشباع رسیده است. به هر حال حساسیت روی موسیقی به لحاظ تجربی، قانونی، اخلاقی و هنری بالاست، به همین دلیل صدور مجوز کار دشواری است.

هنرمندان خانم در موسیقی هیچ ممانعتی ندارند مگر اینکه اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد. تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در حال نگارش است تا امنیت و نظم برنامه‌های هنری حفظ شود.

اگر گاهی مشکلی برای نمایش این فیلم‌ها پیش می‌آید، به معنای بی‌توجهی ارشاد به حقوق فیلم و زیر پا گذاشتن تعهداتش نخواهد بود. شاید بنا به مصالح، فیلمی موقتا کنار گذاشته شود، اما مشکلات را می‌پذیریم و می‌دانیم که متأسفانه برخی فشارها، اظهارنظرها و فضاسازی‌ها روی افکار عمومی تأثیر می‌گذارد.

در طول یک سال و اندی از آغاز به کار دولت یازدهم فقط دو فیلم با مجوز ما ساخته و اکران شده است و بقیه مربوط به دوره پیش بوده است، بنابراین جشنواره های فجر امسال فرصت خوبی برای ارزیابی تولید آثار هنری در دولت جدید است.

نظر مجلس برایمان محترم است اما قرار نیست دولت مجری همه سلیقه‌ها باشد.

مجوز انتشارات «امید ایرانیان» به مدت یک سال و طبق قوانین تمدید شده است. ضمن اینکه هیچ منع قانونی برای فعالیت این انتشارات نیست. تا زمانی که منع قانونی برای فردی نباشد، دولت نمی‌تواند در برابر تقاضای شهروندان ایستادگی کند.

صدور مجوز به معنای پذیرش عقاید سیاسی یک فرد یا جریان نیست. از سوی دیگر سیاست دولت بسترسازی برای کسانی است که اگر از نظام فاصله گرفته‌اند اما مشکل قانونی هم ندارند، دوباره برگردند.
کد مطلب: 43950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *