۰
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۶

چه آینده ای در انتظار یارانه ثروتمندان است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید قطعا مجلس در تبصره 21 لایحه بودجه 94 که در رابطه با هدفمندسازی یارانه هاست تامل بیشتری چه در بحث کمک به تولید و چه حذف اقشار پردرآمد می کند.
چه آینده ای در انتظار یارانه ثروتمندان است؟
در حالی که مسئولان دولتی در ابتدای سال فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا کردند و از حذف یارانه نقدی ۱۰ میلیون ثروتمند خبر دادند تا کنون که ۱۰ ماه از آغاز سال سپری می شود یارانه نقدی به تمام متقاضیان پرداخت می شود و روز گذشته نیز مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در این رابطه گفته است حذف دهک ها موضوع پیچیده ای است که ما به همین خاطر پرداختن به بعد خانوار را در نشست جداگانه ای قرار دادیم و ابعاد و پیچیدگی‌های آن را نشان می دهیم.

همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه اعلام کرده است در حال مطالعه و بررسی دهک‌های درآمدی هستیم و موضوع حذف دهک‌های پردرامد را در دست بررسی داریم ولی این کار نیاز به بررسی دقیق دارد و باید آثار و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفته است در حال حاضر توان خود را بر روی شناسایی دهک‌های پایین گذاشته‌ایم و نتایج خوبی حاصل شده است به نحوی که مبنای حمایتهای دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها از این پس بر اساس شناسایی و دهک بندی صورت گرفته وزارت کار خواهد بود.

اما در حالی که نمایندگان مجلس در حال بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور هستند علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نامه نیوز در مورد امکان حذف نشدن اقشار پردرآمد جامعه از لیست یارانه بگیران گفت: از نظر مجلس امکان حذف دهک های بالا برای دریافت یارانه نقدی وجود دارد.

وی ادامه داد: دولت باید توجه داشته باشد که ما اگر نگاه سیستمی به مجموعه سیاست هایمان داشته باشیم باید بدانیم مرزبندی در اجرای این قانون به صلاح نیست و نباید بگوییم حذف دهک ها را دولت انجام دهد یا مجلس در این زمینه مصوبه داشته باشد.

احمدی تاکید کرد: اگر دولت توانایی این را دارد که غیر از بحث کسری بودجه و فشار بر مردم هزینه های پرداخت فراگیر یارانه را تامین کند ما نیز خوشحال می شویم که به همه اقشار جامعه یارانه پرداخت کند. اما وقتی چنین امکانی نیست پس ما باید چاره اندیشی کنیم و یکی از راهها این است که این دهک های پردرآمد را حذف کنیم .

این عضو کمیسوین برنامه، بودجه و محاسبان مجلس افزود: حذف دهک های پردرآمد چند ویژگی دارد و اولین ویژگی آن این است که دولت دچار کسری بودجه نمی شود و دیگر اینکه فراگیر و بی جهت به افراد ثروتمند پول نمی دهیم که اعتماد اجتماعی از بین برود و در نهایت به کارایی نظام یارانه ای و عدالت نظام یارانه ای کمک می کنیم.

وی تاکید کرد: دولت باید بروی حذف دهک های پردرآمد کار کند گرچه ما در سالهای گذشته نیز این موضوع را در قانون بودجه آوردیم اما در آن بی دقتی کردیم و به جای اینکه دولت را مکلف کنیم دولت را مجاز کردیم و دولت نیز متاسفانه همان کلمه مجاز را امسال نیز در تبصره مربوط به یارانه ها در لایحه بودجه حذف کرد است گرچه در سال گذشته همان مجاز را نیز اجرایی نکرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: حدس ما این است که علی رغم اینکه دولت چنین چیزی را در لایحه نیاورده است اما در کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را مطرح می کنیم تا دولت مکلف شود و قطعا مجلس در تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴ که در رابطه با هدفمندسازی یارانه هاست تامل بیشتری چه در بحث کمک به تولید و چه حذف اقشار پردرآمد می کند.

وی خاطرنشان کرد:چون امسال سال آخر برنامه پنجم توسعه است پس یکی از مواردی که مجلس بروی آن دقت زیادی می کند بحث هدفمندسازی یارانه هاست و حدس می زنم مجلس بر حذف دهک های بالا تاکید کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: از نظر ما حذف سه دهک بالا در فاز اول ضروری است و مجلس نیز با توجه به جوی که حالا شاهد هستیم حذف این سه دهک را در کمیسیو ن تلفیق پیشنهاد می دهد.
کد مطلب: 43969
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *