۰
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۶

نگاهی به سناریوی جدید دولت درباره حذف یارانه ثروتمندان

بر اساس تبصره 21 لایحه بودجه سال آینده سقف درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در مقایسه با سال گذشته ثابت مانده و رقم 42 هزار میلیارد تومانی برای توزیع نقدی و غیر نقدی تخصیص یافته است.
نگاهی به سناریوی جدید دولت درباره حذف یارانه ثروتمندان
هفته گذشته حجت الاسلام حسن روحانی دومین لایحه بودجه دولت یازدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد تا نمایندگان مجلس برای دومین سال پیاپی لایحه بودجه را در موعد تعیین شده در آیین نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار دهند.

یکی از مهم ترین مباحثی که در لایحه بودجه سال آینده کل کشور مطرح شده موضوع قانون هدفمندی یارانه ها است که بر اساس تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال آینده سقف درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در مقایسه با سال گذشته ثابت مانده و رقم ۴۲ هزار میلیارد تومانی برای توزیع نقدی و غیر نقدی تخصیص یافته است.

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در این رابطه در گفت و گو با نامه نیوز گفت: بر اساس قانون دولت موظف است یارانه را به کسی ارائه دهد که نیازمند است و دولت نباید به افرادی که نیازی به دریافت یارانه ندارند یارانه نقد پرداخت کرد.

وی با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس که هفته گذشته با حضور محمدباقر نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: رئیس مجلس در این جلسه اعلام کرد که دولت درباره حذف یارانه افراد ثروتمند موضوعی را در لایحه بودجه مطرح نکرده است و آقای نوبخت نیز در پاسخ به آقای لاریجانی اعلام کرد اطلاعات دولت برای حذف یارانه نقدی کامل نیست.

جعفرزاده تاکید کرد: نوبخت در آن جلسه اعلام کرد پیشنهادی مطرح است که بر اساس آن درباره پرداخت یارانه ها در استان ها تصمیم گیری شود و منابع آزادشده از انصراف یارانه در هر استان به بودجه آن استان افزوده شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: به طور مثال در استانی که دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد دولت باید در سال حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند که در صورت اجرایی شدن این طرح می توان این رقم را در بخش های مختلف همچون ایجاد اشتغال در همان استان هزینه کرد.

وی اضافه کرد: این تدبیر خوبی است و سیاست تشویقی برای استانها است و یارانه نقدی حذف شده در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار می گیرد که در حوزه عمرانی آن را هزینه کنند و البته این بودجه فقط باید در حوزه عمرانی و نه جاری هزینه شود .

همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه در گفت و گو با نامه نیوز گفت: این موضوع در لایحه بودجه ۹۴ مطرح نشده است و ما نیز از آقای نوبخت در این زمینه سوال پرسیدیم و اگر دولت در لایحه به صورت شفاف این موضوع را ارائه دهد ما می توانیم به عنوان پیشنهاد قانونی آنرا بررسی کنیم.

وی ادامه داد: یعنی دولت می تواند با ارائه پیشنهادی در این زمینه در کمیسیون تلفیق آنرا مطرح کند و اگر این موضوع در جریان بررسی لایحه بودجه تدوین شود دولت می تواند آن را اجرایی کند.

تاجگردون تاکید کرد: در واقع دولت در استانها این بررسی را خواهد داشت تا اگر ظرفیتی باشد بتواند آن را اجرایی کند و البته دولت باید برای اجرا کردن این طرح تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهد و پس از آن پیشنهاد خود را به مجلس مطرح کند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 43608
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *