۰
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۲

لایحه بودجه 94 چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید دولت به سمت بودجه نویسی منطقی پیش می رود.
لایحه بودجه 94 چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
تا دو هفته دیگر دومین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید به مجلس شورای اسلامی می رسد و جلسات تخصصی نمایندگان مجلس با مسئولان دولتی درباره تدوین مهم ترین قانون اقتصادی کشور در سال آینده آغاز می شود.

بر همین اساس لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور به گفته نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور امروز به دولت ارائه می شود تا پس از بررسی های کارشناسی و تصویب و نهایی شدن در ۱۵ آذرماه جاری به مجلس تقدیم شود.

این در شرایطی است که از هم اکنون گمانه زنی ها درباره ویژگی بندهای مختلف لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور آغاز شده است و روز گذشته نیز مهدی کرباسیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در رابطه با بودجه سال ۹۴ کل کشور خبر داده و اعلام کرد در جلسه‌ای که میان وزیر صنعت با معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور صورت گرفته، قول‌های خوبی در رابطه با بخش معدن و صنایع معدنی توسط نوبخت داده شده است که امید می‌رود در لایحه چند روز آتی این قول‌ها به عمل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۴ کل کشور ۷۰ تا ۷۵ دلار بسته شده است، تاکید کرد در بودجه سال ۹۴ کل کشور ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای بهره مالکانه پیش‌بینی شده است.

در همین رابطه غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با نامه نیوز با بیان این که با توجه به شرایط اقتصادی کشور بودجه سال آینده باید واقع بینانه باشد، گفت: تمام دولت ها می خواهند بودجه روند رو به رشد داشته باشد اما باید این رشد منطقی و واقع بینانه باشد.

وی ادامه داد: باید در لایحه بودجه ۹۴ ضرورت های ما اولویت بندی شود و بر همین اساس قانون بودجه را تدوین کرد. بر همین اساس باید نسبت تخصیص اعتبارات بر اساس اولویت ها باشد و تا جایی که مقدور است هزینه های جاری کاهش داده شود و پروژه های عمرانی در اولویت قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: دولت باید بودجه سال آینده را انقباضی تنظیم کند و در بودجه عمرانی با رعایت شاخص ها انبساطی عمل کند.

جعفرزاده همچنین در رابطه با قیمت نفت در لایحه بودجه ۹۴ با بیان این که باید میانگین قیمت نفت در ۳۰ سال گذشته را بررسی کرد، گفت: با توجه به این بررسی باید پایین ترین قیمت ممکن برای نفت در بودجه در نظر گرفته شود که فکر می کند این قیمت در حدود ۷۵ تا ۸۰ دلار باشد.

این نماینده مجلس با بیان این که نباید بودجه به سمت قانون نویسی برود زیرا بودجه برنامه است، تصریح کرد: دولت با لایحه ای که در مورد دائمی کردن احکام بودجه ارائه کرده، نشان داده است که بودجه به سمت عملیاتی شدن می رود.

وی ادامه داد: از جمله مسائل دیگری که باید در بودجه سال آینده مورد توجه قرار بگیرد این است که بودجه بر اساس بودجه صفر نوشته نشود و مبنای آن الزاما سنوات گذشته نباشد.

جعفرزاده با بیان این که لایحه دولت نشان می دهد که دولت به سمت بودجه نویسی منطقی پیش می رود، گفت: البته بودجه سال آینده کل کشور به صورت متمرکز در تهران تدوین شده است و این موضوع باعث می شود تا در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس بحث های بیشتری در رابطه با بودجه مطرح شود.

همچنین غلامرضا تاج‌گردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است نرخ دلار را در نرخ فعلی ۲۶۵۰ تومان مصلحت می‌دانم و نرخ مناسبی است. به نظر من بیشتر از این جا ندارد که قیمت را بالا ببریم و دلیل هم ندارد که ارزش دلار را افزایش دهیم و کار درستی نیست. در نتیجه من همین نرخ را ترجیح می‌دهم.

وی گفته است واقعا بیش از این ظرفیت ندارد که قیمت دلار را بالا ببریم. ما باید طبقه‌های مختلف جامعه را در نظر بگیریم و فقط به خاطر صادرات نباید این اتفاق بیفتد. طی دو سال گذشته نرخ ارز سه برابر شد و به عبارتی، ارزش پول ملی یک‌سوم شد، بنابراین اصلا بیشتر از این ظرفیت ندارد که قیمت را بالا ببریم. من فکر می‌کنم همین نرخ کفایت می‌کند و اگر تامین کسری را بخواهیم با افزایش نرخ دلار جبران کنیم، یک خطای بزرگی کرده‌ایم
کد مطلب: 43099
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *