۰
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۹

آغاز به کار چهل و چهارمين اجلاس وزراي اقتصادي آ سه آن در کامبوج

چهل و چهارمین اجلاس وزرای اقتصاد اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا ( آ سه آن ) روز دوشنبه در سیم ریپ در کامبوج آغاز شد.
هون سن نخست وزیر کامبوج در مراسم افتتاحیه این نشست گفت این کشور بسیار خشنود است که با وجود شرایط نامساعد اقتصادی ، افزایش بهای نفت و جریان های بی ثبات سرمایه در جهان ، رشد اقتصادی آ سه آن سال گذشته چهار و هفت دهم درصد بود.
وی افزود مازاد تجاری این اتحادیه در سال دو هزار و یازده میلادی با وجود کاهش رشد صادرات ، نود و هشت میلیارد و پانصد میلیون دلار بود.
این مقام تاکید کرد ارزش صادرات یک تریلیون و دویست و چهل میلیارد دلار و ارزش واردات یک تریلیون و صد و پنجاه میلیارد دلار بود.
نخست وزیر کامبوج تصریح کرد با این وجود ، آ سه آن همچنان با چالش های جهانی و منطقه ای چون روند کند بهبود اوضاع اقتصادی کشورهای توسعه یافته ، بحران بدهی در اروپا و بحران های سیاسی و اجتماعی در خاورمیانه و شمال آفریقا روبروست.
هون سن اضافه کرد آ سه آن همچنین با قیمت بالای نفت ، افزایش قیمت مواد غذایی ، تغییرات آب و هوایی ، بلایای طبیعی ، تروریسم و جرم و جنایت فراملی روبروست.
وی شکاف توسعه بین اعضای آ سه آن را زیاد توصیف کرد و از همه وزرای اقتصاد این اتحادیه خواست برای مقابله با این مسائل ، وحدت بیشتری داشته باشند.
چام پراسید وزیر بازرگانی کامبوج در نطق افتتاحیه این اجلاس گفت وزرای اقتصاد آ سه آن در نشست های یک هفته ای درباره وحدت و یکپارچگی اقتصادی این اتحادیه به ویژه اجرای طرح جامعه اقتصادی آ سه آن و تشکیل چنین نهادی تا سال دو هزار و پانزده میلادی گفتگو می کنند.
وزرای اقتصادی آ سه آن همچنین با طرف های گفتگوی این اتحادیه از جمله چین ، کره جنوبی ، ژاپن ، استرالیا ، نیوزیلند ، هند ، آمریکا ، کانادا و روسیه دیدار می کنند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از سیم ریپ ، آ سه آن در سال هزار و نهصد و شصت و هفت میلادی با عضویت برونئی ، کامبوج ، اندونزی ، لائوس ، مالزی ، میانمار ، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند و ویتنام تاسیس شد.
کد مطلب: 4403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *